Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Invitații de miercuri au fost doamnele Lazăr Oana Paula și Gligor Ioana Simona, consilieri juridici în cadrul Primăriei Oradea

În 30 martie, o nouă întâlnire în cadrul C.C.O.C. ,,Agora”

Invitații de miercuri au fost doamnele Lazăr Oana Paula și Gligor Ioana Simona, consilieri juridici în cadrul Primăriei Oradea

În data de 30 martie 2022, Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră din cadrul Universității ,,Agora", a organizat o întâlnire de lucru cu doamna Oana Lazăr, consilier juridic în cadrul Direcției Juridice - Serviciul Juridic Contencios din Primăria Municipiului Oradea și doamna Ioana Gligor, consilier juridic în cadrul Direcției Juridice - Compartimentul Contestații Falimente din Primăria Municipiului Oradea.

La întâlnire, au participat studenți de la Facultatea de Științe Juridice și Administrative, respectiv Programul de  studii Drept din anul I, II, III și IV și cei de la Programul de studii Poliție Locală, anul I, II și III.
În deschidere, invitatele noastre au făcut o scurtă prezentare a instituției Primăriei, explicând studenților modul în care este structurată aceasta, și anume: nouă direcții: Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, Direcția Poliția Locală, Direcția Arhitectului Șef, Direcția Logistică, Direcția de Asistență Socială, Direcția Tehnică, Direcția Economică, Direcția Patrimoniu Imobiliar și Direcția Juridică; patru servicii: Serviciul Achiziții Publice, Serviciul Resurse Umane, Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor și Serviciul Relații cu Publicul; șase compartimente: Compartimentul Audit Public Intern, Compartimentul de Presă, Compartimentul Management Spitale, Compartimentul Administrare Infrastructură IT, Compartimentul Elaborare, Monitorizare Acte ale Consiliului Local, Compartimentul Secretariat Consiliul Local; respectiv: Administrația Domeniului Public, Fundația pentru Protejarea Monumentelor Istorice - Oradea Heritage, Asociația pentru Promovarea Turismului din Oradea și Regiune - Visit Oradea, Agenția de Dezvoltare Locală - ADLO și Clubul Sportiv Municipal - CSM Oradea.
Dna Oana Lazăr a vorbit studenților despre modul în care și-a început cariera profesională ca și consilier juridic în cadrul unei societăți comerciale iar, ulterior a participat la un concurs în vederea ocupării unei funcții publice de execuție de consilier juridic în cadrul Primăriei Oradea. În continuare, aceasta a prezentat pe scurt activitatea Direcției Juridice, explicând care sunt atribuțiile și sarcinile care îi revin. Direcția Juridică face parte din cadrul Aparatului de Specialitate al Primarului fiind în directa subordonare a secretarului general al Municipiului Oradea având următoarea structură organizatorică: Serviciul Juridic Contencios, Compartimentul Autoritate Tutelară, Serviciul Administrație Publică Locală, Compartimentul Agricol - Fond Funciar, Compartimentul Contestații Falimente, Biroul Asociații de Proprietari. „Rolul Direcției Juridice în cadrul instituției este acela de a asigura respectarea legislației în vigoare în ceea ce privește elaborarea actelor administrative și încheierea contractelor de orice natură cu terțe persoane fizice sau juridice ori cu alte instituții publice. Totodată, prin Direcția Juridică se asigură apărarea în cauzele aflate pe rolul instanțelor de judecată și se asigură relaționarea cu alte instituții publice prin încheierea de protocoale interinstituționale ori cu terțe persoane cu scopul de a se respecta legalitatea actelor administrative emise de autoritatea publică locală. Consilierii juridici din cadrul Serviciului Juridic Contencios au ca și atribuție să ofere soluții problemelor de natură juridică din cadrul Aparatului de specialitate al Primarului, cu excepția Direcției Economice și să apere interesele instituției în fața instanțelor de judecată. Activitatea desfășurată de consilierii juridici din cadrul Serviciului Juridic Contencios este următoarea: aceștia se ocupă cu instrumentarea dosarelor aflate pe rolul instanțelor de judecată, reprezentând în fața instanțelor atât Municipiul Oradea, primarul Municipiului Oradea cât și Consiliul Local al