Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 septembrie
Sorin Cîmpeanu a demisionat din funcția de ministru al Educației, în plin scandal de plagiat. În urmă cu câteva minute, acesta a anunțat public: ,,Am decis, din proprie inițiativă, să demisionez din funcția de ministru al educației”. ,,Cred în România Educată și voi susține Legile ,,România Educată” din calitatea mea de profesor, de rector și de senator”, a afirmat Cîmpeanu.
........................................
UPDATE Surse: Ligia Deca, consilier prezidențial, în cărți pentru ministerul Educației după demisia lui Cîmpeanu
,,Am preluat mandatul de ministru nu pentru că nu aveam ce face sau pentru a-mi trece ministeriatul in CV. Aveam și una și alta. Am venit într-un moment extrem de dificil cu dorința de a schimba lucrurile în bine”, a continuat Sorin Cîmpeanu.
Demisia lui Cîmpeanu vine la 4 zile de la publicarea în pressone.ro a anchetei semnate de Emilia Șercan care arată că Sorin Cîmpeanu și-a însușit prin plagiat – într-un curs de specialitate – 13 capitole publicate anterior în mod repetat sub semnătura altor doi profesori de la Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară din București (USAMV-B). Astăzi, jurnalista a arătat că acel curs plagiat de Sorin Cîmpeanu era vândut studenților. De precizat că luni sunt programate principalele festivități care marchează începerea anului universitar.
Sorin Cîmpeanu iese prin demisie din al doilea mandat de ministru al Educației, pe care l-a început în decembrie 2020, în Guvernul Cîțu, ca membru PNL, și îl finalizează în Guvernul Ciucă, premierul fiind el însuși protagonistul unui scandal de plagiat. Cîmpeanu a mai deținut funcția de ministru al Educației în perioada decembrie 2014 – noiembrie 2015 în Guvernul Ponta, fără afiliere politică la acea vreme.
Anunțul făcut de Sorin Cîmpeanu pe pagina de Facebook:
,,Am decis, din proprie inițiativă, să demisionez din funcția de ministru al educației. A fost o șansă și o onoare pentru mine sa încep reformarea din temelii a sistemului national de învățământ.
Am preluat mandatul de ministru nu pentru că nu aveam ce face sau pentru a-mi trece ministeriatul in CV. Aveam și una și alta. Am venit într-un moment extrem de dificil cu dorința de a schimba lucrurile în bine.
Mi-am început mandatul într-o criză sanitară fără precedent și am luptat pentru ca în toată acea perioadă elevii să meargă la școală cu prezență fizică. Am militat în mod constant și am asigurat cadrul legal pentru ca finanțarea educației să crească.
În mandatul de ministru al educației am reușit schimbări care au pus bazele reformei ,,România Educată”:
1. un sistem de educație timpurie integrat, prin preluarea creșelor în sistemul de învățământ;
2. îndeplinirea jaloanelor PNRR care asigură suportul financiar atât de important pentru reforma sistemului de învățământ; am preluat mandatul cu un buget de 1 miliard euro pentru educație, iar acum educația are doar în PNRR un buget de 3,6 miliarde de euro. Până acum am contractat și sunt în derulare toate cele 1402 proiecte pentru reducerea abandonului școlar – prima rundă (1,14 miliarde lei) și toate cele 61 de proiecte pentru digitalizarea universităților românești (1,24 miliarde lei);
3. organizarea concursurilor pentru ocuparea funcțiilor de director în școli;
4. mărirea burselor elevilor;
5. recunoașterea meritelor olimpicilor prin recompensarea acestora la justa valoare;
6. rezolvarea problemei decontării integrale a navetei elevilor;
7. demararea reformării planurilor-cadru și curriculumului aferent – o schimbare atât de mult așteptată;
8. extinderea programului Masă caldă în școli de la 150 de unități la 450 de unități de învățământ;
9. introducerea învățământului dual la nivel universitar;
10. internaționalizarea universităților românești prin reglementarea diplomei joint degree;
Și multe altele………
Am elaborat proiectele Legilor ,,România Educată” și am parcurs procedura de dezbatere publică, în urma căreia am finalizat cele două proiecte, preluând foarte multe amendamente care au adus plus valoare, astfel încât aceste proiecte sa răspundă pe deplin așteptărilor și nevoilor reale ale societății.
Sunt omul care construiește și nu sunt omul care dărâmă!
Cu toții avem obligația să contribuim și să susținem reforma în educație!
Cred în România Educată și voi susține Legile ,,România Educată” din calitatea mea de profesor, de rector și de senator…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
24 septembrie 2022
Elevii români au obținut două medalii de aur, patru de argint, una de bronz și o mențiune specială în cadrul Olimpiadei Europene de Informatică pentru Juniori (EJOI 2022)
,,Rămânem singura țară care obține medalie de aur la fiecare ediție desfășurată”

