Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Un nou episod Erasmus+

Mobilitate în Spania

Un nou episod Erasmus+

Privind mereu în sus, vei reuși; având încredere în tine, nu vei da greș, iar credința va face ca toate lucrurile să decurgă în cel mai bun mod.

A doua mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+ nr. 2021-1-RO01-KA121-VET-000009252 s-a desfășurat în Granada, Spania în perioada 21 martie - 8 aprilie 2022. Scopul deplasării a fost acela de a asigura și desfășura practica de specialitate pentru 14 elevi de clasa a X-a, liceu în cele mai bune, sigure și performante organizații de profil. Aceștia au fost însoțiți de două cadre didactice, membri în echipa de implementare a proiectului, Susan Iulia Maria și Abrudan Adriana Georgeta, iar monitorizarea a fost asigurată de responsabilul de proiect, prof. Sabău Gabriela Olimpia.
Astfel, cu ajutorul firmei intermediare M.E.P. Europrojects am identificat două organizații specializate în desfășurarea de activități specifice celor două calificări tehnician în agricultură ecologică, respectiv tehnician analize produse alimentare. Cei patru elevi de la calificarea tehnician în agricultură ecologică, repartizați la firma La Huerta de Gui au utilizat elementele de agropedologie prin altoirea pomilor fructiferi, înființarea culturilor, recoltarea sparanghelului, toaletizarea gardului viu și întreținerea spațiilor verzi sub atenta coordonare și monitorizare a tutorelui de practică, José Luis Salamanca Maroto. Pentru cei 10 elevi de la calificarea tehnician analize produse alimentare, organizația de primire a fost Los Artesanos de Granada, în cadrul căreia s-au desfășurat activități specifice modulului: identificarea și exploatarea aparatelor și instalațiilor folosite în industria de panificație, analizarea procesului de producție a produselor de panificație și analiza preparatelor din punct de vedere al proprietăților organoleptice. Pe tot parcursul celor trei săptămâni, elevii au fost îndrumați și monitorizați de tutorele de practică Diego Fernández Garzón. Toți elevii au dat dovadă de implicare, responsabilitate, dăruire, respect și hărnicie, drept pentru care au primit numai cuvinte de laudă, atât din partea tutorilor de practică, cât și a reprezentanților M.E.P, ceea ce ne determină să continuăm pe acest drum.
Pe parcursul celor trei săptămâni, toți participanții au beneficiat de condiții bune de cazare și masă, precum și de sprijinul echipei M.E.P. care s-a ocupat ca șederea noastră să decurgă armonios.
Programul cultural oferit de prietenii noștri a inclus mai multe obiective și orașe cu o importantă valoare culturală și tradițională ca: Granada, Alhambra, Malaga, Sevilla, Cordoba, seara de flamenco, Grădina zoologică din Granada și parcul de științe.
Stagiul de formare profesională desfășurat într-o țară străină este recunoscut și validat prin obținerea certificatelor Europass Mobility care oferă tinerilor noștri formarea unor portofolii solide viitorilor absolvenți, apreciate pe piața europeană a muncii. Un alt beneficiu pentru toți participanții este și dezvoltarea competențelor de comunicare în limba engleză, prin pregătire suplimentară cu ajutorul platformei și a responsabilului OLS, dar și cunoașterea limbii spaniole.
La nivel instituțional, această mobilitate oferă deschiderea unui drum către colaborări cu firme specializate în aceste domenii. Componenta teoretică acumulată în cadrul orelor de specialitate este dublată, prin stagiu, de componenta practică, fapt ce va conduce la beneficierea viitorilor absolvenți de o inserție mai rapidă pe piața muncii.
,,Pe mine acest proiect m-a ajutat să îmi organizez timpul, să îmi economisesc bănuții, să mă cunosc pe mine, m-a ajutat să am o relație mult mai bună cu colegii și cu cei din jur și datorită acestui proiect minunat am învățat lucruri noi în domeniul produselor alimentare. Spania este o țară foarte frumoasă, primitoare si caldă, este o țară de vis în care m-aș întoarce mereu cu zâmbetul pe buze. Recomand cu încredere acest proiect tuturor colegilor care nu au avut curajul să participe la selecție"!!! S.A.R.
,,Pentru mine acest proiect a fost unul reușit pentru că m-a ajutat să mă dezvolt pe plan profesional, să fiu punctual, să fiu mai independent, să îmi îmbunătățesc relația cu colegii. Aș mai repeta aceasta experiență de nenumărate ori, bineînțeles cu aceleași doamne profesoare"! M.D.
,,Pe mine acest proiect m-a ajutat să fiu mai independent, să economisesc banii, să fiu mai înțelegător, să fim mai uniți. În acest proiect am învățat lucruri noi în domeniul agriculturii ecologice. Această experiență m-a ajutat pe planul meu profesional și aș mai repeta aceasta experiență". I.M.A.
,,Fiecare mobilitate la care particip este unică prin locurile vizitate, oamenii locului, culturile specifice, mâncarea tradițională, dar mai ales grupul alături de care conviețuiesc. Această experiență a adus în inima mea 14 suflete noi, necunoscute până în acel moment, dar alături de care am petrecut trei săptămâni minunate. Toți au dat dovadă de responsabilitate, bun simț, respect și implicare, fapt pentru care merită, din plin, toate aprecierile. Mulțumesc echipei de proiecte din care fac parte pentru buna colaborare și oportunitatea de a fi parte din această poveste"! S.I.M.
,,Evaluările ultimelor două grupuri au fost cu adevărat uimitoare. Ne-au dat multă energie pentru a continua, vă mulțumim foarte mult pentru că ne-ați trimis grupuri atât de fantastice cu profesori și coordonatori atât de minunați! Sperăm că toți au ajuns sănătoși acasă". Mari Carmen (reprezentant M.E.P.)
Și povestea continuă....
Prof. Iulia Maria Susan, Gabriela Olimpia Sabău & Adriana Georgeta Abrudan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Un nou episod Erasmus+ 

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 22:56:54 Ora standard a Europei de Est