Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
31 octombrie 2025

Pe 1 noiembrie are loc cel mai amplu eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație:
Finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025 (P)
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025, are loc la Palatul ASE din București, Piata Romana 6, finala Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025. Noutatea acestei ediții este că elevii vor expune proiectele lor pentru public pe durata întregii zile, oferind vizitatorilor ocazia să descopere inovațiile lor în mod direct.
Concursul este organizat de Asociația ,,Clubul Informaticii Economice – CyberKnowledgeClub” (CKC), fondată de cadre didactice ale Facultății de Cibernetică, Statistică și Informatică Economică, ASE București, în parteneriat cu Colegiul Național ,,Sf. Sava” din București. Banca Comercială Română este sponsor principal la nivel național al acestui program, alături de care contribuie și compania SAP România si EdAstra Tech.
Sprijinul logistic este oferit de start-up-ul Nextlab.tech.
Nextlab.tech este cel mai mare concurs de robotică din România și este înregistrat în calendarul Ministerului Educației și Cercetării.
La acest eveniment educațional de robotică din România, dedicat elevilor pasionați de tehnologie, programare și inovație sunt așteptați sute de tineri din întreaga țară care își vor prezenta creațiile în cadrul probelor de Robotică Creativă, Robotică Sustenabilă și Verde, Line Follower și Labirint.
Participanții vor avea în continuare ocazia să își testeze roboții și să participe la sesiuni de jurizare organizate de specialiști din domeniul IT și educațional. Punctajele vor fi anunțate la finalul zilei, iar festivitatea de premiere se va desfășura a doua zi în format hibrid.
Vizitatorii sunt bineveniți să participe și să exploreze lumea fascinantă a roboticii educaționale.
Agenda finalei Concursului Național de Robotică Nextlab.tech 2025
Data: 1 – 2 noiembrie 2025
Locația: Academia de Studii Economice din București (ASE) – Piața Romană 6, et. 3-4, București 010552
Sâmbătă, 1 noiembrie 2025
8:00 –9:00 – Acces invitați și participanți / Deschiderea înscrierilor
9:00 – 9:30 – Festivitatea de deschidere (în AMFITEATRU I din clădirea Ion N Angelescu ASE)
9:30 – 10:00 – Pregătirea proiectelor pentru prezentare în zonele alocate de organizatori
10:00 – 13:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
13:00 – 13:30 – Pauză de masă
13:30 – 17:00 – Jurizarea proiectelor (program specific în funcție de probă)
17:15 – Termen limită pentru depunerea contestațiilor

18:00 – Afișarea rezultatelor parțiale (la probele concursului)
18:00 – 18:45 – Organizarea și desfășurarea probelor de baraj
Duminică, 2 noiembrie 2025
10:00 – Afișarea rezultatelor finale pe site-ul oficial al concursului:
12:00 – Premierea participanților în format hibrid.
Vă așteptăm să fiți alături de tinerii inovatori care modelează viitorul roboticii în România!

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

,,Oradea - etnie, națiune, confesiune’’

Mai mult decât un simpozion școlar și eveniment de diseminare

,,Oradea - etnie, națiune, confesiune’’

Aplicat ca mini-grant, finanțat de The Olga Lengyel Institute (TOLI), proiectul colaborativ ,,Oradea, oraș multicultural / Patrimoniul local - bijuteria identității naționale" (Oradea multicultural city/Local heritage the jewel of national identity), desfășurat de Colegiul Național ,,Mihai Eminescu"- prof. coordonator Daniela Sopota și Liceul Teoretic ,,Aurel Lazăr"- prof. coordonator Livia Ghiurcuța, care a avut drept scop valorizarea patrimoniului cultural al acestei urbe de la granița de vest a României, patrimoniu la care și-au adus o însemnată contribuţie evreii orădeni, a ajuns la moment de bilanț, marcând prin Simpozionul școlar - referate și proiecte, evenimentul de diseminare a frumoaselor activități desfășurate din luna februarie, până în prezent.

