Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

Bilanțul activității pe anul 2021

Administrația Domeniului Public

Bilanțul activității pe anul 2021

La finalul celui de-al doilea an în care pandemia de coronavirus a îngreunat activitatea mai multor unități din subordine, Administrația Domeniului Public SA Oradea a obținut un profit net de 11,9 milioane lei.

Într-o conferință de presă organizată joi, la Aquapark Nymphaea, Liviu Andrica, directorul general al Administrației Domeniului Public, a prezentat un bilanț pe marginea raportului de activitate pe anul 2021.
Domeniul public
În anul 2021, AQUAPARKUL NYMPHAEA a funcționat  începând cu 1 iunie, până atunci activitatea fiind suspendată din cauza pandemiei de Coronavirus. După redeschidere, pe toată perioada anului 2021, Aquaparkul Nymphaea a funcționat la capacitate redusă (70%, 50% sau chiar 30% din capacitatea totală). Chiar și în aceste condiții, în 2021, numărul vizitatorilor a crescut semnificativ, ajungând la 219.736, cu 53% mai mulți față de anul 2020, când au fost 142.874 de vizitatori. Succesul de care se bucură complexul în rândul turiștilor a fost dovedit din nou în sezonul estival 2021, când, în doar trei luni, de la 1 iunie și până la finalul lunii august, i-au trecut pragul 176.000 de vizitatori.
Pe parcursul anului 2021, la Aquapark au fost făcute mai multe achiziții, lucrări și investiții, menite să crească calitatea serviciilor oferite: o instalație frigorifică - cameră refrigerare; un pulverizator tip roabă; patru televizoare pentru zona Restaurant-Bar; 60 de umbrele telescopice din aluminiu; 60 de stâlpi de ghidare pentru culoarele de la intrare; relocarea barului și spațiului de la linie pentru respectarea regulilor de distanțare; revopsirea structurii metalice de la tobogane; reabilitarea tavanului la camerele de relaxare de la Baia turcească; repararea generatorului de aburi de la Baia turcească etc.
ȘTRANDUL IOȘIA a fost vizitat în anul 2021 de către 167. 822 de persoane, cu 78%mai mulți față de anul 2020, când au fost 94.042 de vizitatori. În primăvara anului 2021, la Ștrandul Ioșia au fost introduce abonamentele personalizate. În acest sens a fost achiziționat un sistem de tipărire a cardurilor cu poză.
În anul 2021, GRĂDINA ZOOLOGICĂ DIN ORADEA a fost vizitată de 135.201 persoane, cu 48%mai mulți față de anul 2020, când au fost 91.069 de vizitatori.
Colecția de animale de la Zoo Oradea a fost îmbogățită cu trei exemplare de Lupi arctici (Cehia); două exemplare de Suricate (Cehia);o pereche de Tigri siberieni (Slovacia); un Leopard de zăpadă (Ungaria); șase exemplare Rață de Bahama (Ungaria).
Prin intermediul programului „Adoptă un animal", la Grădina Zoologică din Oradea au fost întocmite 40 de adopții, dintre care 38 încheiate de către persoane fizice (200 lei/an) și două de către persoane juridice (500 lei/an). Cele mai adoptate animale sunt: suricatele, cămila, cangurul Bennet, caii, lama, papagalii etc. La finalul lunii decembrie 2021, la Grădina Zoologică, a fost implementat programul „Moș Crăciun la Grădina Zoologică", în cadrul căruia, timp de trei zile, îndrăgitul personaj le-a oferit hrană sub formă de cadouri animalelor și le-a pregătit mici surprize copiilor aflați în vizită.
La ADĂPOSTUL GRIVEI, în 2021, au ajuns 410 câini (față de 383 în anul 2020), dintre care 268 au fost adoptați (282 în anul 2020) şi alți 26 revendicaţi (21în anul 2020). În vederea găsirii unor stăpâni pentru câinii fără stăpân, în fiecare sâmbătă, la Adăpostul Grivei, sunt organizate târguri de adopţii, iar săptămânal, cățeii nou intrați sunt postați pe pagina de Facebook a Adăpostului Grivei.
Activitate intensă la CIMITIR
Cimitirul Municipal Rulikowski a avut o activitate intensă și în anul 2021, numărul înmormântărilor ajungând chiar și la 15/zi în perioadele de vârf ale pandemiei. Au fost efectuate 2.245 de înmormântări, cu 351 mai multe față de 2020, când au fost înhumați 1.894 de decedați. De asemenea,în 2021, au fost înregistrate 4.385 de contracte noi, cu 105 mai puține decât în anul 2020, când au fost înregistrate 4.490.
