Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

,,Trenule, maşină mică”

Expoziţia de artă naivă contemporană a Cameliei Constantin

,,Trenule, maşină mică”

Continuând seria manifestărilor culturale organizate de aproape un deceniu în Oradea, Asociaţia Artiştilor Naivi din România aduce anul acesta, la Sinagoga Neologă Sion, o inedită expoziţie de artă naivă contemporană, a Cameliei Constantin.

Intitulată sugestiv ,,Trenule, maşină mică" şi dedicată trenurilor, locomotivelor, precum şi personalului acestora şi călătorilor, în septembrie expoziţia va fi şi prima expoziţie de artă expusă într-un tren aflat în mişcare pe ruta Oradea - Cluj-Napoca - Sibiu - Timişoara. O premieră pentru Oradea, dar şi pentru România.
Născută la Târgovişte (jud. Dâmboviţa), pictoriţa ,,naivă" Camelia Constantin desenează de când se ştie, adică din copilărie, când îşi exaspera bunicii desenând pe pereţii casei cu celebrul pe atunci ,,creion chimic". A ales arta naivă deoarece îi aminteşte de copilărie şi o ajută să-şi păstreze inocenţa. Primele lucrări pe pânză au fost făcute la vârsta de 13 ani, fiind cumpărate integral de vecini. Atunci a şi aflat că ceea ce îi place să facă se numeşte artă naivă. ,,Iubesc pictura naivă pentru că mă pot exprima liber şi sincer într-o lume din ce în ce mai egoistă", spune artista.
 Pânzele ei sunt inspirate din arta populară, din lumea satului românesc din Oltenia şi Banat. „Uneori imaginaţia depăşeşte reperele populare şi atunci intru pe tărâmul fanteziei. De obicei mă axez pe satul românesc pentru că, deşi am fost crescută la oraş, îmi aduc cu drag aminte de vacanţele copilăriei mele", mai spune Camelia Ciobanu-Constantin, care, pasionată de frumos, îşi împarte astăzi timpul între lucrări de artă naivă şi grădinărit.
A participat la taberele de creaţie de la Herculane, Gărâna, Moldova-Nouă, Aiud, Bacău, Dragoslavele, Oraviţa, Caransebeş, Poiana Mărului, Castroreale (Italia) şi Rigomer (Franţa). Activitatea sa a fost răsplătită cu multe premii. Are lucrări în colecţii particulare din România, Ungaria, Olanda, SUA, Canada, Marea Britanie, Austria, Germania, Italia. Participă în fiecare an, de la început, la main-event-ul artei naive contemporane româneşti, Festivalul Naţional de Artă Naivă de la Oradea!
 Zeii artelor îi înfăşoară Cameliei Constantin copilăria înapoi, pe un mosor, povestindu-i vise pe care le-a mai trăit cândva şi pe care ea le împărtăşeşte cu ceilalţi pictându-le. Căci ce altceva poate fi bogăţia de personaje şi detalii din pictura artistei naive decât o stare de vis ?! O imponderabilitate din care privitorul se trezeşte cu greu, cu sentimentul că undeva, printre personajele tabloului, se află chiar şi el, încercând o nostalgică tresărire de tandreţe. De o dezinvoltură narativă uluitoare şi fermecătoare în acelaşi timp, ironia populară şi histrionismul domină pânzele pictoriţei, multe dintre scene fiind parcă decupate din satul literaturii soresciene.
Tema principală a acestei expoziţii sunt... trenurile şi locomotivele, cele mai populare mijloace de deplasare din copilăria şi adolescenţa multora dintre noi. Cine nu-şi aminteşte locomotivele cu abur, care intrau în gară răsuflând din greu!? Fumul şi aburul acopereau uneori tot ansamblul, cu călători cu tot, dar era o plăcere să mergi cu trenurile acelor ani. Prin tablourile sale, Camelia Constantin sacralizează aceste frumoase locomotive şi vagoane, în imagini de o simplitate dezarmantă. Şi amuzante, pe deasupra.
Expoziţia ,,Trenule, maşină mică", în organizarea Asociaţiei Artiştilor Naivi din România, va avea vernisajul joi, 28 iulie, ora 17.00, la Sinagoga Neologă Sion. Expoziţia este cu vânzare şi va sta pe simeze până în 8 septembrie. Toate aceste manifestări vor culmina cu ediţia a IX-a a Festivalului Naţional de Artă Naivă, care va avea loc în octombrie la Oradea, în parteneriat cu Consiliul Judeţean Bihor, Primăria Oradea, Muzeul Ţării Crişurilor, APTOR, Centrul de Cultură al Judeţului Bihor, Cinema Palace şi Fundaţia Comunitară Oradea.
Asociaţia Artiştilor Naivi din România, organizaţie cu serioase iniţiative de proiecte culturale, este o organizaţie profesională unică în România, dedicată exclusiv artei naive, iar expoziţia găzduită de Sinagoga Neologă Zion face parte dintr-un amplu proiect de popularizare a acestui gen de artă, din ce în ce mai apreciată şi mai admirată la nivel internaţional. Scopul Asociaţiei este să încurajeze, să susţină, să promoveze şi să descopere arta naivă contemporană românească ce oferă garanţia autenticităţii, să cultivăm artiştii naivi cu spirit novator, fie ei emergenţi sau consacraţi, să contribuim la ceea ce mâine se va numi patrimoniu.
Mircea Stroe

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 12:36:35 Ora standard a Europei de Est