Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
13 aprilie 2024

Concurs național pentru profesori, în programul LifeLab.

Premii pentru cadrele didactice care documentează și argumentează folosirea la clasă a fișelor educaționale cu aplicații practice de educație financiară la mai multe discipline
Banca Comercială Română (BCR) anunță extinderea programului LifeLab la nivel național, potrivit comunicatului de presă transmis cu ocazia Zilei Educației Financiare. Proiectul își propune să recompenseze profesorii care integrează noțiuni de educație financiară și discuțiile despre bani și comportamente financiare responsabile în predarea disciplinelor lor, la clasă.
Petiția pentru introducerea educației financiare în materiile predate la școală este deschisă și sunt invitați să o semneze cei care vor să susțină această schimbare.
Se pot înscrie toți profesorii care vor să le ofere elevilor lor abordări interesante, captivante și ancorate în realitate, chiar la disciplinele pe care le predau, indiferent de ciclul de învățământ, din orice școală și grădiniță.
Pentru a se înscrie, trebuie doar să își creeze un cont pe platforma Școala de Bani, să descarce materialele educaționale deja publicate în proiectul LifeLab, potrivite pentru materia pe care o predau și să le aplice la clasă.
Evident, profesorii care se înscriu trebuie să documenteze acest demers didactic prin fotografii sau clipuri video, realizate în timpul implementării fișelor la ore, să urce fișierele pe un link de transfer. Apoi, datele profesorului și o mică descriere despre cum a decurs ora și link-ul de transfer vor trebui completate pe pagina proiectului.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

De noi depinde să plătim mai puțin, prin reducerea consumului la utilități

Parteneriat între primărie și școli, întâlnire cu directorii

De noi depinde să plătim mai puțin, prin reducerea consumului la utilități

Primarul Florin Birta s-a întâlnit luni (19 septembrie 2022) cu directorii de școli din Oradea, în vederea constituirii unui parteneriat școală - primărie, cu scopul găsirii celor mai bune soluții pentru reducerea consumului cu energia termică și electrică în unitățile de învățământ.

