Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Împreună pentru un mediu curat”

La Grădinița Nr. 44 –,,Rază de soare”, structură a Grădiniței Nr. 50

,,Împreună pentru un mediu curat”

În cadrul Programului Plantropolis lansat de Fundația Comunitară Oradea și finanțat de Russmedia România, cu sprijinul VPK Packaging Salonta, Asociația Grund Community, grădinița noastră a reuşit să câștige un proiect cu finanțare nerambursabilă pentru realizarea unei mini grădini în curtea grădiniței, suma alocată fiind în cuantum de 7.400 lei (acordată în trei tranșe).

Proiectul este conceput pentru a se desfășura pe o perioadă de nouă luni. În cadrul proiectului vor fi derulate 22 de activități, realizate săptămânal la cele opt grupe de preșcolari. Activitățile propuse vor fi desfășurate pe grupe de vârstă (mică, mijlocie și mare) și vor culmina cu realizarea unei mini grădini urbane.
Proiectul a debutat cu desfășurarea unor activități de colectare selectivă. Copiii sunt învățați să colecteze selectiv deșeurile în cinci fracții, iar pentru desfășurarea acestor activități ne bazăm pe sprijinul și susținerea familiilor tuturor preșcolarilor înscriși în grădinița noastră.
Prin amenajarea unei mini grădini în cadrul grădiniței vom crea un loc în cadrul căruia copiii vor învăța și vor face numeroase descoperi: vor observa cum se dezvoltă o plantă, ce fel de insecte polenizează florile, ce fel de viețuitoare trăiesc în pământ, cum ne pregătim propriul îngrășământ natural (compost) pentru plante, astfel le vom crea propriul teren de joacă și de împărtășire a experiențelor trăite. Mini grădina va deține zone cu plante medicinale/ aromatice (pătrunjel, mărar, mentă, leuștean, rozmarin, cimbru), flori (ochiul boului, garoafa din grădină, bănuței, flori de piatră, floarea soarelui decorativă, crăițe, flori de paie, gura leului pitică), bulbi de flori (lalele, narcise, zambile, crini) și legume (roșii, castraveți, ardei, mazăre, fasole, dovlecel, ridichi, salată, arpagic).
Proiectul constituie o oportunitate de a desfăşura cu copiii activităţi practice, plăcute şi îndrăgite de ei, care vor contribuit la creşterea gradului de conştientizare a copiilor cu privire la problemele locale de mediu. Prin acţiunile desfăşurate vom dobândi o grădiniță mai curată, mai frumoasă, cu mai multe flori, cu un ambient mai plăcut, mai cunoscută, deschisă spre comunitate.
Preșcolarii grădiniței noastre le-au primit cu mare drag pe doamnele voluntare din cadrul Asociației Grund Community și împreună au învățat prin joc cum se reciclează corect deșeurile, în funcție de culorile de pe fiecare recipient.
De asemenea, și doamnele educatoare împreună cu copiii au realizat, la rândul lor, o serie de activități prin intermediul cărora au exersat toate cele învățate despre reciclare, astfel în fiecare sală de grupă în recipiente decorate cu imagini sugestive copiii au colectat selectiv pe parcursul a cinci săptămâni, cele cinci fracții:
Învățăm să colectăm: 1.hârtia, cartonul 2.plasticul, metalul, aluminiul 3.sticla 4.deșeurile biodegradabile - deșeuri de mâncare, deșeuri verzi din grădini și parcuri 5. deșeurile reziduale.
Activitățile s-au desfășurat în strânsă colaborare cu familiile copiilor care au primit afișele cu descrierea fiecărei fracții și astfel au colectat și acasă, cele cinci fracții în recipiente decorate cu imagini sugestive.
La derularea acestui proiect participă întreg personalul grădiniței, dar în primul rând cadrele didactice (alături de copii): prof. Copăcean Dorina și Popa Cristina - grupa mică A; prof. Bodea Floare și Puiu AnaMaria - grupa mică B; prof. Todoca Ana și Gavra Mihaela - grupa mijlocie A; prof. Caciora Lucia și Toia Viorica - grupa mijlocie B; prof. Nemeș Florica și Zerghe Felicia - grupa mijlocie C; prof. Mărcuț Ana și Sabău Janina - grupa mare A; prof. Lenath Mariana și Perneș Bianca - grupa mare B; prof. Cornea Anca și Bumb Sanda - grupa mare C, sub coordonarea doamnei director, prof. Pascar Gabriela, dnei prof. coordonator Mărcuț Ana, a dnei prof. Gavra Mihaela, coordonator de proiect și a dnei administrator de patrimoniu Piț Florentina. (A.P.)
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: ,,Împreună pentru un mediu curat”.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 03:30:39 Ora standard a Europei de Est