Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mircea Geoană și ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, s-au întâlnit cu cadrele didactice

Ieri, în Aula Magna a Universității din Oradea

Mircea Geoană și ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, s-au întâlnit cu cadrele didactice

Sâmbătă, 2 mai 2009 (când tinerii sărbătoreau – vorba vine – „Ziua tineretului”), s-a întâmplat ca Mircea Geoană și Ecaterina Andronescu – ministrul Educației, Cercetării și Inovării, să se afle la Oradea (pentru prezentarea candidaților P.S.D. pentru alegerile europarlamentare), iar dascălii orădeni (și nu numai) așteptau cu sufletul la gură o declarație „istorică” - Declarația de la Oradea, care să dezamorseze „bomba” (greva) cadrelor didactice, anunțată pentru marți, 5 mai.

 Fostul ambasador al României a rămas un diplomat și un ambasador... al cuvintelor. Știe cum să pună problemele, ca să dea bine la imagine, cucerește și domină într-un stil oratoric desăvârșit, vehiculează idei, punctează ceea ce e de punctat, știe ce-i doare pe români. Vorbește despre criză, despre drămuirea banului public, reia promisiunile electorale, dar nu avansează... gratuități. Mai mult, pune degetul pe rană, recunoscând că în vremuri de criză, executivul are în vedere prioritățile (naționale) - sănătatea și învățământul -, dar nu vorbește despre mărirea salariilor cadrelor didactice, deși atinge problema salariilor (mici) și a pensiilor, iar ministrul Ecaterina Andronescu, în cuvântul său (în plen), dar nici după aceea, când a rămas singură cu dascălii, nu a scos „porumbelul” pe gură și asul din mânecă, deși un dascăl (fost inspector școlar de muzică) i-a ridicat mingea la fileu. S-a făcut vorbire despre accesarea fondurilor europene prin proiecte (trei miliarde de euro, mai cu seamă pentru perfecționarea profesională). Universitarii orădeni au spus ceea ce îi doare cel mai mult, dar le-au și mulțumit celor doi pentru atenție și sprijinul acordat în mandatul anterior. Și cei din prezidiu, dar și cei din sală au recunoscut și aplaudat realizările fostului rector, Teodor Maghiar, datorită căruia Universitatea din Oradea a devenit, astăzi, un mare centru universitar, cu peste 25.000 de beneficiari ai serviciilor educaționale, cu facultăți peste facultăți (de tot felul) și cu o bază materială corespunzătoare. Durerea cea mare a universitarilor orădenilor este cifra de școlarizare total necorespunzătoare, în raport cu realitățile actuale, rămasă din vremuri străvechi, dar și reprezentativitatea mult prea modestă în comisiile naționale de specialitate, la examenele naționale și la masa rotundă sau ovală la care se discută și se iau decizii importante. Studenții, reprezentați de președintele lor în Senat și de un vicepreședinte (artist), au pus problema statutului studentului, dacă tot s-a făcut vorbire despre legile și statutul cadrelor didactice din învățământul universitar și preuniversitar. Ne așteptam, însă, de la președintele lor, Adrian Dume, să vorbească și despre mult trâmbițata casă de cultură a studenților... Vicepreședintele artist a vorbit  mai mult „în particular” despre înființarea unui ONG al artiștilor, pentru sprijinirea talentelor în artă. O doamnă profesoară s-a anunțat în plen și s-a și întreținut, în particular, preț de două-trei minute, cu doamna ministru.
 Așadar, stimați dascăli, ministrul Ecaterina Andronescu nu v-a promis nimic, sâmbătă, la Oradea, prin urmare, trebuie să vă bateți în continuare și să vă vedeți de grevă. Mircea Geoană, însă, a vorbit, în plen, despre negocierile ce vor avea loc, cu sindicatele din învățământ, la începutul săptămânii viitoare, fără să precizeze că e vorba de ziua de luni, în ajun sau chiar de marți, în zi de grevă, anunțată (în special pentru boicotarea tezelor cu subiect unic la clasele a VII-a și a VIII-a)...
(Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesează Galeria foto: Mircea Geoană și ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, s-au întâlnit cu cadrele didactice.
  

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:36 Ora standard a Europei de Est