.................
Elevii români au obținut două medalii de aur, patru de argint, una de bronz și o mențiune specială în cadrul Olimpiadei Europene de Informatică pentru Juniori (EJOI 2022), după cum anunță Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică (SEPI), care pregătește olimpicii români pentru competiții la informatică, într-o postare pe Facebook.
,,Rămânem singura țară care obține medalie de aur la fiecare ediție desfășurată”, anunță profesorii antrenori ai copiilor.
Peste 170 de concurenți din 132 de țări au participat la acest eveniment găzduit de Ucraina, în format online. Olimpicii români au participat din București, de la un centru care le-a asigurat tehnologia pentru a putea rezolva problemele de concurs. Potrivit regulilor de concurs, participanții sunt născuți după 31 decembrie 2006.
Olimpiada s-a desfășurat din 19 septembrie și urmează să se închidă mâine, 25 septembrie, cu o ceremonie specială, desfășurată (tot) online. Elevii au avut de rezolvat probleme pe 20 și pe 22 septembrie. Pe 19, luni, în prima zi, au avut o sesiune de familiarizare cu mediul de concurs.
Iată premiile obținute, după cum notează SEPI:
Savu Ștefan Cătălin, C.N. ,,I.L. Caragiale” / Centrul Județean de Excelență Ploiești – medalie de aur
Voicu Mihai Valeriu, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București – medalie de aur
Chenglin Shang, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București – medalie de argint
Rebengiuc Mircea, C.N. de Informatică ,,Tudor Vianu”, București – medalie de argint
Dumitru Alexandru, C.N. ,,I.L. Caragiale” / Centrul Județean de Excelență Ploiești – medalie de argint
Dima Alexandru, Școala Gimnazială Internațională ,,Spectrum”, Cluj Napoca – medalie de argint
Guba Daniel, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București – medalie de bronz
Mateescu Alexandru, Liceul Teoretic Internațional de Informatică, București – mențiune de onoare
Team Leader a fost Bunget Mihai de la C.N. ,,Tudor Vladimirescu”, Târgu Jiu, iar Deputy Leader – Iordache Ioan-Bogdan de la Universitatea București.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 septembrie
Premierul Nicolae Ciucă a propus programul „O carte pe an pentru fiecare elev”, pe modelul „Cornul și laptele”, dar a declarat că scopul este să ajungă „mai multă carte românească în școli și în biblioteci”

Premierul Nicolae Ciucă ia ca model programul „Cornul și laptele” – proiect european implementat din perioada guvernului Adrian Năstase, dinainte de aderarea la Uniunea Europeană, prin care elevii primesc zilnic produse de panificație și lactate – și propune și el un program numit „O carte pe an pentru fiecare elev”. Anunțul a fost făcut după o întâlnire pe care Ciucă și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, au avut-o cu „oamenii de cultură – academicieni, profesori, editori, bibliotecari, autori de carte românească”, potrivit mesajului publicat de Guvern. În fapt, printre acești „oameni de cultură” sunt personaje extrem de controversate, după cum scrie G4Media.ro

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
2 septembrie 2022
Părinții pot intra în școli și grădinițe, luni, la festivitățile de la începutul cursurilor anului școlar, anunță Ministerul Educației, care combate o „știre falsă” lansată pe rețelele de socializare

