Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Studentele Nicoleta Andrițchi și Lavinia Nagy au câștigat un concurs de eseuri și au ajuns la Bruxelles

„Parlamentul European este o lume în miniatură”…

Studentele Nicoleta Andrițchi și Lavinia Nagy au câștigat un concurs de eseuri și au ajuns la Bruxelles

Nicoleta Andrițchi și Lavinia Nagy sunt studente ale Departamentului de Relații Internaționale și Studii Europene din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării. Ele s-au numărat printre cei cinci studenți români care au răspuns provocării de a scrie un eseu despre ce-ar face dacă ar fi o zi europarlamentar.

Ideea a fost a lansată de eurodeputatul Alin Mituța și premiată cu câte o excursie, de trei zile, în „capitala Europei", Bruxelles.
Nicoleta Andrițchi, masterandă a programului de studii Dezvoltare Regională și Comunicare Instituțională în UE, a scris un eseu care argumenta inițiativa recompensării, prin plată sau prin recunoașterea sa ca timp efectiv de muncă, a intervalului petrecut de angajat în drum, spre și de la serviciu. „Cred că starea de bine a angajatului trebuie să devină o valoare unanim recunoscută la nivelul Uniunii Europene și, din acest motiv, timpul petrecut pe drum de acesta trebuie plătit", explică Nicoleta.
Studentă în anul III, Lavinia Nagy a susținut, în eseul ei, importanța digitalizării instituțiilor publice. „Pierdem prea mult timp și prea multă energie cu birocrația, mai ales aici, în România. Un dosar electronic, personal, accesibil oricărei instituții de stat ar ușura enorm activitatea acestora și viața fiecărui cetățean. Am face economie de efort și, nu în ultimul rând, am salva păduri", spune Lavinia.
Mituri bruxelleze
„Parlamentul European este o lume în miniatură - spune Nicoleta. Oameni calmi, deschiși, preocupați de ceea ce fac". La rândul ei, Lavinia a descoperit că opinia generală, conform căreia la Bruxelles nu se prea muncește, e greșită. „Chiar se lucrează de dimineața până seara", spune studenta, care, împreună cu colega ei, a petrecut câteva zile alături de echipa europarlamentarului român.
Multiculturalismul capitalei belgiene a impresionat-o profund pe Nicoleta. „Mă așteptam să fie așa, dar am fost foarte surprinsă să descopăr că, practic, fiecare al doilea om e străin în Bruxelles. Și totuși, toată lumea se simte bine acolo, sunt ca acasă. Bruxellesul, instituțiile europene au fost experiențe care mă motivează și mă inspiră. Acolo se întâmplă tot ceea ce e important pentru Europa. Acolo funcționează «motorul» democrației europene". „Da, vizitele cetățenilor europeni la Bruxelles sunt foarte importante - adaugă Lavinia. Astfel, oricine are ocazia să vadă, pe viu, cum funcționează instituțiile UE și cât sunt ele de transparente, de deschise", mai spune studenta, adăugând că, totuși, „Turismul politic european are și dezavantaje. Capitala Europei e foarte aglomerată și, pe alocuri, chiar murdară. Mai ales la metrou...".
Un start bun în viață
„Anii de facultate și contactul cu profesorii de la Universitatea din Oradea, ca și această experiență europeană, m-au ajutat să trec peste ezitările avute în comunicare, să învăț să vorbesc cu oamenii, fără teamă. Profesorii m-au susținut. Sunt oameni deschiși, care te invită să apelezi la cunoștințele lor, care te ajută, vin cu propuneri de proiecte, cu provocări, ne-au trimis la conferințe... Acolo, chiar dacă nu am prezentat încă lucrări științifice, am avut prilejul să stăm de vorbă cu oameni, să învățăm, să organizăm evenimente, alături de profesorii noștri... Pentru mine, facultatea a fost o continuă sursă de inspirație", spune Nicoleta.
„Anii de facultate au fost sursa de unde am obținut informațiile de bază, de care știam că am nevoie atunci când am venit la Universitatea din Oradea", spune Lavinia. Studenta de la Relații Internaționale și Studii Europene lucrează acum la un studiu științific despre complicata istorie politico-diplomatică a Insulei Șerpilor.
Vizita bruxelleză le-a ajutat pe cele două studente să ia decizii importante în ceea ce privește cariera lor. Nicoleta e decisă să urmeze o carieră diplomatică „Mă fascinează tot ce ține de viața unei ambasade, protocol, etichetă, diplomație...", spune masteranda Universității din Oradea. Lavinia a decis ca, anul viitor, să lase Oradea pentru un masterat la București, în negociere și diplomație. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:39:09 Ora standard a Europei de Est