Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Universitatea din Oradea digitalizează programele de studii și introduce cursuri de securitate cibernetică

Proiectul Digital UO

Universitatea din Oradea digitalizează programele de studii și introduce cursuri de securitate cibernetică

Universitatea din Oradea a început procesul de actualizare a programele de studii pentru dezvoltarea competențelor digitale în vederea dobândirii de către studenți a unor competențe specifice profesiilor emergente și a consolidării competențelor antreprenoriale în sectorul digital.

În cadrul proiectului „Implementarea de tehnologii digitale în Universitatea din Oradea (DigitalUO)", proiect finanțat prin PNRR, universitatea desfășoară un amplu proces de actualizare a programelor de studii pe toate nivelurile de pregătire academică: licență, masterat, studii postuniversitare și doctorat. Actualizarea programelor de studii vizează dezvoltarea competențelor digitale, în vederea dobândirii de către studenți a unor competențe specifice profesiilor emergente și a consolidării competențelor antreprenoriale în sectorul digital. Concret, pe de o parte, vor fi introduse cursuri noi și anume: „Cybersecurity for everyone", nivelurile unu și doi. De asemenea va fi realizată actualizarea conținuturilor existente cu teme referitoare la: Cloud Computing, Inteligența artificială, Informatică aplicată, Baze de date, Managementul securității informației, Securitatea sistemelor și a aplicațiilor, Internet of Things, Securitatea datelor, Sisteme perceptuale, Sisteme informatice și suport decizional, Marketing online.
Urmează a fi actualizate mai multe programe de studiu. Programe de studiu de licență: Calculatoare, Tehnologia Informației, Electronică Aplicată, Rețele și Software de Telecomunicații, Automatică și Informatică Aplicată, Informatică, Mecatronică, Robotică, Contabilitate și informatică de gestiune. Programe de studiu master: Advanced Mechatronics Systems, Management în Tehnologia Informației, Tehnologii Audio Video și Telecomunicații, Sisteme Automate Avansate, Sisteme Avansate în Ingineria Electrică. Programul postuniversitar de formare și dezvoltare profesională continuă: Dezvoltator elearning în învățământ. Programele din domeniile de doctorat: Inginerie Electronică, Telecomunicații și Tehnologii Informaționale, Inginerie Industrială, Inginerie și Management, Inginerie Electrică, Matematică. De asemenea, conform Strategiei de digitalizare a Universității din Oradea, în cadrul tuturor programelor de studii se va urmări: „PNRR. Finanțat de Uniunea Europeană - UrmătoareaGenerațieUE" https://mfe.gov.ro/pnrr/ https://www.facebook.com/PNRROficial/ - dezvoltarea unor cursuri specializate de dezvoltare a unor soluții digitale chiar dacă nu au competențe de programare (RPA, platforme low-code), manuale, părți de cod, funcții, module etc. astfel se va asigura dezvoltarea competențelor și pregătirea practică a studenților; - găzduirea soluțiilor/produselor digitale realizate de către studenți/cercetători/cadre didactice în centru de date și crearea unui knowledge base care să asigure dezvoltarea de noi soluții de către studenți; - sprijinirea creatorilor în a transforma soluțiile digitale în start-up-uri funcționale; - găzduire soluțiilor digitale realizate de startup-uri; - crearea de conținut digital, utilizarea mijloacelor de comunicare moderne folosind rețelele de socializare, crearea de conținut interactiv; - competențe privind realizarea materialelor digitale și rezultatele aplicării lor; - competențe privind comunicarea la distanță și participarea interactivă, inclusiv prin utilizarea metodei feedback-ului în formare; - competențe privind utilizarea resurselor online de promovare a materialelor didactice multimedia interactive, utilizarea uneltelor de automatizare de preluare a conținutului digital și publicarea pe platforme de socializare și de optimizare a promovării prin intermediul motoarelor de căutare și a învățării prin utilizarea tehnologiilor digitale; - utilizarea semnăturii electronice și/sau digitale etc. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:43 Ora standard a Europei de Est