Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Atelier de educație socială, emoțională și etică - SEE Learning

Educăm minți și inimi

Atelier de educație socială, emoțională și etică - SEE Learning

În zilele de 14 și 15 octombrie 2022, în cadrul Colegiului Național ,,Octavian Goga" din Marghita, s-a desfășurat atelierul de educație socială, emoțională și etică - SEE Learning - „Educăm minți și inimi", devenind prima instituție publică de învățământ din România care a oferit oportunitatea formării cadrelor didactice în această arie educațională inovativă.

Andreea Alexandrescu și Marius Luca au desfășurat activitatea de formare, în calitate de facilitatori SEE Learning din cadrul Fundației Verita, acreditați de Universitatea Emory (SUA). Fundația Verita este principalul coordonator agreat de Universitatea Emory pentru a implementa curriculum-ul SEE Learning în școlile publice din România, acolo unde există deschidere și înțelegere asupra utilității introducerii învățării sociale, emoționale și etice în educația copiilor și tinerilor.
La eveniment au participat 46 de profesori și specialiști în educație, atât de la Colegiul Național „Octavian Goga" din Marghita, cât și din alte școli din județele Bihor, Sălaj și Satu Mare. În cadrul atelierului au fost explorate cele mai relevante concepte și practici ale programului de educație socială, emoțională și etică - SEE Learning, cum sunt: crearea unei clase bazate pe compasiune, clădirea rezilienței, dezvoltarea atenției și a conștientizării de sine, gestionarea emoțiilor, compasiune pentru sine și ceilalți, gândire sistemică, dar și metode concrete de implementare la clasă.
Programul de învățare socială, emoțională și etică intitulat SEE Learning, este unul dintre cele mai inovatoare și complexe instrumente educaționale dezvoltate la nivel mondial, care oferă profesorilor instrumentele de care au nevoie pentru a stimula dezvoltarea inteligenței emoționale, sociale și etice pentru elevi și pentru ei înșiși. Acest program pune la dispoziția educatorilor un curriculum în etape de dezvoltare constând din lecții ușor de implementat, cadrul conceptual utilizat pentru a proiecta curriculum-ul și resurse pentru pregătirea și dezvoltarea educatorului. SEE Learning formează elevilor competențe durabile care să le dea posibilitatea de a se implica etic ca parte a unei comunități globale și oferă educatorilor instrumentele pentru a sprijini bunăstarea elevilor. Programul are la bază o structură care își datorează existența unui număr de pionieri în materie, oameni de știință, cercetători și cadre didactice, care au explorat, într-o manieră creativă și plină de considerație, educația ca mijloc de maximizare a dezvoltării și înfloririi generațiilor prezente și viitoare. Această structură este fundamentată pe activitatea din cadrul comunității de învățare socială și emoțională SEL, în cadrul căreia s-a observat că abilitățile interpersonale, cultivarea reglării emoționale pozitive și compasiunea față de sine și față de alții au condus atât la o îmbunătățire a pregătirii școlare, cât și la o ameliorare a stării de bine individuale în etapele critice ale dezvoltării din perioada copilăriei.
Relația de prietenie dintre Colegiul Național ,,Octavian Goga" și  SEE Learning a început în această vară, când două cadre didactice ale școlii, Loredana Braia și Cristina Dutkaș au participat la Atelierele Școlii de Vară SEE Learning, susținute online de către Fundația Verita prin cei doi facilitatori, Andreea Alexandrescu și Marius Luca. Convinse de beneficiile pe care implementarea acestui program le-ar aduce elevilor și cadrelor didactice, doamnele profesoare au inițiat crearea unui grup SEE Learning la nivelul instituției, cu sprijinul echipei manageriale. Peste 30 de cadre didactice au parcurs modulele cursului SEE 101, disponibil gratuit și în limba română, pe platforma internațională SEE Learning. Interesul și deschiderea profesorilor din școală i-au adus la Marghita pe facilitatorii Fundației Verita, cu scopul susținerii acestui atelier, care a dat posibilitatea participării și altor cadre didactice interesate din localități și județe învecinate.
Atelierul a fost un real succes, mulțumită, în primul rând, lui Marius Luca și Andreei Alexandrescu, care, cu o deosebită măiestrie, ne-au deschis mințile și ne-au încălzit inimile. Toți cei prezenți s-au întors acasă cu o bună înțelegere a programului și încrezători în abilitățile lor de a implementa SEE Learning în clasele și școlile la care predau.
Ziua de sâmbătă, 15 octombrie, a fost una specială și pentru faptul că toți participanții la  atelierul ,,Educăm minți și inimi", au fost rugați de către organizatori și au acceptat să poarte un element vestimentar de culoare roz. De ce roz? Se știe că nuanțele, culorile sunt stimuli puternici care reflectă starea noastră emoțională și o influențează. Culoarea roz simbolizează compasiunea - o emoție de bază în SEE Learning - grija și dragostea. Este o culoare care inspiră emoții calde și reconfortante, atenuând furia, abandonarea, neglijența. În psihologia culorilor, rozul este un semn de speranță.
Sâmbătă însă, rozul a avut și alte conotații. Se știe că luna octombrie este dedicată, la nivel mondial, conștientizării și prevenției cancerului mamar. În semn de solidaritate și compasiune față de femeile, copiii, familiile sau prietenii care trec printr-o asemenea experiență, cadrele didactice ale colegiului au considerat simplu și binevenit să se alăture acestui demers, în felul lor. Clădirea școlii este luminată în culoarea roz și, atât dascălii, cât și elevii care au simțit asemenea, poartă o broșă cu binecunoscuta panglică roz, pe un fond de un albastru blând, pe tot parcursul lunii, broșă pe care au numit-o ,,mărțișor de toamnă". Broșele s-au confecționat în școală cu ajutorul mamelor din clasele la care doamnele profesoare  Cristina Adriana Dutkaș și Meda Vlaicu sunt diriginte. Din dorința de a se alătura, eleve din clasele a XII-a au ales să-și confecționeze și ele simbolul.
Astfel, cu un efort minim, dar cu multă compasiune, reușim să ne alăturăm și să le susținem sufletește pe cele care trăiesc o asemenea experiență. Oarecum, ideile, intențiile și proiectele noastre se întrepătrund, spre starea de bine a noastră și a comunității.
Coordonatori program SEE Learning:
Loredana Braia și Cristina Dutkaș
Vedeți mai multe poze în Galeria foto: Atelier de educație socială, emoțională și etică - SEE Learning.

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:30:27 Ora standard a Europei de Est