Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Maratonul lecturii” la clasa a III-a C

La Școala Gimnazială ,,Avram Iancu” din Oradea

,,Maratonul lecturii” la clasa a III-a C

Activitatea extrașcolară ,,Maratonul lecturii" din acest an școlar a fost inițiată la clasa noastră tocmai pentru a apropia copiii de cărți (pas cu pas), pentru a le stârni interesul pentru citit, pentru cultivarea calităților actului citirii (citire cursivă, corectă, conștientă și expresivă), pentru a le forma deprinderi de lectură independentă, pentru a-i ajuta să se descurce mai bine la celelalte materii (cine știe să citească foarte bine înțelege mai ușor ).

Mottoul care stă la baza acestei activități este ,,Nicio zi, fără să citim!"
În primul semestru ne-am concentrat atenția asupra celor patru cărți scrise de Nicoleta Fotău și anume: ,,Nocturn și copilul neastâmpărat", „Nu vreau", „Am curaj" și „Mica învingătoare". Înainte de a da startul maratonului nostru, am organizat o întâlnire online pe Zoom (ce și-a atins obiectivul), cu însăși autoarea acestor cărți. La finele fiecărei luni după citirea cărților pentru a vedea impactul avut, am utilizat variate modalități de evaluare cum ar fi: jambord padlet, fișe informative, fișă jurnal de lectură în care completau anumite aspecte, scriau o recenzie a cărții, desenau/colorau, adăugau fotografii sugestive etc.
În semestrul al doilea, am continuat  organizându-ne altfel. Săptămânal, ne-am propus câte cinci povești (H. Ch.Andersen, Ion Creangă, Frații Grimm etc) pe care le-au putut audia/viziona sau citi,ca apoi fiecare să lucreze ceva la alegere pe baza a ceea ce au citit (explozie stelară, fișe de lectură,fișe de lucru, brainstorming, acrostihuri, rebusuri, jocuri interactive, desene etc) sau să răspundă la două întrebări ca de exemplu:
*Ce ți-a plăcut mai mult/te-a impresionat și de ce? *Ce ai învățat din poveste? *Ce alt titlu i s-ar potrivi? *Ce ai schimba în poveste? *În ce personaj te regăsești ? Argumentează!
Chiar dacă încă unii se pornesc mai greu (a citi nu e tocmai ușor mai ales în zilele de azi) se vede clar evoluția multora dintre ei, ceea ce nu face decât să mă bucure.
Apreciez creativitatea și promptitudinea majorității elevilor (și implicarea părinților prin susținere și ajutorul dat). Chiar dacă motivația trebuie să fie intrinsecă, adică să citească doar pentru ei, pentru binele lor (nu pentru familie, pentru doamna sau alte lucruri pe care le primesc/câștigă), eu totuși am simțit nevoia să le pregătesc surprize (de la mine) ca răsplată a muncii lor depuse în acest sens (medalii, cupe, cărți, semne de carte).
,,Cine citește când e mic, va fi un om care gândește când e mare"!
 Maratonul continuă cu noi povești/cărți, cu noi surprize, noi provocări...
Prof. Monica Dorina Toader

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:48 Ora standard a Europei de Est