Municipiului Oradea în cauzele în care aceștia au calitate procesuală pasivă sau activă; oferă consultanță juridică și reprezentare în fața instanțelor de judecată instituțiilor subordonate Consiliului Local al Municipiului Oradea; în activitatea desfășurată, aceștia întocmesc note interne dacă au nevoie de informații din cadrul altor departamente cu scopul de a soluționa litigiul apărut, precum și dau răspunsuri notelor interne primite din cadrul altor departamente; întocmesc răspunsuri la petițiile adresate în legătură cu dosarele aflate pe rolul instanțelor ori cu privire la problemele semnalate referitoare la nelegalitatea unui act administrativ emis de autoritatea public locală. Instrumentarea unui dosar de instanță presupune următoarele activități efectuate de consilierul juridic conform fișei postului: promovarea de acțiuni prin formularea unei cereri de chemare în judecată în funcție de problema juridică apărută; întocmirea întâmpinării prin formularea apărării în cazul în care o terță persoană fizică/ juridică sau instituție se îndreptă printr-o acțiune împotriva Municipiului Oradea, a primarului Municipiului Oradea ori a Consiliului Local al Municipiului Oradea; susținerea excepțiilor invocate și a apărărilor de fond în fața instanțelor de judecată; monitorizarea permanentă a termenelor, respectiv monitorizarea evidenței dosarelor aflate pe rolul instanțelor de judecată pe care le are în instrumentare; declararea căilor de atac conform prevederilor Codului de Procedură Civilă ori a legilor speciale în vigoare, în cazul în care se impune; formularea unor cereri reconvenționale, cererii de intervenție etc., atunci când se impune; la finalizarea dosarului când există o hotărâre definitivă și irevocabilă, consilierul juridic are obligația de a se asigura că s-au pus în aplicare obligațiile stabilite de instanță în sarcina Municipiului Oradea, a primarului Municipiului Oradea ori a Consiliului Local al Municipiului Oradea; arhivarea dosarelor finalizate.
În ceea ce privește contractele pe care autoritatea publică locală le încheie cu terți, consilierii juridici verifică condițiile de valabilitate ale contractului, respectiv clauzele contractului și ulterior semnează contractul.
Pe lângă activitatea desfășurată de consilierii juridici în cadrul instituției și la instanțele de judecată, aceștia desfășoară activități și în afara instituției cu scopul de a semna diferite contracte/acte menite să asigure buna desfășurare a instituției. Astfel în cadrul birourilor notariale, consilierii juridici din cadrul Serviciului Juridic Contencios asistă, verifică și ulterior semnează în fața notarului public: contracte de vânzare - cumpărare, contracte de donație, acte de dezmembrare, sistări de indiviziune sau parcelări, partaje judiciare etc.
Invitatele  de miercuri ale Centrului de Coordonare și Orientare în Carieră a studenților au subliniat rolul activ și important al consilierului juridic în cadrul instituției în care își desfășoară activitatea.
Pe parcursul întâlnirii, care a durat două ore, s-a discutat și despre câteva studii de caz pe care care cele două invitate le-au rezolvat de-a lungul timpului.
Studenții au fost foarte interesați de toate subiectele abordate având în vedere că invitatele au răspuns la numeroase întrebări pe care aceștia le-au adresat.
În încheiere, directorul C.C.O.C., dna Laura Dumitrana Rath Boșca, a mulțumit invitatelor, dnei Oana Lazăr și dnei Ioana Gligor pentru prezență și a transmis un mesaj de mulțumire dnei Oltea Marc, director executiv al Direcției Juridice din cadrul Primăriei Oradea și dnei Eugenia Borbei, secretarul general al Primăriei pentru susținere și pentru că, de fiecare dată, se implică în organizarea acestor întâlniri, care contribuie la informarea și pregătirea studenților Universității ,,Agora", în efortul lor de a-și alege profesia potrivită și demersul de a se integra pe piața muncii. (L.B.)
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Invitații de miercuri au fost doamnele Lazăr Oana Paula și Gligor Ioana Simona, consilieri juridici în cadrul Primăriei Oradea.

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 08:22:53 Ora standard a Europei de Est