Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Acţiuni în cadrul Programului Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar, Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual, precum și Situaţia elevilor din Ucraina

Trei subiecte au fost abordate, marți, la conferința de presă desfășurată la I.S.J. Bihor

Acţiuni în cadrul Programului Naţional de Reducere a Abandonului Şcolar, Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual, precum și Situaţia elevilor din Ucraina

Despre tipurile de activități eligibile din P.N.R.A.S. v-am mai informat începând din luna ianuarie a.c. Întrucât Ministerul Educaţiei a demarat Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar. Acesta face parte din cadrul Proiectului Național de Reformă „România Educată", cu finanțare P.N.R.R., în valoare de 543 de milioane euro - componenta P.N.R.R. nerambursabilă.

În conferința de presă de ieri (marți, 29 martie 2022), generalul Inspectoratului Școlar Județean Bihor, dl prof. dr. Horea Abrudan, a ținut să sublinieze faptul că ,,Pentru sesiunea 2022, la nivelul județului Bihor, au fost eligibile 73 de unități de învățământ. Deși termenul a fost foarte scurt de la lansarea apelului, au depus cereri de finanțare în cadrul programului, un număr de 66 de unități de învățământ, cu o valoare solicitată însumată la nivelul acestora de peste 9 milioane de euro. Au rămas să depună pentru sesiunea 2023 un număr de șase unități de învățământ: Școala Gimnazială Nr. 1 Buduslău, Școala Gimnazială Nr. 1 Cociuba Mare, Școala Gimnazială Nr. 1 Hotar, Școala Gimnazială Nr. 1 Săcădat, Școala Gimnazială ,,Jako Zsigmond" Roșiori, Școala Gimnazială Nr. 1 Viișoara, la care se vor adăuga cele eligibile în respectiva sesiune, a precizat domnul inspector școlar general; adăugând că granturile din cadrul programului se încadrează în trei categorii: mic - 70.000 de euro (pentru efectivul de elevi din ciclul gimnazial din unitatea de învățământ între 40 și 75); mediu - 140.000 euro (cu efectivul între 76 și 150); mare - 153.000 de euro (cu efectivul de elevi din ciclul gimnazial de peste 150).
Oferta educaţională pentru învăţământul profesional şi dual
,,Inspectoratul Școlar Județean Bihor desfășoară în mod constant acțiuni de orientare școlară și profesională a elevilor. În curând se va desfăşura Târgul Ofertelor Educaționale (în perioada 16-27 mai 2022), în cadrul căruia unitățile de învățământ care au ofertă educațională pentru învățământul dual și învățământul profesional de stat cu implicarea operatorilor economici parteneri, vor prezenta particularitățile și finalitățile fiecărei calificări profesionale. De asemenea, în calitate de parteneri ai A.J.O.F.M. Bihor în cadrul unui proiect transfrontalier Ro-Hu, la începutul lunii mai, vom participa cu elevii la un Târg al orientării în carieră. Evenimentul a fost unul de anvergură în 2019, când s-a bucurat de o largă participare şi un real succes.
Cu privire la oferta educaţională pentru învăţământul profesional pe care ne dorim a o promova, menţionăm că faţă de anul trecut şcolar, când numărul de clase realizate a fost 39, reprezentând 25% din numărul claselor a IX-a realizate, în acest an s-au propus 59, acestea reprezentând 40% din numărul claselor a IX-a propuse.
Șeful I.S.J. Bihor a ținut să sublinieze și de această dată multiplele avantaje pe care le au cei care doresc să învețe o meserie în atari condiții de oferă educațională: ,,La nivelul municipiului Oradea, prin implicarea Primăriei Oradea, se asigură cazare în internatele şcolare şi masă gratuită elevilor care studiază în învăţământul profesional dual. Masa este asigurată şi elevilor care nu sunt cazaţi în internatele şcolare. Alături de beneficiile oferite de Primărie şi Ministerul Educaţiei (bursa de 200 de lei respectiv decontul transportului), există avantaje şi din partea operatorilor economici. Pe lângă bursa suplimentară de 200 de lei prevăzută de legislaţie, unii operatori majorează această sumă ajungând până la 500 de lei lunar".
Ziua de 11 martie a fost instituită (așa după cum am mai scris) ca Ziua Națională a Meseriilor, ,,prilej cu care la nivelul unităților de învățământ din județul Bihor s-au desfășurat acțiuni specifice încă din luna februarie.  Printre activitățile desfăşurate amintim: webinarii dedicate noilor meserii generate de tehnologie,  ateliere de lucru pe diferite meserii specifice calificărilor profesionale din oferta educațională, expoziție de fotografii cu produsele realizate în cadrul atelierelor (bucătar, ospătar, confecții, estetica și igiena corpului omenesc, sudor, mecanic auto, confecții textile etc), expunere de machete, activități practice, ziua porților deschise, expoziție de materiale didactice, întâlniri cu operatori economici, învățarea prin experiență, dezbatere despre abilități personale, aspirații și planuri pentru o profesie viitoare, discuții cu absolvenți"...
Situaţia elevilor din Ucraina
Tot ieri, am mai aflat de la domnul inspector școlar general că la nivelul Inspectoratului Şcolar Judeţean s-a constituit o Comisie de coordonare a activității de repartizare a preșcolarilor și elevilor ucraineni la unitățile de învățământ din Oradea în care pot desfășura activități educaționale, precum și în instituțiile în care pot beneficia de asistență psihopedagogică și consiliere.
Comisia primește cererile de înscriere pentru preşcolarii/elevii din zona conflictului armat din Ucraina, analizează şi repartizează copiii în 24 de ore.
Aceste cereri pot fi depuse de unul dintre părinți sau reprezentantul legal la sediul I.S.J. Bihor pentru elevii minori sau direct de către elevi, dacă aceștia sunt majori;  de către coordonatorul Grupului operativ pentru minori neînsoțiți, constituit la nivelul D.G.A.S.P.C. Bihor. Modelul cererii de înscriere este redactat în trei variante (în limba română, ucraineană și engleză), iar solicitanții pot completa cererea în oricare dintre cele trei limbi. Informaţia se regăseşte pe site-ul I.S.J. Bihor. Pentru o mai bună informare a celor interesaţi, s-a transmis o adresă către reprezentanţii Crucii Roşii Bihor şi prin ei spre toate ONG-urile cu care aceştia colaborează. De asemenea, informaţia poate fi obţinută şi de la Centrul de asistență pentru refugiații ucraineni organizat în centrul comercial Oradea Shopping City, pentru care am elaborat şi transmis un pliant".
Până în prezent, în școlile din Oradea, au fost repartizați, potrivit datelor furnizate de domnul inspector școlar general Horea Abrudan, 13 copii: 12 elevi şi un preşcolar (la Lic. Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu", Lic. Baptist ,,Emanuel", Lic. de Arte, Grădinița Nr. 53, Şc. Gimnazială „Avram Iancu" din Oradea, C.S.E.I. ,,Orizont" şi Şc. Gimnazială „Dimitrie Cantemir"). Tot în paranteză fie spus, la Liceul Internațional ,,Agora" din Oradea învață cam tot atâția elevi...
Ovidiu Dan

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:40:44 Ora standard a Europei de Est