Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea este partener EU GREEN

Cooperare academică la nivel european

Universitatea din Oradea este partener EU GREEN

Alianțele universitare reprezintă „clubul" cel mai select a ceea ce înseamnă cooperarea academică, la nivel european.

Universitatea din Oradea a reușit să devină membru al acestei comunități de elită, astfel Universitatea din Oradea este partener într-un proiect european finanțat cu aproape 14.400.000 de euro.
Nu mai puțin de 31 de solicitanți, universități și consorții academice europene, au aspirat la finanțările Agenției Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). În cele din urmă, au fost selectate doar patru alianțe universitare, printre care și EU GREEN, antantă din care face parte și Universitatea din Oradea.
„Aș spune că este o victorie esențială pentru noi. Am urcat în trenul către Europa. Toate universitățile mari din România fac parte din astfel de alianțe academice. În rândurile celor patru consorții universitare care au primit finanțare europeană, mai e o singură instituție de învățământ superior din România, și anume, Universitatea Tehnică «Gheorghe Asachi» din Iași. Prezența Universității din Oradea în această alianță universitară este cu atât mai importantă cu cât acum, în România, se gândește modificarea legislației cu privire la recunoașterea diplomelor comune europene", explică prorectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. Anca Dodescu (în foto).
EU GREEN este o alianță formată din nouă universități europene: Universitatea din Gavle (Suedia), Universitatea Wroclaw de Mediu și Științele Vieții (Polonia), Universitatea din Parma (Italia), Universitatea D`Angers (Franța), Universitatea Évora (Portugalia), Universitatea Otto von Guericke din Magdeburg (Germania), Institutul de Tehnologie Carlow (Irlanda), Universitatea din Oradea (România) și Universitatea din Extremadura (Spania). Scopul declarat al acestui consorțiu academic este să transforme universitățile membre în „universități ale viitorului".
„EU GREEN își propune să fie un hub de educație, cercetare și inovare sustenabil care să acționeze pentru a furniza soluții la provocări locale sau regionale, soluții apte pentru a fi multiplicate global". Alianța academică din care face parte și Universitatea din Oradea propune un nou model de dezvoltare bazat pe: crearea unei noi generații de cetățeni europeni, contribuții la o mai bună integrare în muncă a tinerilor, întărirea dezvoltării regionale sustenabile, promovarea dezvoltării și a competitivității, implementarea unei reale incluziuni sociale, adaptarea dezvoltării științifice la nevoile, în creștere, ale lumii, promovarea inovației în digitalizare, susținerea proceselor economice și sociale „de calitate" în ceea ce privește redresarea și reziliența post-pandemică.
Practic, în următorii patru ani, EU GREEN beneficiază, din partea EACEA, de 14 milioane de euro, bani care vor fi investiți, de cele nouă universități membre, în proiecte de educație, cercetare, internaționalizare, acces, diversitate și incluziune socială, management inovator sau antreprenoriat pentru sustenabilitate, dezvoltarea unor campusuri universitare sustenabile și sănătoase.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/IP_22_4702

Trimite email
vineri, 5 decembrie 2025, 23:22:21 Ora standard a Europei de Est