Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Oltea Doamna“ și „Tradițiile europene”

Manifestări dedicate zilei de 9 mai

„Oltea Doamna“ și „Tradițiile europene”

Sărbătorirea evenimentelor ce marchează istoria Uniunii Europene și a României a devenit o tradiție la Școala cu clasele I-VIII „Oltea Doamna” din Oradea.

 În cadrul manifestărilor dedicate zilei de 9 mai, profesorii și elevii au dat dovadă de inițiativă și cooperare în spirit european, cunoștințele teoretice s-au îmbinat în mod armonios cu partea practică pentru a motiva elevii să participe cu mai mult entuziasm la procesul instructiv-educativ.
Concursul de proiecte în grupuri cooperante cu tema „Ein Schultag in Europa. Rumanien und Deutschland” (O zi de școală în Europa. România și Germania) a fost organizat de către doamna profesoară Veronica Buciuman.
Obiectivele activității de proiect în grupuri cooperante (după teoria  D.W. Johnson/ R.T. Johnson) au vizat nu numai fixarea în conștiința copiilor a unui eveniment istoric de relevanță recentă pentru România, ci și recapitularea și fixarea cunoștințelor de limba germană acumulate pe parcursul anului școlar. Activitatea s-a desfășurat cu sprijinul Asociației pentru Promovarea Cooperării în Educație, Oradea, care a asigurat premierea celor mai bune proiecte.
 Tot în spiritul cooperării europene, doamna profesoară de limba și literatura română Mirela Tanc a organizat un concurs de cunoștințe teoretice despre țările și structurile Uniunii Europene, pregătind astfel elevii pentru proiecte de o mai mare anvergură, cum a fost de exemplu cel desfășurat de Catedra de istorie și geografie, împreună cu clasele a VI-a. Proiectul s-a intitulat „Tradiții europene” și a fost coordonat de către doamnele profesoare Liliana Bocoi, Eva Laza, Dorina Bojan și Felicia Dragoș, cu sprijinul Biroului pentru Integrare Europeană, Oradea. Tematica proiectului s-a referit la arta culinară, muzică, dans și port popular din patru țări europene: România, Italia, Grecia și Spania.
 Elevii au îmbinat în prezentările lor machete pe tematici istorico-geografice, materiale pe suport electronic cu parada portului și dansului popular, însoțite de meniuri tradiționale. Momentele de informare și concurs au fost astfel îmbinate cu plăcerea de a degusta rețete de pastă italiene ori de paella spaniolă, alături de cozonacul românesc cu mac. Interacțiunea dintre profesori și elevi s-a realizat astfel într-un cadru educațional ideal. (V. B.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:30:52 Ora standard a Europei de Est