Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Solicităm condiții normale pentru studenții orădeni

În cererea depusă la Consiliul județean

Solicităm condiții normale pentru studenții orădeni

Marți, 14 aprilie 2009, am depus la Consiliul județean Bihor o cerere, în numele tuturor studenților Universității din Oradea al căror reprezentant ales sunt, prin care solicit rezolvarea problemelor urgente ale studenților orădeni.

 În document se menționează faptul că Oradea este cel mai mare centru universitar din țară unde nu funcționează o casă de cultură a studenților, unde aceștia să poată desfășura activități cultural-artistice, educative, de informare, de divertisment sau orice alte servicii oferite tinerilor. Lipsa unei asemenea instituții provoacă și imposibilitatea ONG-urilor studențești de a accesa fondurile naționale oferite de Agenția pentru Sprijinirea Studenților, astfel, susținerea financiară și proiectele de finanțare cad, exclusiv, pe umerii Consiliului județean Bihor sau Consiliului local al municipiului Oradea. Situația este cu atât mai gravă cu cât în Universitatea din Oradea, nu funcționează un club studențesc din lipsă de spațiu adecvat. Această problemă a fost sesizată și Consiliului local al municipiului Oradea prin adresa din 07.08.2008, însă, cu toată bunăvoința arătată de oficialitățile locale, nu a fost identificat niciun imobil care să întrunească condițiile unui asemenea club. Absența casei și a clubului afectează grav imaginea centrului universitar Oradea, precum și prestigiul județului nostru.
Cererea face referire și la o altă problemă a studenților, lipsa acută de locuri de cazare în cămine, în prezent, existând aproximativ 1.800 de locuri de cazare pentru un număr de aproximativ 27.700 de studenți. Problema este cu atât mai gravă cu cât și acest număr de locuri are la bază o supraaglomerare a studenților în camere, mult peste ceea există în alte centre universitare din țară sau din țările vecine. Având în vedere situația financiară a populației județului care va fi afectată în mod clar de criza economică prin care trec statele europene, menținerea acestei probleme de cazare va conduce la diminuarea substanțială a tinerilor care vor absolvi un institut de învățământ superior.
 Lipsa spațiilor adecvate de învătământ este, de asemenea, una din marile probleme ale studenților din Oradea, colegii noștri de la Facultatea de Arte Vizuale vor fi în curând obligați să părăsească Cetatea din Oradea unde studiază momentan în condiții nu tocmai propice procesului de învățământ. De asemenea, mulți dintre colegi studiază în spații neadecvate din cauza supraaglomerării, iar Universitatea din Oradea nu dispune de spații suficiente pentru asigurarea de condiții corespunzătoare pentru studenții de la toate facultățile. Considerăm că menținerea specializărilor și oferirea șansei de a studia în condiții adecvate în aproape toate domeniile în Oradea ar trebui să preocupe întreg județul.  
 În adresă, am propus ca soluție transmiterea imobilului (construcții și teren) situat în Oradea pe str. Universității nr.4 cu suprafața de 53.215 mp, din patrimoniul public județean și administrația Consiliului județean Bihor în domeniul public al statului și administrația Ministerului Educației, Cercetării și Inovării pentru Universitatea din Oradea, pentru înființarea Casei de Cultură a Studenților și Clubului, amenajarea și construcția de cămine studențești și pentru amenajarea unor spații de învățământ. Menționăm, totodată, că imobilul amintit este singurul amplasament care întrunește condițiile pentru soluționarea acestor probleme.
 Consider că rezolvarea acestor probleme ar trebui să reprezinte o prioritate pentru județul nostru, iar costurile susținerii acestor proiecte implică doar utilizarea unor spații momentan neocupate de nimeni și de aceea solicit sprijinul tuturor reprezentanților mass-media pentru ca studenților orădeni să le fie asigurate condiții minime într-un oraș civilizat.
 Adrian Dumitru Dume,
președintele studenților din Senatul Universității din Oradea

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:32 Ora standard a Europei de Est