Părinții au acces în unitățile de învățământ la festivitățile care marchează începerea cursurilor noului an școlar, transmite ministrul Educației într-un mesaj pe Facebook. Sorin Cîmpeanu începe mesajul cu #CombatemFakeNews și precizează că „Ministerul Educației și Ministerul Sănătății nu descurajează în niciun fel prezența familiilor la deschiderea anului școlar”.
„Părinții au acces în unitățile de învățământ la festivitățile care marchează începerea cursurilor noului an școlar! Informația potrivit căreia Ministerul Educației a emis o decizie restrictivă este falsă”, scrie ministrul Cîmpeanu în mesajul citat.
„Ministerul Educației și Ministerul Sănătății nu descurajează în niciun fel prezența familiilor la deschiderea anului școlar, cu atât mai mult cu cât marea majoritate a evenimentelor de acest tip se organizează în spații deschise”, mai transmite acesta.
Într-un alt mesaj ministrul scrie că „luni, 5 septembrie, milioane de copii și tineri vor intra pe porțile grădinițelor, școlilor și liceelor din România. După doi ani de restricții, de data aceasta bucuria primei zile de școală va putea fi împărtășită din nou și de părinți și bunici.
Am convingerea că toți directorii de unități de învățământ înțeleg importanța deschiderii către comunitate și a implicării familiei în educația copiilor și tinerilor, încă din prima zi de școală.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
29 august 2022
Premierul Ciucă pasează la consiliile județene și Ministerul Educației problema transportului elevilor care nu poate fi decontat: Vor găsi o soluție până la sfârșitul lunii septembrie
Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR) și Ministerul Educației ,,vor găsi o soluție până la sfârșitul lunii septembrie”, spune premierul Nicolae Ciucă în privința transportului elevilor care, în fapt, nu le poate fi decontat integral elevilor, așa cum este prevăzut în lege. Problema decontării navetei școlare exista și acum un an când ministrul Cîmpeanu afirma că ,,Din păcate, oricât mi-aș dori, nu există soluții miraculoase”.

De noi depinde să plătim mai puțin, prin reducerea consumului la utilități

Parteneriat între primărie și școli, întâlnire cu directorii

De noi depinde să plătim mai puțin, prin reducerea consumului la utilități

Primarul Florin Birta s-a întâlnit luni (19 septembrie 2022) cu directorii de școli din Oradea, în vederea constituirii unui parteneriat școală - primărie, cu scopul găsirii celor mai bune soluții pentru reducerea consumului cu energia termică și electrică în unitățile de învățământ.

