Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Un model de seriozitate și rigoare”

Cristian Tileagă

„Un model de seriozitate și rigoare”

Invitatul lunii aprilie (2009) al serialului „10 vulcanici pentru Europa” a fost Cristian Tileagă, profesor la Universitatea Loughborough din Londra, care se ocupă cu analiza discursului în psihologia socială.

 Coordonatorul acestui proiect, dl profesor Gheorghe Tileagă, l-a introdus pe invitat, spunând despre el ca este „o prezență insolită și insulară”, lucru demonstrat prin faptul că acesta petrece foarte puțin timp în România, întreaga sa activitate academică desfășurându-se pe teritoriul Angliei.
 Activitatea academică a „vulcanicului” este demnă de luat în seamă: absolvent al Facultății de Psihologie din Iași, el lucrează ca și lector din 2004, ajungând ca din 2008 să fie lector în psihologie socială la Departamentul de Științe Sociale al Universității Loughborough.
 Elevii prezenți la întrunire și-au dorit să afle care au fost circumstanțele în care Cristian a ajuns să predea în Anglia, la o universitate de prestigiu. Răspunsul venit din partea invitatului a fost simplu, el subliniind faptul că plecarea sa în Anglia a fost declanșată de o „sumă de circumstanțe”, survenite în urma aplicațiilor la diferite universități din străinătate.
 Referindu-se la universitatea la care predă și la diferențele care există între învățământul românesc și cel britanic, Cristian Tileagă a subliniat faptul că învățământul de acolo este foarte flexibil, elevii având posibilitatea de a alege. În continuare, el a mărturisit că în Anglia se pune accentul pe o gândire pragmatică, iar studenții sunt foarte sensibili la volumul de informații oferit și de aceea este foarte important ca din postura de profesor să vii cu lucruri noi, și precum spunea și invitatul de azi „Dacă ești expert, dă-mi ceva ce nu găsesc altundeva”. Prin această ultimă propoziție cred că este identificată una din problemele majore ale învățământului românesc, și anume lipsa de noutate din partea profesorului.
 Toți cei prezenți în sală și-au dorit să afle care sunt pașii ce trebuie făcuți spre o carieră de succes. Cristian a menționat însă că nu există așa ceva, că nu e nevoie de rețete, cel mai important lucru fiind acela de a te afla pe drum și în acest context trebuie să-ți dezvolți individualitatea.
 Dacă aș sta să-i conturez un portret, tocmai celui care merge pe ideea următoare, și anume „cuvintele nu sunt neutre”, aș putea spune un singur lucru - e genul acela de profesor pe care l-ai asculta ore întregi, captivat de ceea ce spune, fiindcă nu se repetă niciodată și n-ai ajunge să te plictisești în final, ci doar să-ți dorești s-o ia de la capăt și să-ți spună altceva nou. E destul de greu să găsești astfel de persoane, înzestrate cu o expresivitate aparte, cu o inteligență extraordinară, dar mai ales cu un talent fantastic de a-și capta auditoriul.
 În final, cred că Cristian Tileagă întruchipează genul profesorului ideal...
 Știți, când eram puși la școală să vorbim de școala perfectă în viziunea noastră, de profesorul ideal, am ajuns acum la concluzia următoare: fără nicio urmă de exagerare, consider că profesorul ideal este Cristian Tileagă... (Eliza V.)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:33:24 Ora standard a Europei de Est