Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Bursa generală a locurilor de muncă din județul Bihor - 2022

Vineri, Arena ,,Antonio Alexe” din Oradea a găzduit

Bursa generală a locurilor de muncă din județul Bihor - 2022

Vineri, 14 octombrie 2022, la Arena ,,Antonio Alexe", s-a desfășurat Bursa generală a locurilor de muncă din județul Bihor, organizată de Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Bihor.

Despre ediția 2022 a Bursei generale, dar și despre alte probleme colaterale, am discutat cu organizatorul principal și tradițional al evenimentului, domnul Békési Csaba, directorul executiv al A.J.O.F.M. Bihor.
-Mai întâi, domnule director, să facem vorbire despre actuala ediție, pe care tocmai ați deschis-o la Arena ,,Antonio Alexe"...
-Este Bursa locurilor de muncă dedicată în primul rând absolvenților. Pentru că vorbim de perioada octombrie, atunci când absolvenții, după licențele de vară și de toamnă, intră pe piața forței de muncă, dar, sigur, este dedicată și celor aflați în căutarea unui loc de muncă. În jur de 52-53 de angajatori oferă aproape 1.500 de locuri de muncă, din care circa 200 sunt pentru cei cu studii superioare. Ne așteptăm la o prezență de cel puțin 400-500 de oameni.
Este începutul unui șir de evenimente din luna octombrie și început de noiembrie. Săptămâna viitoare, avem în Marghita, împreună cu administrația locală, o bursă la Marghita, la Colegiul Național ,,Octavian Goga", în 27 avem la Beiuș, o bursă organizată de noi la Primăria Municipiului Beiuș, iar în 3 noiembrie, la Aleșd, la Casa de Cultură a Episcopiei Reformate, din nou, o bursă organizată de noi.
-Vă așteptați, astăzi, la vizita unor oficiali locali sau ministeriali, gen ministrul Muncii?
-Ministrul Muncii a fost la Târgul de orientare în carieră, care a fost un eveniment unic. Anul viitor, în luna mai, organizăm o dată cu resurse proprii, dar de anul viitor, încolo, am dori să le includem în programul de guvernare, astfel încât ele să se regăsească în fiecare județ. Este un exemplu de bune practici acel eveniment de orientare în carieră a tinerilor pe care l-am organizat noi în județul Bihor.
-Cum percepeți la nivelul A.J.O.F.M. Bihor schimbările din această perioadă de criză, de creșteri ale prețurilor la energie, gaze și pe piață, în general. Cum influențează aceste creșteri piața forței de muncă?
-Ne aflăm într-o perioadă destul de complicată. Am avut un bum, o creștere economică post pandemică. Și acum ne lovim de o perioadă de stagnare. Angajatorii nu știu ce se va întâmpla. Sunt foarte-foarte rezervați în a-și crește activitatea. Sunt foarte rezervați în a angaja. Angajează doar firmele care au comenzi și care nu depind foarte mult de piața externă.
,,Timpul de lucru nelucrat", susținut de guvern
-Din cauza crizei, în general, sau din alte motive, cunoașteți firme care s-au închis, în Bihor?
-Avem firme care ne-au informat că urmează să facă reduceri de activitate. Noi am salvat, impropriu spus, nenumărate firme. Astăzi, în județul Bihor avem peste 70 de firme aflate în reducerea programului de lucru; asta înseamnă că o parte din timpii nelucrați de angajați îi plătim noi cu 75 la sută, statul român, prin agențiile județene de forță de muncă, este un program, intitulat Timpul de lucru nelucrat. Este un program care ajută firmele să nu desfacă contractele de muncă, să reducă programul angajaților, iar timpii nelucrați de angajați să fie susținuți de Guvernul României, prin agențiile județene de forță de muncă. Am reușit să întoarcem de la concedieri colective companii care ar fi făcut această mișcare, dacă nu ar fi fost luată această măsură. Ea este valabilă până în 31 decembrie, dar să sperăm că va fi prelungită... Dar să nu uităm că nu suntem singuri în Europa. Iar când țările dezvoltate tușesc, noi devenim foarte bolnavi. Sunt angajatori în județul Bihor care depind de piața din Germania extraordinar de mult. La fel se întâmplă și cu cei care depind de Franța. Sunt câteva țări puternice al căror regres ne influențează direct proporțional într-o măsură extrem de mare.
Am mai vorbit cu domnul director despre flagelul muncii la negru și despre fiscalitate, ca fenomene colaterale care ne influențează negativ viața de zi cu zi.
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Bursa generală a locurilor de muncă din județul Bihor - 2022.

Trimite email
duminică, 11 mai 2025, 12:33:15 Ora de vară a Europei de Est