În cursul anului 2021, Administraţia Domeniului Public a continuat programul de investiţii început la Cimitirul Municipal Rulikowski. Astfel, sunt în curs de derulare lucrările de construire a unui Columbar pentru urne; a fost achiziţionat un utilaj Locust pentru săpatul gropilor; a fost implementat Programul Cartografiere și Inventariere locuri înmormântare; au început lucrările de modernizare a Capelei Municipale; a fost extins și modernizat spațiul destinat birourilor.
În cursul anului 2022, va demara implementarea programului de redistribuire a locurilor de veci cu restanțe la plată mai mari de doi ani. Având în vedere că s-a încheiat procedura de notificare prevăzută de Regulamentul de organizare și funcționare a Cimitirului Municipal, locurile pentru care nu s-a plătit taxa de reconcesionare urmează să fie redistribuite.
Domeniul privat (piețele)
Cele patru piețe agroalimentare din municipiul Oradea au funcționat pe toată perioada anului, îndeplinind regulile impuse în contextul pandemiei. În schimb, Piața 100 a avut activitatea restricționată, timp de două luni, la sfârșitul anului, Sectorul Bazar fiind închis.
În cursul anului 2021, au fost continuate şi finalizate lucrările de modernizare şi amenajare demarcate în anii anteriori. Cele mai multe resurse financiare şi materiale au fost canalizate spre Piaţa 100, unde au continuat lucrările de relocare a branșamentului apă-canal și a fost amenajat un magazine pentru păsări și animale mici, precum şi spre Piaţa Cetate, unde au continuat demersurile privind transformarea pieței într-un centru de afaceri.
Investiții
În anul 2021, societatea a derulat investiții însumate la 18,4 milioane lei, din care 18,2 milioane lei proveniți din surse proprii, iar 197.000 de la bugetul local.
Printre cele mai importante proiecte finalizate sau demarate în 2021 amintim: finalizarea lucrărilor la Parcarea multietajată de pe str. Academiei - George Barițiu; relocarea branșamentului apă-canal de la Piața 100; începerea lucrărilor de construire a Columbarului, de extindere și modernizare a sediului Cimitirului și de reabilitare a Capelei Municipale etc.
În luna septembrie 2021, a fost inaugurată oficial parcarea multietajată de pe strada Academiei - George Barițiu. Aceasta are o suprafață utilă totală de 7.733,75 mp și cuprinde două corpuri de clădire: unul destinat locurilor de parcare (336 de locuri de parcare)și unul cu birouri.
Valoarea investiției este de 16,4 milioane lei, fără TVA. Lucrările au fost realizate de Construcții Bihor, fiind finanțate din surse proprii de către Administrația Domeniului Public SA Oradea. Este cea de-a V-a parcare construită de Administrația Domeniului Public SA Oradea.
Proiecte pentru anul 2022
Pentru anul 2022, Administrația Domeniului Public își propune să finalizeze lucrările la Columbarul din Cimitirul Municipal. De asemenea, vor urma noi etape în proiectele privind modernizarea Ștrandului Ioșia  și a Pieței Cetate. Pe lista de investiții pentru 2022 se mai regăsesc finalizarea lucrărilor de modernizare și extindere a sediului/ birourilor Cimitirului, precum și a celor de reabilitare a Capelei Municipale.
Concluzii
Deși în anul 2021 pandemia a afectat foarte mult activitatea unităților din subordine, A.D.P. Oradea a înregistrat venituri totale în sumă de 76,2 milioane lei (față de 61,1 milioane lei în anul 2020), cheltuieli de 64,2 milioane lei (față de 54,8 milioane lei în 2020) și un profit net de 11,9 milioane lei, cu 91% mai mare față de anul 2020, când a fost 6,2milioane lei. Investițiile se ridică la 18,4milioane lei, din care 18,2 milioane lei din surse proprii și197.000 lei de la bugetul local. Cea mai mare sumă a fost investită în domeniul construcțiilor, pentru finalizarea lucrărilor la Parcarea multietajată de pe str. Academiei - George Barițiu.
Jumătate din profitul înregistrat în anul 2021, adică 5,9 milioane lei, se va vira către bugetul local al municipiului Oradea, reprezentând participarea municipiului la profitul realizat de societate în anul 2021.
În cursul anului 2021, Administrația Domeniului Public SA a achitat municipiului Oradea suma de 7,1milioane lei, din care 3,1milioane lei reprezintă participarea la profitul anului 2020, iar diferența, redevența, impozite și taxe locale. (L.B.)

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 08:42:06 Ora standard a Europei de Est