În ansamblu, proiectul, fără a scoate din context și celelalte etnii care locuiesc în acest multicultural oraș, un veritabil ,,cuib de cultură", a promovat prin activitățile desfășurate, pacea, respectarea drepturilor și libertăților omului, prețuirea valorilor trecutului, toleranța, empatia, responsabilitatea și cetățenia activă pentru a oferi tinerilor o imagine cât mai apropiată de adevărul istoric. Timp de 10 luni, am predat în antiteză lecția Holocaustului cu lecția democrației, declarându-ne mulțumite acum, prin atingerea scopului educațional.
Așadar, la vreme de recoltă în brumar, în sala de festivități a Colegiului Național ,,Mihai Eminescu'', vineri, 11. 11. 2022, s-a desfășurat activitatea principală a proiectului, intitulată generic ,,Oradea - etnie, națiune, confesiune'' (Oradea ethnicity, nation, confession). Gândită ca simpozion școlar, activitatea a reunit o suită de proiecte și referate care au suscitat interesul participanților și au stârnit admirația față de cei care le-au expus.
Într-o atmosferă elegantă, sobră dar cu o vădită amprentă tinerească, dată de prezența liceenilor din școlile partenere, pe parcursul celor două ore și jumătate, emoția, furia, exuberanța, bucuria, revolta, satisfacția au fost câteva dintre sentimentele care s-au evidențiat și celui mai puțin cunoscător a personalității umane.
Ne-am străduit, sperăm, ca de obicei, să fim ospitalieri și drept răsplată, calitatea invitaților a fost una pe măsură. După primirea și înregistrarea participanților, am deschis lucrările simpozionului, cu domnul Prim Rabin Shraya Kav, care de altfel, a fost o surpriză, extrem de plăcută, dumnealui fiind și cel care ne va prefața materialul editat electronic, în curs de apariție. Deschis, jovial, foarte aproape de copiii pe care i-a întâlnit în câteva rânduri în răstimpul derulării proiectului, fie la Sinagoga Ortodoxă, fie la Mausoleul Holocaustului, domnul Prim Rabin i-a cucerit prin simplitatea discursului și greutatea mesajului transmis, de toleranță, acceptare și pace.
Doamna Alexandrina Chelu-Schorr, o prezență nu doar fascinantă, ci și foarte bine documentată pe tema evenimentului, a transmis mesajul domnului Robert Schoor, director al Departamentului de Cultură în cadrul Federației Comunităților Evreiești din România și director JCC Oradea, cel care ne-a mijlocit și facilitat, începând cu Acordul de Parteneriat cu Comunitatea Evreilor din Oradea, majoritatea activitățile din proiect.
Asociația Tikvah, prin toate activitățile întreprinse, a fost continuu o sursă de inspirație, atât pentru copii, cât și pentru profesorii coordonatori. Ne-am bucurat de prezența doamnei Emilia Teszler, într-o activitate desfășurată pe zoom, cu ocazia comemorării Evei Heyman, copiii celor două școli ascultând-o cu mult interes și adresându-i întrebări și de asemenea, în cadrul simpozionului, prestația dumneaei, a înmărmurit audiența.
Doamna director al Colegiului Național ,,Mihai Eminescu'', Livia Muntean, profesor de istorie, a prezentat o sinteză a activității dumneaei, în problema Holocaustului, într-un material intitulat ,,Predarea Holocaustului, o experiență profesională și nu numai ...'', stârnind aplauze de admirație pentru formarea solidă și consistentă, în mari centre de studiu al iudaismului.
Doamna director adjunct al Colegiului Național ,,Mihai Eminescu'', prof. Agoston Palko Emese, a pregătit un referat intitulat ,,Oradea, orașul lui Sfântul Ladislau'' (Nagyvárad, Szent László városa), reliefând contribuția etniei maghiare la construcția istorică a urbei de pe Crișul Repede.
Doamna prof. dr. Livia Ghiurcuța a realizat o sinteză a proiectului nostru colaborativ, obiective, competențe, evidențiind atât activitățile realizate împreună, cât și cele ale lăzăriștilor, dedicați, implicați și destoinici.
Deosebit de apreciate au fost prezentările elevilor celor două școli, din partea Liceului Teoretic ,,Aurel Lazăr", Alexandru Lazăr, Mariabela Bradea-Pintiuța Mariabel și Anastasia Bereanu, fetele având ca temă, prezentarea cu titlul: ,,Păsări în colivie'', susținută de machete demonstrative și de superbi trandafiri comemorativi, realizați din hârtie și distribuiți elevilor din sală, de către o reprezentantă a etniei române și una a etniei rome, îmbrăcate în costume populare autentice, ca simbol al sprijinului acordat evreilor și romilor bihoreni, în perioada deportărilor, de către cetățenii de etnie română.
Gazdele au încheiat seria prezentărilor prin prestația absolut remarcabilă a elevului Vlad Munteanu, care a surprins audiența cu fervoarea susținerii drepturilor omului, în toate timpurile istorice, în referatul intitulat, ,,Apel la morală și sensibilitate''.
Maria Bobotan a încântat prin sensibilitate și candoare, în prezentarea stilizată a experienței personale în studiul Holocaustului, citind mult despre acest subiect, participând activ, la toate momentele proiectului.
Alexandru Dafin Ardelean, pasionat de istorie în general, de cea a evreilor, (prin tangențe familiale), în special, a așternut în file de referat, studiul personal, în teren, alături de colegii lui, cu prețioasele informații bibliografice, despre sinagogile orădene, în lucrarea ,,Oradea, un oraș al sinagogilor''.
Atât copiii cât și participații la simpozion, au fost răsplătiți cu diplome și drept grăitoare cărți, în strânsă legătură, cu tema zilei, a anului.
            O activitate pe cât de frumoasă, pe-atât de prețioasă, care a durat cât timp au ars lumânărelele pitite pe frunze ruginii, în buza scenei, cu sens de amintire veșnică pentru ei..., cei care au plecat. Amintirea lor însă, rămâne, precum pietricelele presărate printre lumânări și frunze. Pentru ei și pentru a nu mai fi o astfel de filă în istoria lumii, noi, dascălii, ne vom continua misiunea și vom cultiva valori ...
,,Singurul scop al educației este să transforme oglinzile în ferestre", spunea Sydney Harris.
Prof. coordonator Daniela Sopota
 