Discuţiile au avut loc în contextul crizei energetice, a creșterii prețurilor la energia termică și electrică. La această întâlnire au mai participat: viceprimarul Arina Moș, city managerul Mihai Jurca, directorul economic Eduard Florea, directorul Direcției Patrimoniu Imobiliar, Popa Lucian și consilierul primarului, Călin Corpaș.
Problemele din școli - inventariate, în vederea remedierii
Primarul Florin Birta s-a adresat directorilor prezenți: „În Oradea, avem deja mai multe școli reabilitate energetic, ceea ce este un lucru foarte bun. Urmează ca pentru alte 15 unități școlare să fie depuse documentațiile, iar reabilitarea energetică să fie finanțată prin PNRR. Dar sunt și școli unde starea sistemului de termoficare este precară, unde sunt avarii. Unde, spre exemplu, nu se închid robinetele la calorifere sau aceștia sunt blocați, iar pentru acestea vom lua cât mai repede măsuri de remediere. Obiectivul nostru este să trecem iarna cu reduceri 10-20% la consumul de utilități. Creșterea prețurilor este o realitate și interesul comun este să facem economie acolo unde putem, pentru că plătim cu toţii aceste costuri din bugetul orașului. De noi depinde să avem grijă de resurse și să plătim doar pentru cât avem nevoie să consumăm. Nu o putem face singuri, de aceea vă rugăm să ne dați o mână de ajutor și să veniți cu soluțiile cele mai bune".
Directorii au fost rugați să facă un inventar al problemelor cu care se confruntă pe partea de termoficare și să vină cu idei, cu soluții, având în vedere că ei sunt cei care cunosc cel mai bine școala și deficiențele cu care se confruntă.
Astfel, urmează ca o echipă a Primăriei Oradea să se deplaseze în școli și grădinițe pentru a discuta aceste aspecte cu fiecare director în parte și pentru a stabili măsurile care se impun.
În perioada imediat următoare va fi creionat un tablou general. După aceea, Primăria împreună cu unitățile de învățământ vor stabili un plan de lucru, ce va fi pus în practică.
Cheltuielile cu utilitățile școlilor: peste 14,2 milioane de lei, în 2022!
În anul 2019, din bugetul local s-au alocat pentru utilitățile școlilor suma de 1.403.202 lei, sumă suplimentară față de sumele alocate prin raportarea la costul standard/elev, provenite de la bugetul de stat.
În  2022 se estimează că utilitățile școlilor se vor ridica la peste 14,2 milioane de lei. Pentru acest an, Primăria Oradea a alocat deja 3,6 milioane de lei, efortul municipalității suplimentând, practic, sume provenite de la bugetul de stat.
De menționat că, începând din anul 2018, unitățile de învățământ din Oradea își gestionează direct resursele bugetare, calculate pe baza costurilor standard/elev.
Măsura luată atunci a urmărit creșterea responsabilizării școlilor în privința managementului administrativ-financiar, transparența, dar și echitatea, respectiv predictibilitatea în alocarea fondurilor.
După această responsabilizare bugetară (transferul plăților către școli), cheltuielile cu utilitățile s-au micșorat, semn că decizia a fost una oportună. Aportul bugetului local pentru cheltuielile cu utilitățile a scăzut, ceea ce a permis susținerea altor cheltuieli (reparații curente, în special la școlile care aveau proiecte UE).
„Creșterea cheltuielilor cu utilitățile din acest an presează bugetul local, după cei doi ani de pandemie, când cheltuielile au fost reduse. Datele estimative pentru anul 2022 sunt îngrijorătoare. Costul standard per elev suportat de bugetul de stat  a avut o creștere de numai 7% și este evident că nu va acoperi toate creșterile de cheltuieli cu utilitățile. Tariful la energia termică a crescut cu 40%, iar cele la energia electrică cu 20% față de cele practicate în anul anterior. Primăria va trebui să susțină diferența prin finanțare complementară din bugetul local", a explicat directorul economic Eduard Florea.
Astfel, dacă în 2019 școlile de stat din Oradea au cheltuit cu plata utilităților suma de 10.601.360 lei, din care bugetul local a suportat suma de 1.403.202 lei, în 2022 cheltuielile cu plata utilităților pe cele 8 luni de execuție sunt de  9.770.909 lei, iar partea suportată de bugetul local este deja de 3.600.000 lei.
Măsuri necesare pentru reducerea cheltuielilor cu utilitățile
„Cel mai mare consum vine din partea de termoficare. Circa 60% din utilitățile pe care le are o școală sunt reprezentate de cheltuielile cu energia termică. Din discuțiile purtate cu specialiștii în domeniu, dar și cu unitățile școlare care au implementat deja măsuri de eficientizare energetică, temperatura optimă care să asigure confortul necesar desfășurării activităților ar trebui să fie 20 - 21 de grade în școli, iar în creșe și grădinițe 22 - 23 de grade", a explicat primarul Florin Birta.
Astfel, reducerea temperaturii cu doar un grad în școli ar putea aduce o economie de 3%, iar oprirea în afara timpului de studiu a sistemului de termoficare pentru doar 2,5 ore/zi o economie de circa 10% la energia termică.
Măsurile cu caracter general pentru reducerea cheltuielilor cu utilitățile în unitățile de învățământ sunt următoarele:
* analiza lunară a cheltuielilor pentru a identifica majorări nejustificate;
* inspecția instalațiilor pentru depistarea din timp a avariilor;
* renunțarea/cedarea unor spații neutilizate aflate în administrare, pentru care veniturile obținute nu acoperă cheltuielile aferente (internat, cantină etc.);
* revizuirea tarifelor de închiriere a spațiilor școlilor, astfel încât acestea să acopere costurile.
În ceea ce privește energia termică, prețul este menținut prin subvenționarea gigacaloriei de către Primărie, din bugetul local. Cu toate acestea, în contextul actual prețul a urcat cu 40% față de cel de anul trecut.
Astfel, se impune un control mai bun asupra consumului, prin reducerea agentului termic în afara orelor de curs. Alte măsuri ce pot contribui la reducerea costurilor: verificarea închiderii ușilor și ferestrelor, aerisirea încăperilor cu moderație, respectiv închiderea caloriferelor/instalațiilor în zilele călduroase.
În ceea ce privește energia electrică, până în august 2023 prețul este plafonat la 1 lei/kwh. Dar și așa, tariful este mai mare decât cel din 2021 cu 20%.
Din acest motiv, se recomandă evitarea folosirii aparatelor de aer condiționat, atunci când situația nu o impune, respectiv a radiatoarelor. De asemenea, se pot realiza economii prin folosirea luminii naturale, cu precădere în perioada din afara orelor de program școlar, precum și scoaterea din priză a aparatelor consumatoare de energie electrică în caz de neutilizare prelungită, pentru a evita consumul în stand-by.

Trimite email

vineri, 30 septembrie 2022