Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Elevii Școlii Gimnaziale ,,Szacsvay Imre” din Oradea au participat la o mobilitate în Cipru în cadrul Erasmus+

A treia întâlnire de proiect

Elevii Școlii Gimnaziale ,,Szacsvay Imre” din Oradea au participat la o mobilitate în Cipru în cadrul Erasmus+

Este vorba de a treia întâlnire în cadrul programului Erasmus+ pentru elevii și profesorii Școlii Gimnaziale ,,Szacsvay Imre" din Oradea.

În luna septembrie anul trecut a avut loc o activitate de predare/învățare/formare destinată cadrelor didactice în Oradea, urmată de o activitate de învățare de tip blended organizată de partenerii din Polonia, iar în perioada 16 - 20 mai o delegație formată din două cadre didactice și șase elevi care stăpânesc bine limba engleză, au călătorit în orășelul Kakopetria din insula Cipru. Începând cu luna noiembrie a anului 2020, instituția noastră derulează proiectul de parteneriat strategic KA229 intitulat ,,Let's revive disappearing crafts of Europe together!" (Să reînviem împreună meșteșugurile europene pe cale de dispariție!), nr. de referință: 2020-1-RO01-KA229-080271_1, proiect finanțat de către Comisia Europeană în cadrul programului Erasmus +.
În cei doi ani de proiect, școlile din cele șase țări participante (Italia, Polonia, Grecia, Cipru, Slovacia, România) au organizat diverse activități pe tema proiectului. Nu numai că am avut ocazia de a ne cunoaște reciproc cultura, geografia, meșteșugurile, tradițiile, ni s-a ivit ocazia de a lărgi orizontul elevilor și al cadrelor didactice, de a îi încuraja să învețe limba engleză, de a înțelege importanța aducerii la viață a meșteșugurilor pe cale de dispariție și să îndrăznească să încerce crearea, învățarea acestora pentru a beneficia de acestea în viitor, acesta fiind scopul proiectului.
Prima zi a vizitei noastre a început cu deschiderea oficială, în cadrul căreia, după discursul de bun venit al doamnei director Kleonicki Pieridou, au fost prezentate delegațiile țărilor partenere, după care i-am cunoscut pe elevii ciprioți care au participat la primirea delegațiilor. A urmat un program artistic oferit de elevii țării gazde,iar în încheiere toți participanții au avut ocazia să învețe un dans popular cipriot. Nimeni nu și-a închipuit că în aceste cinci zile vom avea parte de un program atât de minunat, cu o paletă atât de viu colorată de activități, toate în strânsă legătură cu tema proiectului. Am avut ocazia să cunoaștem obiectivele turistice, valorile naturale, obiceiurile, cultura și gastronomia poporului cipriot. Elevii noștri, dintre care unii au fost pentru prima oară în străinătate, s-au împrietenit cu elevii școlilor partenere și au exersat comunicarea în limba engleză. Ceea ce ne-a îmbucurat pe noi, profesorii însoțitori, cel mai mult, a fost să îi vedem jucându-se, dansând și cântând împreună fără griji, uitând de diferențele dintre tradițiile și culturile dintre aceștia.
Elevii își relatează minunatele experiențele după cum urmează:
Samaj Edina (a 7-a A): „Pentru mine călătoria în sine a fost o experiență de neuitat, întrucât a fost prima oară când am călătorit cu avionul. La școala cipriotă am fost întâmpinați de copii îmbrăcați în costume populare. Ne-au turnat apă de trandafiri pe mâini să fim veseli toată ziua și ne-au oferit specialități de dulciuri tradiționale.
Ospitalitatea lor, dansul comun, joaca și atmosfera veselă au fost pentru mine cele mai memorabile clipe".