Mai mult decât niște elevi și copii!
Participând la deschiderea evenimentului, văzând atmosfera, ascultându-i pe copii dialogând, urmărind reacțiile lor și discursurile de început, precum și alocuțiunea Prim Rabinului Shraya Kav, ni s-a părut că am nimerit într-o sală de instanță, la o judecătorie, cu jurații în față și cu mult popor în sală, dar nu pentru a-i asculta pe jurați, ci pentru a-și prezenta fiecare punctul de vedere, documentat prin cercetare... Pentru elevii-copii a fost un prilej nu atât de diseminare, cât de autoevaluare, un exercițiu de înfrângere a tracului inerent și de declanșare a resortului interior pentru a realiza un act de oratorie.
O elevă chiar a îndrăznit să iasă în față, să vorbească la microfon cu o dezinvoltură și seninătate demne de o bravură personală, convinsă fiind că merită să devii lider...!
Ovidiu Dan
Vedeți mai multe poze (60 de poze) în Galeria foto: ,,Oradea - etnie, națiune, confesiune’’.
Pe Facebook, veți putea viziona și două momente video.

Trimite email
marți, 4 noiembrie 2025, 01:34:56 Ora standard a Europei de Est

Poza zilei

Invitație BestMusic

Eros Ramazzotti va concerta, la
Laminor Arena, București,
miercuri, 22 aprilie 2026, ora 20.00 (acces de la 18.00).