Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Modelul nostru de inteligență, profesionalism, bunătate și dăruire!

Al 10-lea vulcanic – Simona Martin

Modelul nostru de inteligență, profesionalism, bunătate și dăruire!

Cel de-al 10-lea invitat al serialului ”10 vulcanici pentru Europa” este chiar directorul Liceului Pedagogic „Iosif Vulcan” din Oradea, doamna prof. Simona Martin –modelul meu de suflet, căreia îi datorez pasiunea mea pentru cărți și pentru studiul Limbii și literaturii române.

 Întâi de toate aș dori să subliniez impactul pe care l-a avut asupra mea și a colegilor mei profesorul perfect, profesorul ideal, pe care și-l proiectează fiecare elev în minte și în suflet.
 Văzută de pe când era elev al acestui liceu, coordonatorul acestui proiect, dl prof. Gheorghe Tileagă, a descris-o ca fiind „o elevă excepțională din toate punctele de vedere  - tânără, energică, vulcanică”, devenită un profesor extraordinar și un manager desăvârșit care visează să transforme Liceul Pedagogic într-o școală de elită.
 De la vârsta de 10 ani își plimbă pașii și sufletul prin acest liceu pe care îl iubește enorm. Primii pași în cariera didactică i-a făcut din postura de învățătoare, continuând apoi ca și profesoară de Limba și literatura română, în urma absolvirii Facultății de Litere din Cluj-Napoca, iar acum se află în fruntea echipei manageriale.
 Atât ca învățător, cât și ca profesor, i-a plăcut foarte mult să lucreze cu copiii și chiar dacă la început i-a venit destul de greu să treacă de la etapa de elev la cea de cadru didactic, toate dificultățile au fost depășite crezând cu desăvârșire în ideea că „atitudinea e cea mai importantă”.
 Întrebată fiind de elevi în legătură cu momentele comice din viața de elev (respectiv, de dascăl), doamna ne-a povestit ce i s-a întâmplat la finalul unei ore, când elevii unei clase au dorit să-i amintească discret că s-a sunat tușind în cor. Replica dumneaei a fost pe măsură:  „Așadar, pentru ora următoarea pregătiți volumul „Tușiți”, de Marin Sorescu.
 Alți elevi au dorit să afle ce pasiuni are un manager, cu ce se delectează în timpul liber. Evident că un filolog nu se poate despărți de cărți, iar autorul preferat rămâne Eliade...
 Ce-ar fi fost dacă nu era profesoară?
 Diplomat. Dar și funcția pe care o deține acum implică multă diplomație, nu? O aplicație a abilității diplomatice pe care o posedă a fost și coordonarea proiectului Comenius (timp de trei ani) cu tema „Tradiții carnavalești în Europa”.
Auditoriul și-a dorit apoi să afle după ce motto își conduce viața...
 Fiind pasionată de opera lui Octavian Paler, văzută ca o judecată de valori, doamna Simona Martin ne-a răspuns printr-o întrebare: „Spre ce mergem, dacă nu sosim nicăieri?” După care a completat „Am și sosit undeva, dar mai avem de mers”, ilustrând în această manieră caracterul său perfecționist, dar și latura optimistă.
Spunând că „Liceul Pedagogic este o a doua familie, i-am simțit întotdeauna aproape pe elevi și profesori și am remarcat sprijinul celor din școală”. Profesoara de atunci și managerul de acum a resimțit nevoia unei schimbări care să se identifice în mentalitatea celor din jur privind postura unui director, care trebuie să ofere posibilitatea de dezvoltare a celor din jur și mai mult să încurajeze această schimbare. Deși este o persoană care se află permanent în centrul atenției, datorită funcției dobândite, Simona Martin este un exemplu de modestie care admite că tocmai această atenție prelungită reprezintă un dezavantaj al meseriei.
  Ce-i place și ce mesaj le transmite elevilor săi?
„Îmi place să văd în jurul meu figuri vesele, persoane pline de bunătate, oameni cu o frumusețe interioară deosebită..., elevi frumoși, în fiecare zi, care să aibă mereu câte ceva de dăruit”, așa după cum chiar dumneaei dăruiește, zilnic, celor din jur bunătate și înțelepciune.
Concluzionând, vom spune că Simona Martin este modelul nostru de inteligență, profesionalism, bunătate și dăruire! (Eliza Vaș)

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 05:30:32 Ora standard a Europei de Est