Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Despre creșterea calității actului didactic

Domnul inspector școlar general Horea Abrudan

Despre creșterea calității actului didactic

Generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, domnul profesor dr. Horea Abrudan, a venit ieri (miercuri, 26 ianuarie 2022), în fața reprezentanților presei, cu tolba plină, însoțit de domnul inspector școlar Florin Negruțiu (cel care ține legătura cu presa).

Șeful I.S.J. Bihor ne-a oferit, pentru început, o ,,imagine" (în date-cifre și informații) despre cum arată astăzi învățământul bihorean (unități de învățământ și efective). Cel mai interesant capitol al prelegerii a fost cel legat de creșterea calității actului didactic și eficiența financiară. Nu au lipsit din tolbă: Centrul de excelență, Ce-și doresc copiii, Proiectele I.S.J. Bihor, Concursul de directori și Situația pandemică.
,,Imaginea" învățământului bihorean
În unitățile învățământului preuniversitar de stat din județul Bihor învață, potrivit datelor și informațiilor furnizate, ieri, de către inspectorul școlar general, 85.000 de elevi și preșcolari, iar în cel particular circa 2.000. 62 la sută sunt în mediul urban, iar 38% în mediul rural; în cifre: 16.000 de preșcolari, 26.000 în ciclul primar, 22.250 în ciclul gimnazial, 20.000 în cel liceal și profesional; din total, 1.142 învață în învățământul special.175 de unități de învățământ au personalitate juridică, iar împreună cu structurile arondate, însumează 712 unități de învățământ, la care se mai adaugă 12 structuri (cluburi sportive și cluburi ale copiilor, arondate Liceului cu Program Sportiv sau Palatului Copiilor), în total 724 de unități de învățământ.
,,Cum văd eu că putem face o creștere a calității actului didactic"
În două feluri, avea să precizeze generalul I.S.J. Bihor: o dată printr-o restructurare a rețelei școlare și a planului de școlarizare, în sensul în care, astăzi, din analizele statistice, decalajele la rezultatele de la Evaluarea Națională între mediul urban și cel rural sunt undeva la 20%. Cred că diminuarea claselor cu predare în regim simultan, a căror eficiență din punctul meu de vedere, vă spun, tinde spre zero, ar putea fi cheia succesului. Motiv pentru care m-am străduit, făcând analize statistice, analizând zona din punct de vedere geografic, analizând dotările școlilor, microbuzele pe care le au la dispoziție unitățile de învățământ. Astfel am încercat să diminuăm numărul claselor de învățământ simultan", a precizat domnul inspector școlar general.
,,Pentru mine, dialogul este esențial"
Se spune că anul trecut I.S.J. Bihor a făcut demersuri, împreună cu C.J. Bihor și Prefectura Bihor, către ministerele de resort pentru a stimula achiziția de microbuze școlare, potrivit solicitărilor primite din partea a 57 de unități școlare din județ. Cică s-a intervenit pe lângă decidenți ca aceste microbuze să fie pe cât posibil verzi (adică fie electrice, fie hibrid), cu 16+1 locuri. Iar pe alt plan, generalul a avut runde de consultări și întâlniri pe teren cu primari și directori de școală în care au fost subliniate avantajele învățământului în clase independente. ,,Pentru mine, dialogul este esențial și cred că prin dialog și comunicare, putem rezolva orice problemă. Am mers la ei cu cifrele pe masă și am încercat să ne dăm temă de casă unii altora și să găsim soluții astfel încât să îmbunătățim calitatea pregătirii elevilor noștri".
Generalul e de părere ca ,,toată lumea să câștige"
Astfel le-a explicat primarilor că dacă prin restructurare se eliberează clădiri ale unor școli, acestea pot fi folosite, prin modificarea destinației, ca tabere școlare, centre de zi, cantine, azil de bătrâni..., Legea 271 din noiembrie 2021 simplificând procesul de schimbare a destinației, astfel încât ,,toată lumea să câștige".
Mai greu sunt de convins părinții care au reticențe în a-și lăsa copiii duși cu microbuzul în altă școală, unde să aibă parte de învățământ de calitate în clase independente.
Creșterea calității actului didactic ține apoi de calitatea personalului didactic
,,Personalul didactic trebuie să fie permanent preocupat de propria perfecționare. Aceasta este scris și în Legea educației", a ținut să precizeze domnul inspector general. Aflăm că prin intermediul proiectului CRED, în Bihor au fost formate 590 de cadre didactice din ciclul primar și 713 din cel gimnazial. ,,Potrivit articolului 97 din Legea educației naționale, spune șeful I.S.J. Bihor, directorii răspund public de calitatea actului educațional. Mie nu-mi place să facem diferențe în școli la modul în care sunt percepute astăzi diferențele, în sensul în care, eu nu cred că învățământul, în general, este o competiție în care cineva trebuie să iasă pe locul întâi, cineva pe locul II și cineva pe locul III. Din punctul meu de vedere, toată lumea trebuie să câștige. Ce înseamnă, de fapt, să câștige? Dacă ai fost la nota 9, să ajungi la 9.50 sau 10; dacă ai fost la nota 4, să ajungi la 5 sau la 6...
