Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„Copiii iubesc natura”

Ieri, la Nojorid, a treia întâlnire de proiect

„Copiii iubesc natura”

Preșcolarii grupei mici de la Grădinița din Nojorid (îndrumați de ed. inst. Mihaela Cioara) au găzduit, ieri (vineri, 22 mai 2009), cea de-a treia întâlnire de proiect – „Copiii iubesc natura”.

 Tema întâlnirii a fost vizitarea fermei Agroindustriala „Unu” Nojorid.
  Întâlnirea anterioară s-a desfășurat la Școala cu clasele I-VIII din Tășad, fiind pusă în undă de elevii clasei a IV-a (înv. inst. Nicoleta Albu). Luna trecută, elevii din Tășad le-au lansat partenerilor de proiect din clasa I C, step by step, de la Școala cu clasele I-VIII „Andrei Mureșanu” din Oradea (însoțiți de inst. Lavinia Sabău și Ioana Abrudan) și preșcolarilor Mihaelei Cioara din Nojorid provocarea de a participa la semănatul porumbului.
 „Și tu mi-ești prieten și tu mi-ești prieten...”
 După momentul de întâlnire și convorbiri libere la un pahar de suc, gazdele și-au intrat în rol, prezentând partenerilor un recital de versuri și cântece. În replică, elevii de la „Andrei Mureșanu” au interpretat trei cântece („Înfloresc grădinile”, „Soare de vară” și „Cântecul cifrelor”), încheind cu imnul copiilor de la step by step – „Prieteni”, cântec pe care l-au învățat și partenerii mai mari și mai mici la reuniunea de la Tășad. În încheierea momentului de socializare, elevii din Tășad au împărțit gazdelor jucării. Școlarii orădeni le-au dăruit un „tablou” special, un coș cu flori și frunze cu buburuze, confecționate de ei în cadrul centrului de arte. Invitații speciali ai momentului au fost directorul Școlii cu clasele I-VIII din Nojorid, dl prof. Mihai Pop, și înv. Gheorghe Petrila (Copiii din Tășad au fost însoțiți și de doi părinți, Ioan Avram - consilier, și Kovacs-Ban Daniel - mediator școlar).
 În vizită la ferma Agroindustriala „Unu” Nojorid
 Îmbarcați în autoturisme și în microbuzul școlii, copiii s-au deplasat la ferma Agroindustriala „Unu” Nojorid unde au fost primiți chiar de șeful fermei, dl ing. Ioan Lupșe, care i-a condus prin fermă, prezentându-le utilajele din dotare și animalele: 150 de bovine (vaci cu lapte, viței și mult tineret  bovin), 80 de porcine (între care 10 scroafe cu purcei de câteva zile). Domnul inginer se arată încântat de afacerea sa pe care a pus-o pe picioare în anul 2000. Cu cei 15 angajați, 300 de hectare de pământ și un parc corespunzător de utilaje agricole din care nu-i lipsește nimic, dl inginer Ioan Lupșe se gospodărește eficient, iar afacerea îi aduce beneficii. Copiii au fost încântați de tot ceea ce au văzut și au aflat în această fermă...
 „Pe linia Carol al II-lea”
 Pentru masa de prânz și partida de jocuri și distracție în aer liber, s-au deplasat la pădure, în apropierea celor două cazemate, „pe linia Carol al II-lea”, după cum se exprima părintele unui copil. Tabăra a fost plasată la umbră, la liziera pădurii pentru a fi aproape de imaș și cazemate. După masa de prânz, fiecare a adoptat un program de voie, joc cu mingea sau trotineta, plimbări și alergare, cățărare, povești sau cântece...
 În concluzie, întâlnirea de proiect se înscrie pe linia celorlalte două, fiind considerată de toți partenerii ca reușită și eficientă, instructiv-educativă, un nou prilej de bucurie și întărire a prieteniei care s-a legat între copiii și dascălii celor trei unități de învățământ din Nojorid, Oradea și Tășad. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: „Copiii iubesc natura”.

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 13:47:20 Ora standard a Europei de Est