Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului

Joi, 27 ianuarie,

Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului

,,Felicităm conducerea, corpul profesoral și elevii Colegiului Național ,,Mihai Eminescu" din Oradea pentru preocuparea constantă de a păstra vie memoria celor pieriți în Shoah și de a învăța și despre momentele tragice ale istoriei.

Astfel, generațiile tinere vor veghea să avem un viitor în care orori precum cele din timpul celui de al Doilea Război Mondial, când oamenii erau uciși doar pentru că erau evrei, să nu se mai întâmple.
Evenimentul de joi, 27 ianuarie 2022, Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului, a fost unul deopotrivă emoționant, dar și dătător de speranță. Recenzarea de către elevi a șapte cărți cu o tematică atât de dureroasă precum Holocaustul a constituit dovada că elevii doresc să cunoască și aspectele întunecate ale trecutului, pentru a înțelege mai bine atât prezentul, cât și perspectivele care se deschid.
Conducerea Comunității Evreilor din Oradea și a Federației Comunităților Evreilor din România își exprimă și pe această cale respectul și admirația pentru profesionalismul cadrelor didactice din această școală de elită și pentru dorința de cunoaștere a adevărului de către copii și adolescenți, asigurându-le sprijinul în proiectele viitoare"- Robert Schorr  - director Departament Cultură la Federația Comunităților Evreiești din România, director J.C.C. Oradea
În sala de festivități a Colegiului Național ,,Mihai Eminescu'' din Oradea, s-a desfășurat joi, într-o atmosferă elitistă, demnă de renumele școlii seculare, activitatea de comemorare a victimelor Holocaustului, prilejuită de împlinirea a 77 de ani de la eliberarea supraviețuitorilor din lagărele morții.
Profesor de istorie, cu vastă experiență câștigată de-a lungul perfecționărilor la Yad Vashem, Paris sau Cluj-Napoca și împărtășită elevilor în cursul de Istorie a Holocaustului, doamna director, Livia-Cătălina Muntean, a deschis activitatea prezentând adevărul istoric și necesitatea cunoașterii evenimentelor, prin prisma educației complexe și complete.
Activitatea se încadrează în seria de interes istoric contemporan, dedicată Holocaustului, serie care a debutat în toamnă și marchează preambulul unui vast proiect inițiat de Colegiul Național ,,Mihai Eminescu", prin doamnele prof. Monica Dumitraș și Daniela Sopota.
Sprijin necondiționat, continuu și fără ezitări, Comunitatea Evreilor din Oradea a fost reprezentată joi de domnul Robert Schorr  - director Departament Cultură la Federația Comunităților Evreiești din România, director J.C.C. Oradea care, pe lângă discursul apreciativ, a făcut o surpriză copiilor, contactându-l, în direct, pe domnul Cătălin Mihuleac, autorul uneia dintre cărțile recenzate.
De asemenea, la inițiativa dumnealui, elevii colegiului s-au alăturat evenimentului organizat de World Jewish Congress pentru această zi, eveniment intitulat sugestiv, conform unei rugăciuni evreiești: #We Remember.
La activitate au participat elevii claselor a VI-a, a IX-a D, a XI-a C, amfitrionii fiind elevii clasei a IX-a C, care au reușit să trezească emoții și interesul colegilor lor.
Sunt evenimente care marchează istoria umanității, care lasă urme adânci în inimile celor ce le-au trăit efectiv, în mințile și sufletele urmașilor acestora și, implicit, a celor din prezent. Prin cuvânt devine tangibil strigătul mut al morții și al suferinței evreilor, capătă greutate și se eternizează tragedii colective sau individuale. Cuvântul primește totodată și o valență terapeutică, devenind o necesitate lăuntrică. Ecouri ale Holocaustului se regăsesc în toate domeniile artei, prin urmare și în literatură, fie că vorbim de texte ficționale, fie că ne referim la texte de graniță (jurnale și memorialistică) sau multimodale.
Sunt mii de cărți care s-au scris despre Holocaust, însă din multitudinea acestora, elevii clasei a IX-a C, sub coordonarea doamnei profesor Monica Dumitraș, au încercat să aducă mai aproape de colegii lor, mai mici sau mai mari, șapte cărți, comemorând prin cuvânt victimele acestui eveniment tragic. Pe unele dintre acestea, cu siguranță, cei prezenți le-au citit, despre altele poate doar au auzit, iar unele au putut deveni veritabile recomandări de lectură. Incursiunea elevilor din clasa a IX-a C a pornit de la dramele copiilor, a ajuns în lumea adolescenților și s-a oprit la existența adulților și a celor mai vârstnici. Din toate cele șapte opere prezentate aură zbătut, pe lângă tristețea, durerea și disperarea inerente unor astfel de situații-limită, iubirea, speranța și, mai presus de orice, dorința de a nu uita.
Textele alese au fost următoarele:
1. Băiatul cu pijamale în dungi, de John Boyne - Rus Miruna și Secara Ștefania
2.Am trăit atât de puțin, de Eva Heyman (jurnal) - Ardelean Dafin
3. Bibliotecara de la Auschwitz, de Antonio G. Iturbe - Prack Alexia și Drugaș Cristina
4. Deborah, de Cătălin Mihuleac - Bobotan Maria
5. Obsesia (volum de nuvele), de Ioan Grigorescu - Bănoi Brianna și Ilea Carla
6.  Auschwitz, ultima stație. Povestea mea din lagăr 1943-1945, de Eddy de Wind - Cărbunar Bianca și Igna Iulia
7. Integrala Maus. Povestea unui supraviețuitor, de Art Spiegelman - Zifceac Ana
Dincolo de valențele estetice ale cărților prezentate, elevii clasei a IX-a C au dorit să vă transmită:
*că aceste evenimente tragice nu trebuie uitate, fiindcă sunt oglinda vie a mentalității unei societăți, însă discriminarea, rasismul și antisemitismul pot duce oricând la astfel de atrocități;
*că Holocaustul nu poate fi negat sau nu trebuie minimalizat
*că drepturile omului sunt esențiale într-o societate care se consideră civilizată, iar educația și lectura sunt surse nesecate de cunoaștere a lumii.
De asemenea, toți elevii prezenți au fost invitați să noteze un gând despre cum ar trebui să arate lumea în care doresc ei să trăiască, un drept al omului pe care îl consideră esențial sau o altă carte pe această temă, pe care o recomandă colegilor.
Vedeți mai multe poze (48 de poze) în Galeria foto: Ziua Internațională de Comemorare a Victimelor Holocaustului.

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 12:40:25 Ora de vară a Europei de Est