Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ziua Mondială a Educației la Grădinița Nr. 52

„Educația ne unește”

Ziua Mondială a Educației la Grădinița Nr. 52

În cadrul Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 52 din Oradea, micii preșcolari, alături de dascălii lor au desfășurat o serie de activități specifice cu ocazia Zilei Internaționale a Educației, pentru a sublinia valoarea incontestabilă pe care o are educația.

În debutul evenimentului, directorul unității, prof. Sala Ioana, a felicitat colectivul de cadre pentru dedicarea, implicarea și contribuția acestora în procesul de învățământ, asigurând profesorii de tot sprijinul pentru implementarea viitoarelor proiecte.
Sub egida motto-ului „Educația ne unește", cadrele didactice, prof. Lavinia Petruț și Petre Liana, au explicat preșcolarilor importanța educației în viața fiecărui copil și respectul cuvenit fiecărui factor implicat în educația lor. Panoul „Împreună reușim" realizat de aceștia prin decupare și lipire, fiind o lucrare colectivă, tronează la intrarea principală în grădiniță.
La Grupa Pisicuțelor, educatoarele prof. Raluca Ardelean și Anca Costea au creat un mediu liber de exprimare a opiniilor, improvizând un studio de televiziune, unde copiii au realizat un reportaj în care și-au exprimat propriile păreri asupra importanței educației, demonstrând cunoștințe valoroase despre acest concept. Pe urmă, au confecționat câte un autoportret cu o carte în mână, ca simbol al importanței studiului. Grupa mică C, sub atenta îndrumare a cadrelor didactice, prof. Săcădat Adriana și Pașcalău Liliana, au urmărit o scurtă prezentare animată despre scopul și formele educației, după care au realizat câte o creație artistico-plastică prin pictarea amprentei palmare. 
Copiii din grupa ,,Piticilor isteți", secția maghiară, sub îndrumarea doamnelor prof. Șora Márta și Szilágyi Ella-Mónika, au desfășurat jocuri bazate pe valorile esențiale promovate la nivelul grădiniței, încredere, responsabilitate, cooperare, comunicare, prietenie pentru coeziunea grupului, iar în cadrul activității de educare a limbajului au urmărit povestirea ,,Ha én felnőtt volnék", de Janikovszky Éva, realizând o activitate practică pe baza acesteia, prin care au reliefat importanța educației pentru viața copiilor în special, și pentru comunitate în general. De asemenea, prof. Juhász Katalin și Dimény Éva au desfășurat cu preșcolarii secției maghiare un joc didactic interactiv, prin metoda cubului, în vederea dezvoltării inteligenței emoționale.
Pentru a marca acest eveniment, spiridușii grupei mari A au răsfoit și „citit" cărțile preferate din biblioteca grupei, după care, pe rând, fiecare spiriduș a devenit un mic dascăl pentru colegii săi, învățându-i câte un lucru educativ din poveștile lecturate. Desenele realizate de micii dascăli au fost apreciate de doamnele educatoare prof. Ioana Matei și Popa Claudia.
Preșcolarii grupei mici ,,Steluțe", sub amprenta cadrelor didactice, prof. Nicoraș Geanina și Săcădat Alina, precum și copiii din grupa mică - Grupa florilor", îndrumați de prof. Nan Maria și Druță Valeria, au participat la o activitate artistico-plastică, realizând individual, respectiv în comun, câte o planșă prin tehnica dactilopictură. Activitatea desfășurată a avut ca scop familiarizarea copiilor cu semnificația zilei de 5 Octombrie și evidențierea rolului dascălilor în educație. Grupa Fluturașilor, coordonată de prof. Micu Camelia și Laza Giorgiana, a sărbătorit prin alegerea tuturor activităților îndrăgite de copii, mai precis colorare în cărticele, construcția unor adăposturi pentru necuvântătoare, exersarea jocurilor muzicale cunoscute, realizarea de puzzle și completarea unei fișe tematice.
Ștrumfii grupei mijlocii A au făcut echipă cu educatoarele lor, prof. Hus Ramona și subsemnata, prof. Ardelean Liana, realizând în comun un afiș pentru importantul eveniment, fiind reprezentat printr-un pom al cunoașterii, ale cărui roade sunt chiar deprinderile și abilitățile practice și sociale aflate în curs de formare în rândul preșcolarilor. Ghirlandele cu inimioare și amprentele palmare pictate de copii au dat un aer festiv grupei în care s-au desfășurat activitățile.
Cu toate că Ziua Internațională a Educației este declarată pe 5 Octombrie, cultivarea spiritului de echipă, acceptarea unicității și a rolului fiecărui partener educațional, copil-părinte-cadru didactic, au fost prioritățile grădiniței noastre, astfel putem considera fiecare zi o mare sărbătoare, căreia îi acordăm respectul cuvenit prin empatie și grijă față de copii și profesionalism în desfășurarea actului educațional.
Prof. Ardelean Liana
Vedeţi mai multe poze în Galeria foto: Ziua Mondială a Educației la Grădinița Nr. 52.

Trimite email
duminică, 28 decembrie 2025 la 08:13:54 Ora standard a Europei de Est