Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

De noi depinde să plătim mai puțin, prin reducerea consumului la utilități

Parteneriat între primărie și școli, întâlnire cu directorii

De noi depinde să plătim mai puțin, prin reducerea consumului la utilități

Primarul Florin Birta s-a întâlnit luni (19 septembrie 2022) cu directorii de școli din Oradea, în vederea constituirii unui parteneriat școală - primărie, cu scopul găsirii celor mai bune soluții pentru reducerea consumului cu energia termică și electrică în unitățile de învățământ.

Discuţiile au avut loc în contextul crizei energetice, a creșterii prețurilor la energia termică și electrică. La această întâlnire au mai participat: viceprimarul Arina Moș, city managerul Mihai Jurca, directorul economic Eduard Florea, directorul Direcției Patrimoniu Imobiliar, Popa Lucian și consilierul primarului, Călin Corpaș.
Problemele din școli - inventariate, în vederea remedierii
Primarul Florin Birta s-a adresat directorilor prezenți: „În Oradea, avem deja mai multe școli reabilitate energetic, ceea ce este un lucru foarte bun. Urmează ca pentru alte 15 unități școlare să fie depuse documentațiile, iar reabilitarea energetică să fie finanțată prin PNRR. Dar sunt și școli unde starea sistemului de termoficare este precară, unde sunt avarii. Unde, spre exemplu, nu se închid robinetele la calorifere sau aceștia sunt blocați, iar pentru acestea vom lua cât mai repede măsuri de remediere. Obiectivul nostru este să trecem iarna cu reduceri 10-20% la consumul de utilități. Creșterea prețurilor este o realitate și interesul comun este să facem economie acolo unde putem, pentru că plătim cu toţii aceste costuri din bugetul orașului. De noi depinde să avem grijă de resurse și să plătim doar pentru cât avem nevoie să consumăm. Nu o putem face singuri, de aceea vă rugăm să ne dați o mână de ajutor și să veniți cu soluțiile cele mai bune".
Directorii au fost rugați să facă un inventar al problemelor cu care se confruntă pe partea de termoficare și să vină cu idei, cu soluții, având în vedere că ei sunt cei care cunosc cel mai bine școala și deficiențele cu care se confruntă.
Astfel, urmează ca o echipă a Primăriei Oradea să se deplaseze în școli și grădinițe pentru a discuta aceste aspecte cu fiecare director în parte și pentru a stabili măsurile care se impun.
În perioada imediat următoare va fi creionat un tablou general. După aceea, Primăria împreună cu unitățile de învățământ vor stabili un plan de lucru, ce va fi pus în practică.
Cheltuielile cu utilitățile școlilor: peste 14,2 milioane de lei, în 2022!
În anul 2019, din bugetul local s-au alocat pentru utilitățile școlilor suma de 1.403.202 lei, sumă suplimentară față de sumele alocate prin raportarea la costul standard/elev, provenite de la bugetul de stat.
În  2022 se estimează că utilitățile școlilor se vor ridica la peste 14,2 milioane de lei. Pentru acest an, Primăria Oradea a alocat deja 3,6 milioane de lei, efortul municipalității suplimentând, practic, sume provenite de la bugetul de stat.
De menționat că, începând din anul 2018, unitățile de învățământ din Oradea își gestionează direct resursele bugetare, calculate pe baza costurilor standard/elev.
Măsura luată atunci a urmărit creșterea responsabilizării școlilor în privința managementului administrativ-financiar, transparența, dar și echitatea, respectiv predictibilitatea în alocarea fondurilor.
După această responsabilizare bugetară (transferul plăților către școli), cheltuielile cu utilitățile s-au micșorat, semn că decizia a fost una oportună. Aportul bugetului local pentru cheltuielile cu utilitățile a scăzut, ceea ce a permis susținerea altor cheltuieli (reparații curente, în special la școlile care aveau proiecte UE).
„Creșterea cheltuielilor cu utilitățile din acest an presează bugetul local, după cei doi ani de pandemie, când cheltuielile au fost reduse. Datele estimative pentru anul 2022 sunt îngrijorătoare. Costul standard per elev suportat de bugetul de stat  a avut o creștere de numai 7% și este evident că nu va acoperi toate creșterile de cheltuieli cu utilitățile. Tariful la energia termică a crescut cu 40%, iar cele la energia electrică cu 20% față de cele practicate în anul anterior. Primăria va trebui să susțină diferența prin finanțare complementară din bugetul local", a explicat directorul economic Eduard Florea.
Astfel, dacă în 2019 școlile de stat din Oradea au cheltuit cu plata utilităților suma de 10.601.360 lei, din care bugetul local a suportat suma de 1.403.202 lei, în 2022 cheltuielile cu plata utilităților pe cele 8 luni de execuție sunt de  9.770.909 lei, iar partea suportată de bugetul local este deja de 3.600.000 lei.
Măsuri necesare pentru reducerea cheltuielilor cu utilitățile
„Cel mai mare consum vine din partea de termoficare. Circa 60% din utilitățile pe care le are o școală sunt reprezentate de cheltuielile cu energia termică. Din discuțiile purtate cu specialiștii în domeniu, dar și cu unitățile școlare care au implementat deja măsuri de eficientizare energetică, temperatura optimă care să asigure confortul necesar desfășurării activităților ar trebui să fie 20 - 21 de grade în școli, iar în creșe și grădinițe 22 - 23 de grade", a explicat primarul Florin Birta.
Astfel, reducerea temperaturii cu doar un grad în școli ar putea aduce o economie de 3%, iar oprirea în afara timpului de studiu a sistemului de termoficare pentru doar 2,5 ore/zi o economie de circa 10% la energia termică.
Măsurile cu caracter general pentru reducerea cheltuielilor cu utilitățile în unitățile de învățământ sunt următoarele:
* analiza lunară a cheltuielilor pentru a identifica majorări nejustificate;
* inspecția instalațiilor pentru depistarea din timp a avariilor;
* renunțarea/cedarea unor spații neutilizate aflate în administrare, pentru care veniturile obținute nu acoperă cheltuielile aferente (internat, cantină etc.);
* revizuirea tarifelor de închiriere a spațiilor școlilor, astfel încât acestea să acopere costurile.
În ceea ce privește energia termică, prețul este menținut prin subvenționarea gigacaloriei de către Primărie, din bugetul local. Cu toate acestea, în contextul actual prețul a urcat cu 40% față de cel de anul trecut.
Astfel, se impune un control mai bun asupra consumului, prin reducerea agentului termic în afara orelor de curs. Alte măsuri ce pot contribui la reducerea costurilor: verificarea închiderii ușilor și ferestrelor, aerisirea încăperilor cu moderație, respectiv închiderea caloriferelor/instalațiilor în zilele călduroase.
În ceea ce privește energia electrică, până în august 2023 prețul este plafonat la 1 lei/kwh. Dar și așa, tariful este mai mare decât cel din 2021 cu 20%.
Din acest motiv, se recomandă evitarea folosirii aparatelor de aer condiționat, atunci când situația nu o impune, respectiv a radiatoarelor. De asemenea, se pot realiza economii prin folosirea luminii naturale, cu precădere în perioada din afara orelor de program școlar, precum și scoaterea din priză a aparatelor consumatoare de energie electrică în caz de neutilizare prelungită, pentru a evita consumul în stand-by.

Trimite email
miercuri, 5 noiembrie 2025, 09:50:42 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Concert Phoenix la Hard Rock Cafe, București,
miercuri, 12 noiembrie 2025, ora 21.00...