Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

,,Familiile cu copii cu dizabilități psihice și mintale din România: nevoi și soluții”

Dezbatere, organizată de senatorul Adrian Hatos

,,Familiile cu copii cu dizabilități psihice și mintale din România: nevoi și soluții”

Vineri, 8 iulie 2022, senatorul PNL Adrian Hatos a organizat, în format online, o dezbatere cu titlul ,,Familiile cu copii cu dizabilități psihice și mintale din România: nevoi și soluții".

La 31 decembrie 2021 erau 10.203 copii cu dizabilitate mintală și 18.280 de copii cu dizabilitate psihică în România, conform datelor oferite de INS. Mulți dintre acești copii au fost diagnosticați cu tulburări din spectrul autist. ,,Suferința acestor copii și a familiilor acestora, oricum greu de imaginat, este agravată de funcționarea defectuoasă a instituțiilor, inclusiv de accesul dificil la servicii medicale. În acest context, nu este de mirare faptul că mai multe solicitări în acest sens, adeseori referitoare specific la accesul la servicii stomatologice, au ajuns în spațiul public. Nu am stat pasivi și am demarat mai multe acțiuni menite a veni în întâmpinarea acestor probleme, începând cu investigarea sistematică a nevoilor familiilor cu copii cu dizabilități mintale și psihice și cu elaborarea unor soluții la doleanțele acestora", a declarat senatorul Adrian Hatos.
Din aceste considerente, întâlnirea de vineri, 8 iulie, a urmărit atât prezentarea rezultatelor unui sondaj realizat cu 223 de părinți (192 mame și 31 tați) ai unor copii diagnosticați cu TSA (cu vârsta cuprinsă între 2-18 ani) din România, cât și identificarea, cu reprezentanți ai părților interesate, a unor soluții de politică destinate acestor copii și părinților lor.
Rezultatele studiului, incluse într-un Raport care poate fi accesat la adresa https://socioumane.ro/2022/07/07/studiu-privind-nevoile-copiilor-cu-tulburari-de-spectru-autist/, a fost realizat de o echipă de la Școala Doctorală de Sociologie din cadrul Facultății de Științe Socio-Umane a Universității din Oradea, formată din prof. univ. dr. Adrian Hatos, conf. univ. dr. Claudia Bacter, asist. univ. dr. Adela Lazăr, lect. univ. dr. Ioana Sîrbu și drd. Beata Fatime Gyarmati. Concluziile cercetării arată, printre altele, că nevoile copiilor cu TSA vizează, prioritar: accesul în aria domiciliului la servicii precum ateliere protejate, centre de tip respiro, centre de terapii specifice, la unități protejate de încadrare a tânărului în muncă și la centre rezidențiale. Nevoile de asistență medicală și psihosocială ale persoanelor cu autism sunt complexe, iar greutățile părinților care au copii cu TSA sunt atât de natură financiară, cât și de natură emoțională. Părinții prioritizează serviciile precum centrele de terapii specifice, psihologice/logopedice/stomatologice (inclusiv inhalo-sedarea), de neuro-psihiatrie și atelierele protejate pentru a fi decontante din bugetul de stat. ,,Doresc să le mulțumesc, pe această cale, și organizațiilor - Asociația SOS Autism Bihor, Help Autism, Autism Voice și FEDRA - care ne-au sprijinit în contactarea părinților vizați de cercetarea noastră", a afirmat prof. univ. dr.  Adrian Hatos.
Prezentarea rezultatelor studiului a fost urmată de o dezbatere dinamică, consistentă, de aproximativ o oră și jumătate, la care au participat atât reprezentanți ai autorităților publice naționale și locale, ai ONG-urilor, ai Universității din Oradea - implicați în cercetare, cât și ai UMF Carol Davila București, și-i amintim pe: șef de lucrări dr. Raluca Ioan, senator PNL; Arina Moș, viceprimar al Municipiului Oradea; Florica Cherecheș, fost președinte al ANPDPD; conf. univ. dr. habil. Claudia Bacter, Universitatea din Oradea; Gabriela Plopeanu, președinte FEDRA și președintele Asociației Copiii de Cristal, Brașov; Daniela Bololoi, președintele Asociației Help Autism, Simona Zlibuț, președintele Asociației SOS Autism Bihor și vicepreședinte FEDRA; Mariana Sîrbu, Asociația Help Autism; Cristian Ispas, președintele Fundației Special Olympics Romania; dr. Ioana Baltag, de la Special Smiles Romania.
Dezbaterea a generat identificarea unei serii de măsuri necesare, pe care parlamentari, autorități și ONG-uri, împreună, vor face demersurile pentru a le implementa, prin mecanisme de control parlamentar, pe de o parte, dar și prin elaborarea și promovarea unor inițiative legislative sau susținerea unor elemente de politică la nivel executiv. Modificările privesc implementarea concretă a legislației actuale în domeniu, dar și modificări ale legilor sau inițierea unor noi programe, toate în direcția creșterii accesului la servicii medicale și de terapii specifice pentru copiii cu TSA, dar și a altor servicii pentru părinții cu copii cu TSA, precum și încurajarea și promovarea bunelor practici locale și naționale referitoare la furnizarea acestor servicii, inclusiv prin creșterea finanțării publice. La final, a fost apreciată calitatea intervențiilor și utilitatea acestor dezbateri, iar cei doi parlamentari PNL au asigurat participanții că se vor consulta, în continuare, cu părțile interesate în etapele următoare ale demersurilor lor în favoarea familiilor cu copii cu tulburări din spectrul autist.                       
Biroul parlamentar al senatorului Adrian Hatos

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 14:04:28 Ora standard a Europei de Est