Soós Zsófi (a 7-a B): „Plantele din Cipru sunt foarte diferite de plantele noastre. Primul lucru a fost să fotografiez palmierii și portocalii. Ceea ce mi s-a părut foarte interesant este că acolo portocalii înfloresc și dau fructe în același timp, și nimeni nu culege și consumă portocale de pe străzi. Plimbarea pe malul mării, sunetul valurilor și diferitele nuanțe de albastru ale Mării Mediterane sunt de asemenea experiențe de neuitat pentru mine".
Laboncz Vivien (a 6-a C): „Mie mi-au plăcut foarte  mult plimbările și vizitarea celor mai importante obiective turistice din Nicosia, Galata, Kakopetria și Limassol. Am văzut biserici, muzee și castele minunate. Am făcut cunoștință cu trecutul și prezentul poporului cipriot, cu gusturile lor tradiționale și ne-am jucat cu copiii de aici. Este ciudat cât de puține am știut despre această țară până acum. Experiența cea mai fascinantă pentru mine a fostvizita la un mic atelier de dulciuri artizanale unde am putut degusta așa-numitul soutzoukos, un dulce tradițional făcut dintr-un șir lung de alune, nuci sau migdale, înșirate pe o ață și introduse repetat într-un amestec cremos gros. Se usucă până se solidifică iar șiragul este uscat la soare timp de câteva zile, după care se taie în bucăți și se consumă. Are un gust foarte interesant... Siropul este făcut din suc de struguri fiert și un pic de făină, aromat cu apă de trandafiri, scorțișoară și mastic".
Kirei Hunor (a 7-a A): „Am pornit cu mare entuziasm spre Cipru, a treia insulă ca mărime din Marea
Mediterană. Destinația noastră a fost Kakopetria, iar sarcina noastră a fost să cunoaștem meșteșugurile locale și vechile obiceiuri. La proiect au participat profesori și studenți din Italia, Polonia, Slovacia, Grecia și, bineînțeles, Cipru. Ajunși la școală, copiii îmbrăcați în costume populare locale ne-au întâmpinat cu o grămadă de cântece și apoi ne-au condus prin clădirea școlii, coridoare, săli de clasă. De asemenea, am învățat și câteva jocuri sportive și populare, pe care cu toții le-am jucatcu plăcere împreună".
Sele Alexandra (a 6-a A): „Gazdele noastre din Cipru s-au străduit din puteri să ne facă să ne simțim bine și să cunoaștem cât mai bine posibil orășelul Kakopetria și obiectivele turistice din zonă. Pe parcursul săptămânii am reușit să vizităm câteva locuri faimoase din Cipru, putând admira nu doar peisajul, dar și marile monumente istorice. A fost o experiență de neuitat să cunoaștem capitala țării, Nicosia, partea turcă și partea grecească, iar situația actuală este una foarte ciudată și anume faptul că există un punct de trecere al frontierei în mijlocul capitalei și oamenii pot trece dintr-o parte în cealaltă a orașului doar dacă prezintă cartea de identitate sau pașaportul".
Féth Rebeka (a 6-a J): „Bineînțeles, că nu trebuie să uităm ce este mai important și pentru ce am venit aici, să facem cunoștință cu câteva din vechile meșteșuguri ale poporului cipriot. În prima zi, școlile partenere au prezentat obiectele artizanale populare din țara lor, iar apoi am cunoscut minunata artă populară din Cipru. Mie cel mai mult mi-a plăcut creșterea viermilor de mătase și felul în care se obține prețiosul fir de mătase.
Oaspeții ne-au învățat să realizăm un mic suvenir din gogoșile omizilor. Pe parcursul săptămânii am putut degusta cele mai delicioase preparate locale, nu putea lipsi de pe masă brânza Halloumi la grătar. Am petrecut o săptămână minunată și foarte bogată în activități și conținut în Kakopetria, a fost o experiență de viață pentru mine și pentru noi toți!
Mulțumim pentru această oportunitate, Erasmus+"!
Prof. Sele Tünde, coordonator de proiect
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Elevii Școlii Gimnaziale ,,Szacsvay Imre” din Oradea au participat la o mobilitate în Cipru în cadrul Erasmus+.

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 18:40:25 Ora standard a Europei de Est