Discuţiile au avut loc în contextul crizei energetice, a creșterii prețurilor la energia termică și electrică. La această întâlnire au mai participat: viceprimarul Arina Moș, city managerul Mihai Jurca, directorul economic Eduard Florea, directorul Direcției Patrimoniu Imobiliar, Popa Lucian și consilierul primarului, Călin Corpaș.
Problemele din școli - inventariate, în vederea remedierii
Primarul Florin Birta s-a adresat directorilor prezenți: „În Oradea, avem deja mai multe școli reabilitate energetic, ceea ce este un lucru foarte bun. Urmează ca pentru alte 15 unități școlare să fie depuse documentațiile, iar reabilitarea energetică să fie finanțată prin PNRR. Dar sunt și școli unde starea sistemului de termoficare este precară, unde sunt avarii. Unde, spre exemplu, nu se închid robinetele la calorifere sau aceștia sunt blocați, iar pentru acestea vom lua cât mai repede măsuri de remediere. Obiectivul nostru este să trecem iarna cu reduceri 10-20% la consumul de utilități. Creșterea prețurilor este o realitate și interesul comun este să facem economie acolo unde putem, pentru că plătim cu toţii aceste costuri din bugetul orașului. De noi depinde să avem grijă de resurse și să plătim doar pentru cât avem nevoie să consumăm. Nu o putem face singuri, de aceea vă rugăm să ne dați o mână de ajutor și să veniți cu soluțiile cele mai bune".
Directorii au fost rugați să facă un inventar al problemelor cu care se confruntă pe partea de termoficare și să vină cu idei, cu soluții, având în vedere că ei sunt cei care cunosc cel mai bine școala și deficiențele cu care se confruntă.
Astfel, urmează ca o echipă a Primăriei Oradea să se deplaseze în școli și grădinițe pentru a discuta aceste aspecte cu fiecare director în parte și pentru a stabili măsurile care se impun.
În perioada imediat următoare va fi creionat un tablou general. După aceea, Primăria împreună cu unitățile de învățământ vor stabili un plan de lucru, ce va fi pus în practică.
Cheltuielile cu utilitățile școlilor: peste 14,2 milioane de lei, în 2022!
În anul 2019, din bugetul local s-au alocat pentru utilitățile școlilor suma de 1.403.202 lei, sumă suplimentară față de sumele alocate prin raportarea la costul standard/elev, provenite de la bugetul de stat.
În  2022 se estimează că utilitățile școlilor se vor ridica la peste 14,2 milioane de lei. Pentru acest an, Primăria Oradea a alocat deja 3,6 milioane de lei, efortul municipalității suplimentând, practic, sume provenite de la bugetul de stat.
De menționat că, începând din anul 2018, unitățile de învățământ din Oradea își gestionează direct resursele bugetare, calculate pe baza costurilor standard/elev.
Măsura luată atunci a urmărit creșterea responsabilizării școlilor în privința managementului administrativ-financiar, transparența, dar și echitatea, respectiv predictibilitatea în alocarea fondurilor.
După această responsabilizare bugetară (transferul plăților către școli), cheltuielile cu utilitățile s-au micșorat, semn că decizia a fost una oportună. Aportul bugetului local pentru cheltuielile cu utilitățile a scăzut, ceea ce a permis susținerea altor cheltuieli (reparații curente, în special la școlile care aveau proiecte UE).
„Creșterea cheltuielilor cu utilitățile din acest an presează bugetul local, după cei doi ani de pandemie, când cheltuielile au fost reduse. Datele estimative pentru anul 2022 sunt îngrijorătoare. Costul standard per elev suportat de bugetul de stat  a avut o creștere de numai 7% și este evident că nu va acoperi toate creșterile de cheltuieli cu utilitățile. Tariful la energia termică a crescut cu 40%, iar cele la energia electrică cu 20% față de cele practicate în anul anterior. Primăria va trebui să susțină diferența prin finanțare complementară din bugetul local", a explicat directorul economic Eduard Florea.
Astfel, dacă în 2019 școlile de stat din Oradea au cheltuit cu plata utilităților suma de 10.601.360 lei, din care bugetul local a suportat suma de 1.403.202 lei, în 2022 cheltuielile cu plata utilităților pe cele 8 luni de execuție sunt de  9.770.909 lei, iar partea suportată de bugetul local este deja de 3.600.000 lei.
Măsuri necesare pentru reducerea cheltuielilor cu utilitățile
„Cel mai mare consum vine din partea de termoficare. Circa 60% din utilitățile pe care le are o școală sunt reprezentate de cheltuielile cu energia termică. Din discuțiile purtate cu specialiștii în domeniu, dar și cu unitățile școlare care au implementat deja măsuri de eficientizare energetică, temperatura optimă care să asigure confortul necesar desfășurării activităților ar trebui să fie 20 - 21 de grade în școli, iar în creșe și grădinițe 22 - 23 de grade", a explicat primarul Florin Birta.
Astfel, reducerea temperaturii cu doar un grad în școli ar putea aduce o economie de 3%, iar oprirea în afara timpului de studiu a sistemului de termoficare pentru doar 2,5 ore/zi o economie de circa 10% la energia termică.
Măsurile cu caracter general pentru reducerea cheltuielilor cu utilitățile în unitățile de învățământ sunt următoarele:
* analiza lunară a cheltuielilor pentru a identifica majorări nejustificate;
* inspecția instalațiilor pentru depistarea din timp a avariilor;
* renunțarea/cedarea unor spații neutilizate aflate în administrare, pentru care veniturile obținute nu acoperă cheltuielile aferente (internat, cantină etc.);
* revizuirea tarifelor de închiriere a spațiilor școlilor, astfel încât acestea să acopere costurile.
În ceea ce privește energia termică, prețul este menținut prin subvenționarea gigacaloriei de către Primărie, din bugetul local. Cu toate acestea, în contextul actual prețul a urcat cu 40% față de cel de anul trecut.
Astfel, se impune un control mai bun asupra consumului, prin reducerea agentului termic în afara orelor de curs. Alte măsuri ce pot contribui la reducerea costurilor: verificarea închiderii ușilor și ferestrelor, aerisirea încăperilor cu moderație, respectiv închiderea caloriferelor/instalațiilor în zilele călduroase.
În ceea ce privește energia electrică, până în august 2023 prețul este plafonat la 1 lei/kwh. Dar și așa, tariful este mai mare decât cel din 2021 cu 20%.
Din acest motiv, se recomandă evitarea folosirii aparatelor de aer condiționat, atunci când situația nu o impune, respectiv a radiatoarelor. De asemenea, se pot realiza economii prin folosirea luminii naturale, cu precădere în perioada din afara orelor de program școlar, precum și scoaterea din priză a aparatelor consumatoare de energie electrică în caz de neutilizare prelungită, pentru a evita consumul în stand-by.

Trimite email
marți, 23 aprilie 2024, 14:19:28 Ora de vară a Europei de Est