Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Siguranța în unitățile de învățământ preuniversitar

Despre

Siguranța în unitățile de învățământ preuniversitar

Prefectul Dumitru Țiplea monitorizează siguranța publică la nivelul județului Bihor în ședințe de lucru periodice cu instituțiile de arme din subordinea Ministerului Afacerilor Interne. Cel mai recent raport al Inspectoratului Poliție de Județean (IPJ) arată că nivelul de infracționalitate este unul scăzut în unitățile de învățământ preuniversitar din Bihor.

Conform raportului IPJ, în anul școlar 2022-2023 în județul Bihor funcționează 748 de unități de învățământ preuniversitar, din care 16 unități conexe (clubul copiilor, cluburi sportive, etc.), acestea fiind repartizate în responsabilitatea structurilor cu atribuții în domeniul ordinii publice astfel: 726 unități învățământ în responsabilitatea poliţiei; 12 unități învăţământ în responsabilitatea jandarmeriei; 10 unități învăţământ în responsabilitatea poliției locale.
În vederea pregătirii pentru începerea anului școlar efectivele de poliție au desfășurat o serie de activități de prevenție și educație în vederea îmbunătățirii climatului de siguranță, precum: *verificarea conducătorilor și autovehiculelor destinate efectuării transportului şcolar *verificarea amplasării corespunzătoare a mijloacelor de semnalizare în zona stațiilor mijloacelor de transport public de persoane şi a trecerilor pentru pietoni din apropierea unităților de învăţământ *includerea unităţilor de învăţământ în itinerariile de patrulare ca punct obligatoriu de staționare pe timpul intrării și ieșirii elevilor şi a cadrelor didactice la cursuri, în medie acționând zilnic aproximativ 238 de poliţişti, 18 jandarmi şi 16 polițiști locali *repartizarea pentru fiecare unitate de învățământ a unui polițist responsabil din punct de vedere al siguranței și care asigură continuitatea activităților educativ-preventive.  
Pe parcursul anului, polițiștii cu atribuții în domeniul siguranței școlare au desfăşurat activități în scopul prevenirii şi combaterii violenței în mediul şcolar, respectiv: Prevenirea infracțiunilor comise cu violenţa - 202 activităţi; Bullying/cyberbullying - 115 activități; Prevenirea consumului de droguri - 51 activităţi: Prevenirea traficului de persoane - 13 activităţi; Respectarea regimului circulației rutiere - 94 activități; Prevenirea infracțiunilor contra patrimoniului - 34 activităţi; Prevenirea delincvenței juvenile - 129 activități.
În cadrul acestor activități peste 10.500 de elevi şi părinți au fost instruiți cu privire la măsurile de auto-protecție care trebuie adoptate pentru a nu ajunge în postura de victimă, atât în colectivități, cât şi pe drumul spre casă, fiind abordată și problematica anturajului.
Polițiștii din cadrul Biroului Siguranţă Școlară au desfăşurat activități de monitorizare a elevilor minori care fac parte din categorii cu risc ridicat, pentru a preîntâmpina implicarea acestora în evenimente cu impact negativ în unitățile de învățământ preuniversitar. În acest sens, polițiștii s-au deplasat la mai multe unități de învăţământ din Bihor şi au stabilit şedinţe comune de lucru cu reprezentanții Inspectoratului Şcolar Județean Bihor, Centrului Judeţean de Resurse şi Asistență Educațională Bihor, Direcția Generală de Asistenţă Socială și Protecția Copilului Bihor, în vederea implicării acestora în activități comune, pentru a reduce riscul victimal al elevilor.
O altă activitate cu caracter preventiv a vizat prevenirea absenteismului şcolar.  Astfel, situația elevilor care au fost identificați în timpul cursurilor şcolare prin localuri publice, pe stradă, în zona adiacentă a unităților de învățământ sau în parcuri a fost înaintată Inspectoratului Şcolar Judeţean Bihor.
Raportul evidențiază că nu au fost înregistrate evenimente grave, cele mai frecvente infracțiuni fiind lovirea și furtul. În urma analizării evenimentelor a rezultat faptul că la baza producerii incidentelor în mediul şcolar au stat următoarele cauze: lipsa de pază umană şi sisteme tehnice de supraveghere video în unele unități de învățământ; măsurile limitate pe care le poate aplica personalul didactic elevilor cu un comportament inadecvat în spațiul şcolar: altercațiile spontane între elevi, produse de cele mai multe ori din motive puerile; educația precară, lipsa de interes a părinților şi elevilor faţă de sistemul de învăţământ şi abandonul şcolar; lipsa de atenţie şi neglijența elevilor faţă de bunurile personale.
,,Delincvența juvenilă trebuie prevenită prin orice mijloace, pentru că are efecte pe termen lung asupra copiilor. Buna colaborare dintre instituții și o politică asiduă de prevenție sunt cele mai eficiente strategii pentru a proteja cel mai valoros bun: copiii noștri", a declarat prefectul Dumitru Țiplea.
Cancelaria Prefectului

Trimite email
duminică, 21 decembrie 2025 la 16:25:43 Ora standard a Europei de Est