Ce înseamnă eficiența financiară în unitățile de învățământ
În calitate de inspector general, am obligația trasată prin ordin de ministru de asigurarea încadrării în numărul de posturi aprobat anual de minister, susține domnul inspectorul general.
În anul școlar 2021-2022, la nivelul județului Bihor au fost aprobate prin ordin de ministru 9.202 posturi, 8.502 posturi în învățământul de masă și 700 în învățământul special. Răspunderea pentru încadrarea în buget a școlilor aparține directorilor. Două cifre a avansat șeful I.S.J. Bihor, 35 care este numărul de unități de învățământ care au peste 100 la sută încadrare bugetară și 37 de unități care sunt sub pragul de 70% încadrare bugetară.
Un clasament inedit, interesant, privind evoluția unui elev de la Evaluarea Națională la BAC
Domnul general avea să ne surprindă cu un clasament mai puțin obișnuit, absolut diferit de cele întocmite la Evaluarea Națională și Bacalaureat. Domnia sa a avut în vizor o generație de liceeni, care au intrat în liceu cu niște rezultate obținute la Evaluarea Națională în 2017 și care au absolvit Bacalaureatul în 2021 cu rezultate superioare. Astfel, 65 la sută dintre absolvenții Liceului de Arte au obținut în 2021 note mai mari la Bacalaureat decât în 2017 la Evaluarea Națională; la fel s-a înregistrat și la Liceul Teoretic German ,,Friedrich Schiller" - 60%, Colegiul Național ,,Iosif Vulcan" - 57%, Lic. T. ,,L. Blaga" - 56%, C.N. ,,M. Eminescu" - 56%, Colegiul Ec. ,,P. Cosma" - 52%, C.N. ,,O. Ghibu" - 51%, Lic. T. ,,A. Lazăr"..., dar și la școlile tehnice: la C.T. ,,Mihai Viteazul", 50% din absolvenți au obținut note mai mari decât la Evaluarea Națională; tot 50% și la C.T. ,,Traian Vuia"; 41%  la Liceul Tehnologic Sanitar ,,Vasile Voiculescu" sau 38% la C.T. ,,Constantin Brâncuși". Iar domnul general a conchis: ,,Această situație ne arată că toți lucrăm și că toți trebuie să lucrăm mai bine"!
Ce-și doresc copiii (absolvenții clasei a VIII) să urmeze (ce profil și ce liceu)?
C.J.R.A.E. a întocmit un raport pe baza unui sondaj realizat în rândul a peste 35% din generația claselor a VIII-a privind opțiunile lor pentru continuarea studiilor.
Profil uman - 32%; real - 12%; tehnic - 8%; altele - 7%; servicii - 7%; sportiv - 4%; pedagogic - 4%; arte vizuale  - 3%; militar - 2%...
Liceele agreate: C.N. ,,Mihai Eminescu", C.N. ,,Octavian Goga" Marghita, C.N. ,,Onisifor Ghibu", Lic. T. ,,Arany Janos" Salonta, C.N. ,,Samuil Vulcan" Beiuș, C.N. ,,Teodor Neș" Salonta, Lic. T. ,,Aurel Lazăr", C.N. ,,Iosif  Vulcan", C.N. ,,Emanuil Gojdu"...
La concursul pentru directori, au fost depuse 94 de dosare
Despre proiectele I.S.J. Bihor, am mai publicat în mai multe rânduri.
Despre concursul de directori, doar câteva cifre. Din cele 175 de posturi de director și 80 de posturi de director adjunct, au fost validate (în 17 decembrie 2021) 156 (109 pentru director și 47 pentru dir. adj.), rămânând  99 de posturi.
Pentru sesiunea a doua, demarată în 18 ianuarie 2022, au fost scoase la concurs 67 de posturi pentru director și 30 pentru director adjunct. Până ieri, au fost încărcate (depuse) pe platforma electronică 94 de posturi.
Despre situația pandemică în învățământul bihorean, numai de bine!
Nimic alarmant în ceea ce privește starea de sănătate a elevilor, copiilor și angajaților din unitățile de învățământ. La ultima raportare, din 21 ianuarie, în județul Bihor aveam 646 de elevi confirmați pozitiv, adică 0,72 la sută din numărul total, precum și 257 de angajați, ceea ce reprezintă 2,89%.
Vineri, aveam 138 de clase cu activitatea suspendată. Marți, mai erau două școli cu activitatea suspendată în Oradea: C.N.,,Emanuil Gojdu" și Lic. T. ,,Ady Endre".
Din cei 8.891 de angajați în învățământul preuniversitar bihorean, 5.107 sunt vaccinați, ceea ce înseamnă 57,44 la sută. Marți, au fost distribuite în unitățile de învățământ din Bihor 300.000 de teste de salivă, ajungându-se la un total de 542.430 de teste, iar miercuri, s-au mai primit 60.000 de măști.
În încheiere, domnul inspector școlar general Horea Abrudan a ținut să aducă public mulțumiri Primăriei din Sântandrei pentru spațiul pe care l-a alocat pentru depozitarea tuturor produselor sanitare primite de I.S.J. Bihor, colegilor din Inspectorat, precum și doamnei director Aurelia Șerfezi de la Școala Gimnazială din Sântandrei pentru tot sprijinul acordat în preluarea și depozitarea acestor produse sanitare.
Ovidiu Dan

Trimite email
vineri, 26 aprilie 2024, 06:23:15 Ora de vară a Europei de Est