Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul NEXTLAB.TECH antrenează creativitatea elevilor

Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” Beiuș

Concursul NEXTLAB.TECH antrenează creativitatea elevilor

„Viitorul aparține colaborării dintre oameni şi roboți"

Aventura noastră de a pătrunde în tainele construirii și programării roboților a început datorită oportunității ivite de a participa gratuit la programul ROMANIA TECH NATION.
În urmă cu doi ani, la începutul lui 2020, am aflat de posibilitatea de a participa gratuit la un concurs de robotică.   Prima etapă era bazată pe roboței virtuali și era 100% on-line! A doua etapă presupunea construirea unor roboţei fizici. Sponsorul principal naţional, Banca Comercială Română, oferea gratuit mai multe kit-uri de roboţi și finanţa lecţii şi sesiuni de roboajutor. Am format în cadrul școlii noastre o echipă din trei profesori (Edit Szatmari- prof. informatică, Crina Bercovici- prof. matematică, și Manuel Bercovici-prof. fizică și informatică). Am considerat că ar fi util să-i încurajăm și să îi îndrumăm pe elevii noștri să pătrundă în tainele construirii unui robot, implicit a programării acestuia. Eram bucuroși că putem să le oferim șansa să învețe lucruri noi, să trăiască frumoase experiențe, să intre în competiție cu elevi de la alte școli din România.
Am înscris la concurs în anul școlar 2019-2020 elevii clasei a X-a A (coordonator prof. Manuel Bercovici) și a VI-a (coordonatori,prof. Edit Szatmari și Crina Bercovici). În anul școlar 2020-2021, elevii clasei a VI-a au rămas în concurs, ei fiind în clasa a VII-a, iar elevii clasei a X-a A au preluat ștafeta de la colegii lor mai mari care ajungând în clasa a XI-a au depășit limita de vârsta, de 16 ani, pentru a participa la competiție. Mare ne-a fost bucuria când în mai 2020 și noiembrie 2021 premiile au început să sosească. Etapa a doua a presupus construirea unor roboţi fizici. Sponsorul principal național Banca Comercială Română a oferit gratuit peste 600 de kit-uri de roboţi, a finanţat lecţii şi sesiuni de roboajutor. Am început să lucrăm efectiv la construcția roboților în iunie 2021. Ne pregăteam să participăm la concursul organizat la București, în noiembrie 2021.
Cu elevii clasei a VI-a, în prezent clasa a VII-a au fost realizate traseele în conformitate cu dimensiunile cerute și asamblați roboții. Elevii au fost împărțiți în grupe de câte doi-trei elevii și au început să lucreze la construirea lor. Paralel, o parte dintre elevi, urmăreau sesiunile de roboajutor.
Am îndrumat elevii și i-am încurajat să participe la concursul NEXTLAB.TECH 2021 deoarece de-a lungul timpului ei au câștigat din partea organizatorilor mai mulți roboți. Ca profesori am cumpărat și noi câțiva roboți astfel încât să dăm ocazia tuturor elevilor să participe la concurs. Începând cu anul școlar 2021-2022, concursul este înregistrat în calendarul aprobat de Ministerul Educației prin Anexa 2 la OME nr. 3.066/27.01.2022, poziția 106.
La ediția 2021 a concursului s-au înscris la concurs 22 echipaje din școală. Am dorit să câștigăm experiență, ca pentru ediția viitoare să ne perfecționăm. S-a lucrat în echipe de câte doi-trei elevi, dar de multe ori elevii s-au susținut și ajutat chiar dacă erau concurenți. Fiecare dintre profesorii îndrumători am avut elevii noștri pe care i-am îndrumat și chiar dacă au fost condiții de pandemie am reușit să fim alături de toți încurajându-i în permanență. Concursul a pus accent și pe prezentarea robotului, implicit pe latura de comunicare.
În clasamentul național la cele trei secțiuni s-au obținut:
-la proba MIRO, la categoria 8-12 ani, locul 103 (Witty/Glumețul) din 204 pitch-uri validate;
-la proba MIRO, la categoria 12-16 ani, locul 1 (Robotul pescar), locul 50 (Robotul ROBO-CIRCUITUS), locul 51 (Smarty), locul 66 (CURIOSUL), locul 67 (Robotul PREMIUM), locul 68 (Robotul sportiv), locul 69 (ROBO MAX), locul 70 (Logicus), locul 71 (Micul artist), din 146 pitch-uri validate, două pitch-uri fiind invalidate (Fizicus ROBO și Funny ROBO);
-la proba TECNICUS, la categoria 12-16 ani, locul 12 (Curajosul), locul 13 (Rapid ROBO), locul 32 (Steve), locul 33 (Trio ROBO), locul 45 (Alfie), din 60 pitch-uri validate;
-la proba ENSPIRO (robotică creativă), la categoria 12-16 ani, locul 57 (Punctualul), locul 58 (Robotul Celsius-Alarm), locul 59 (Robotul AUDIO), Locul 96 (Prietenul bebelușilor), din 167 pitch-uri validate. Pich-ul pentru robotul Optimus a fost invalidat.
În clasamentul național al „roboșcolilor", Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș" Beiuș ocupă al treilea loc dintre cele 266 școli participante.
Cu prilejul Zilelor Școlii vom face premierea elevilor printr-o demonstrație în curtea școlii. Felicităm cu această ocazie toți elevii pentru curajul de a participa la un concurs național, pentru dorința lor de a-și depăși emoțiile și de a învăța lucruri noi. Depinde de ei dacă doresc să continue pe acest drum. Le vom fi alături dacă ne solicită ajutorul.
Considerăm că, participând la acest proiect, elevii au făcut primul pas în pregătirea lor pentru meseriile viitorului și au avut ocazia să învețe să programeze roboți bazați pe Arduino și să lucreze în Open Roberta. La fel ca toți tinerii, elevii noștri sunt atrași de tehnologie și de noutăți. Rolul nostru, al profesorilor, este de a îi îndruma să devină creatori de soluții inovatoare, nu doar utilizatori de tehnologie. O modalitate prin care îi putem ajuta să devină „inventatorii de mâine"este stimularea și încurajarea elevilor de a participa în programe educaționale de tip STEAM (Science, Technology, Enginnering, Arts, Math).
La Secțiunea Științifică/ Gândire algoritmică a concursului „Dă-i o șansă matematicii să te cucerească!", activitate ocazionată de sărbătorirea Zilei naționale a matematicii, informaticii şi ştiinţelor naturii, în 10 ianuarie 2022,  roboțeii au primit și alte numeroase premii.
Bucuria de a avea ocazia de a îndruma elevii la un concurs național, entuziasmul molipsitor al acestora, de a observa cum se bucură de înaintarea roboților pe traseu indiferent că sunt ai lor sau ai colegilor de clasă vor sta la baza acțiunilor noastre viitoare.
Prof. Manuel B., Edit Sz., Crina B.
Vedeți și alte poze în Galeria foto:

Trimite email
miercuri, 3 decembrie 2025, 01:49:12 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Petrecere pe cinste!

,,Șezătoarea noastră a continuat cu tradiționala petrecere românească: masa tradițională, cu mămăligă, fasole și gogoși"...după cum aflăm de la doamnele educatoare, prof. Ienciu Coca-Dely și prof. Micu Camelia...
Așadar, de Ziua Națională a României, la Grădinița 52 din Oradea, s-a încins o petrecere... ca la mama acasă!
Priviți ce atmosferă, câtă bucurie!