Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Programul național pentru reducerea abandonului școlar

Ministerul Educaţiei a demarat

Programul național pentru reducerea abandonului școlar

Ministerul Educaţiei a demarat Programul național pentru reducerea abandonului școlar. Acesta face parte din cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată", cu finanțare P.N.R.R., în valoare de 543 milioane euro - componenta P.N.R.R. nerambursabilă.

Programul vizează implementarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (M.A.T.E.) prin acordarea de granturi, în două runde, unui număr estimat de 2.500 dintr-un total de 3.235 de unități de învățământ de stat de nivel gimnazial, cu risc mediu și crescut de abandon școlar.
În data de 2 martie 2022, a fost publicat primul apel de proiecte din cadrul Programului Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (P.N.R.A.S.).
În prima rundă de finanțare a schemei de granturi P.N.R.A.S. sunt prioritizate 1.726 de unități de învățământ care au îndeplinit cumulativ următoarele criterii și care pot depune cerere de finanțare în cadrul acestui apel: Unități de învățământ de stat care:
*au fost identificate cu prioritate de intervenție mare sau medie în 2018/2019 și în 2020/2021;
*au personalitate juridică și învățământ de masă;
*au un număr de cel puțin 40 de elevi înmatriculați în ciclul gimnazial;
*și-au exprimat intenția de participare în cadrul Schemei de granturi P.N.R.A.S. prin Declarația de intenție.
Unitățile de învățământ de stat cu un număr de elevi de nivel gimnazial sub 40 raportat la etapa de preidentificare cu ajutorul SIIIR, școlile speciale care și-au exprimat intenția de participare, precum și școlile care s-au încadrat la prioritate mare și nu și-au exprimat intenția de participare vor beneficia de activități de sprijin finanțate în cadrul intervențiilor sistemice, care vor fi gestionate la nivel central de către Ministerul Educației.
Pentru sesiunea 2022, la nivelul județului Bihor, au fost eligibile 73 de unități de învățământ
După lansarea apelului Inspectoratul Școlar Județean Bihor s-a preocupat de furnizarea în timp util a tuturor informațiilor care au vizat redactarea cererii de finanțare, a oferit sprijin unităților de învățământ, a organizat videoconferințe și a constituit un grup de comunicare pentru consilierea și monitorizarea pregătirii proiectului.
La termenul limită de depunere, 14 martie 2022, din județul Bihor, deși termenul a fost foarte scurt de la lansarea apelului, au depus cereri de finanțare în cadrul programului, un număr de 66 de unități de învățământ, cu o valoare solicitată însumată la nivelul acestora de peste 9 milioane de euro.
Au rămas să depună pentru sesiunea 2023 un număr de șapte unități de învățământ: Școala Gimnazială Nr. 1 Buduslău, Școala Gimnazială Nr. 1 Cociuba Mare, Școala Gimnazială Nr. 1 Hotar, Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat, Școala Gimnazială ,,Jako Zsigmond" Roșiori, Școala Gimnazială Nr. 1 Viișoara, la care se vor adăuga cele eligibile în respectiva sesiune.
Granturile din cadrul programului se încadrează în trei categorii: mic - 70.000 de euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este între 40 și 75); mediu - 140.000 euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este între 76 și 150); mare - 153.000 de euro (efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ este peste 150);
În cadrul acestui program este vizată o tipologie diversificată de activități printre care:
o  Activități de dezvoltare a unui climat pozitiv și incluziv în clase și în școală, inclusiv acțiuni de combaterea violenței, acțiuni anti-bullying, măsuri pentru prevenirea consumului de droguri și reducerea riscurilor asociate consumului de droguri, măsuri pentru combaterea segregării școlare
o  Activități pentru reducerea absenteismului la clasă prin utilizarea unor tehnici de învățare activă și incluzivă cu scopul de a crește motivația elevilor și dezvoltarea personală, facilitarea învățării, înțelegerii și gândirii critice, mentorat și sprijin colegial între elevi, sprijinirea colaborării cu părinții sau tutorii legali etc.
o  Activități pentru dezvoltarea abilităților socio-emoționale, inclusiv autonomie,
o  Activități pedagogice și de sprijin, care includ, dar nu se limitează la cursuri de remediere 1/1 sau în grup (lb. română/ lb. maternă, matematică/ științe, TIC), testare cunoștințe, evaluare dificultăți de învățare, consiliere și orientare școlară, mediere, educație parentală, consiliere psihologică etc.
o Extinderea zilei de școală la program prelungit și acordarea unei mese.
o  Activități de tip Școală după Școală inclusiv acordarea de hrană. 
o  Activități extra-curriculare, care includ, dar nu se limitează la vizite de documentare, activități outdoor, excursii, tabere, festivaluri, evenimente educaționale, activități non-formale, activități culturale comunitare, sportive, participare la concursuri școlare, participare la cercuri școlare, educație pentru sănătate, activități de networking școlar, terapie prin artă etc.
o  Activități de sprijin și stimulare pentru elevii aflați la risc de abandon școlar/ P.T.Ș. pentru asigurarea tranziției din învățământul secundar inferior către învățământul secundar superior în vederea finalizării învățământului obligatoriu (de exemplu, acordarea de subvenții/ stimulente condiționate de prezența la școală) etc.
o  Activități de formare autorizate și îndrumare (coaching) pentru cadre didactice și personal auxiliar din unitatea de învățământ (de ex. îmbunătățirea practicilor de predare, crearea unui climat școlar favorabil, orientare în realizarea activităților pedagogice prevăzute în proiect).
o  Activități de reintegrare școlară, fie în învățământul de masă sau în Programe de tipul a 2-a Șansă, în cursuri de calificare desfășurate de furnizori de formare la nivel local sau în programe de învățare/ recuperare accelerată, inclusiv achiziție de mobilier pentru vârsta corespunzătoare etc.
o  Activități de dezvoltare/ îmbunătățire a competențelor etc.  
o  Activități de îndrumare (coaching) și consiliere profesională.
o  Activități de sprijin și stimulare pentru copiii și tinerii care au părăsit școala,
o  Dotarea cu clase inteligente* pentru predare - învățare. 
o  Diagnostic inițial privind competențele digitale ale elevilor;
o  Activități de predare - învățare - evaluare: proiectarea resurselor pentru instruirea online, adaptarea resurselor pentru învățarea online, utilizarea resurselor digitale pentru evaluarea formativă, sumativă și feedback.
Prin implementarea proiectelor în cadrul acestui program la nivelul județului Bihor unitățile de învățământ vor putea oferi elevilor un pachet educațional atractiv, valorificând deopotrivă expertiza cadrelor didactice din școală, precum și a altor actori din zona organizațiilor neguvernamentale cu rezultate validate în domeniul educației.
De asemenea, există așteptări semnificative în ce privește schimbarea percepției față de școală a copiilor proveniți din grupuri vulnerabile, prin implicarea părinților în programe de consiliere.
Inspector școlar Florin Negruțiu

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:40:43 Ora standard a Europei de Est