Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șaptezeci de copii și-au petrecut de minune în tabăra din Cetatea medievală a Sighișoarei

Timp de șapte zile,

Șaptezeci de copii și-au petrecut de minune în tabăra din Cetatea medievală a Sighișoarei

La finalul unei activități educative complexe, inedite, de tabără, se cuvine să tragem câteva concluzii.

Îmi plac mult (ca profesor) aceste activități, deoarece copiii sunt altfel decât la școală și știu sigur că programul unei tabere întotdeauna va aduce beneficii clare, vizibile și pozitive în dezvoltarea copiilor. De aceea mă străduiesc să organizez în vacanța de vară măcar o tabără. De data aceasta a fost la Sighișoara. Fiecare tabără diferă prin locație, relief, colectiv, obiective, organizare, program, coordonatori, grup de copii participanți. Au fost șapte zile și șase nopți de poveste în care cuvintele cheie au fost: aventura, învățarea, colaborarea, mișcarea și distracția.
Tabăra din perioada 7-13 august 2023, AventuriX din Cetatea Sighișoara a fost o experiență unică pentru grupul de copii din Oradea (16 copii de la școala noastră, Avram Iancu Oradea și nouă de la alte școli din judetul Bihor). Caracteristic acestei tabere a fost faptul că zilnic celor 70 de copii nu le-au lipsit bandana, rucsacul (sticla cu apă, pelerina, hanoracul) și adidașii. Iar trezirea sau chemarea la activități cu ajutorul goarnei a fost laitmotivul taberei, alături de deplasarea în monom (câte unul în șir).
Programul fiecărei zile a fost unul plin, atractiv și util. Dintre activitățile derulate amintim:
1.Formarea echipelor și primirea bandanelor (pe care copiii le purtau la mână, la gât sau pe cap)
2.Realizarea steagurilor fiecărei echipe și prezentarea lor într-un atelier de public speaking
3.Turul cetății medievale ghidate de un toboșar autentic al cetății
4.Drumeție la Vila Franca
5.Olimpiada jocurilor pe echipe
6.Parcul de aventură Aventureland
7.Plimbare cu trenulețul
8.Discotecă
9.Vânătoarea de comori prin cetate
10.Atelier de confecționat măști
11.Bal mascat
12.Vizitarea muzeelor cetății
13.Tir cu arcul, praștia, nerf, blowgun
14.Atelier de dezvoltare personală
15.Excursie la Salina Praid
16.Plimbare cu Mocănița Sovata
17.Seara filmului
18.Scenete (cu momente din tabără)
19.Photovoice
20.Cântece la chitară
21.Premierea
Doresc să remarc organizarea impecabilă, activitățile bine alese, consecvența, creativitatea echipei de voluntari (elevi de liceu). Până și rotirea echipelor pentru luarea farfuriilor cu mâncare, precum și debarasarea meselor a fost bine organizată. Nu a lipsit în nicio dimineață înviorarea în Piața cetății. Primirea celor două grupuri a fost una specială, bagajele ne-au fost luate din parcarea autocarului (cu care ne-am deplasat de la Oradea la Sighișoara), copiii familiarizându-se cu monomul sub coordonarea voluntarilor, iar la intrare în hostel am fost întâmpinați după tradiția românească cu pâine și sare de către o voluntară îmbrăcată în costum popular.
Majoritatea elevilor din grupul orădenilor au fost a doua oară într-o tabără organizată de DistractX - Tabere, Evenimente, Ateliere, Educație și Distracție, ceea ce demonstrează cât de eficiente sunt aceste tabere. Recomandăm cu încredere taberele de la Transfăgărășan, Sighișoara, Rucăr și Grecia (începând cu anul viitor) pentru amintirile pe care le creează copiilor.
Am avut parte de copii curajoși, creativi, implicați și responsabili care s-au bucurat din plin de fiecare moment al taberei.
Mulțumim grupului de copii (coordonați de două doamne profesoare deosebite) din Botoșani, alături de care am făcut echipă bună și noilor prieteni voluntari datorită cărora am trăit momente magice! Mulțumim echipei DistractX - Tabere, Evenimente, Ateliere, Educație și Distracție pentru tot!
Feedbackul părinților și în special al copiilor (ce au învățat nou, cum s-au simțit, ce a însemnat această tabără pentru ei) participanți e sugestiv pentru tot ce am trăit, văzut și făcut în tabăra din Cetatea medievală a Sighișoarei.
Ascultați-i!
*Mulțumim frumos pentru tot ceea ce ați făcut pentru copiii noștri, pentru toată grija dvs! Pozele și filmările au fost de folos și ne-au încântat și pe noi, părinții și bunicii! Așa am știut în timp real ceea ce fac ei în fiecare moment important din tabără! Vă mulțumim încă o dată pentru tot! (mama Iulia)
*Mulțumim frumos pentru tot sprijinul și răbdarea de care ați dat dovadă în tabără! Mulțumim și pentru micile atenții, filmări și poze care au fost foarte frumoase. În felul acesta am văzut și noi cât de bine a fost organizată tabăra și câte activități frumoase au avut copiii. (mama Ana)
*Mulțumim frumos pentru tot ce ați făcut pentru copiii noștri, postările au fost de folos și ne-au încântat și pe noi, părinții (peisajele). Mihai așteaptă următoarea tabără, de anul viitor. (mama lui Mihai)
 *Vă mulțumim pentru tot, pentru cum v-ați implicat și ce ați făcut pentru copii, pentru postările zilnice! Cu siguranță vor rămâne cu amintiri frumoase. (mama Iasmina)
*În această tabără, mie mi-a plăcut mult echipa în care am ajuns și comportamentul instructorilor. Am învățat că munca în echipă e importantă și amuzantă, în plus, am aflat multe lucruri și informații noi. Locurile vizitate au fost foarte interesante. Activitățile au fost diferite față de cele din Transfăgărășan, mai interesante și surprinzătoare. Această tabără a fost foarte distractivă, creativă și unică! Sper să (re)vin! (Sofia)
* Mi-a plăcut foarte mult deoarece am putut cunoaște copii din Botoșani și am făcut un curs de prim ajutor și am învățat multe lucruri de la instructori. Am fost și la Salina Praid și cu Mocănița de la Sovata. Am vizitat locuri minunate. Am cunoscut și copii noi, tot din Oradea (Patricia și Adonis). Sper să țin legătura cu ei. Vă mulțumesc pentru surprize și pentru faptul că, deși, am terminat clasa a IV-a, ne țineți la curent cu orice. (Lara Z.)
*Mi-a plăcut că am fost la cățărări, m-am distrat foarte tare! Am învățat că se poate și fără telefon și chiar mă bucur. A fost mai greu să mă acomodez, dar m-am distrat de minune. Mă bucur că am avut această ocazie, de a cunoaște persoane noi care mi-au devenit prieteni și de a cunoaște instructori minunați. Vă mulțumesc pentru această experiență! (Maria)
*În tabără, am avut mâncare foarte bună și camerele au fost ok. Mi-am făcut prieteni și mi-am dezvoltat creativitatea. Am învățat și puțină istorie. (Daria)
*În această tabără, m-am simțit foarte bine; mi-am făcut prieteni, m-am distrat (am râs și am petrecut timp de calitate). Mi-a plăcut la cățărări, dar și turul toboșarului. Abia aștept următoarea tabără!!! (Anonim)
*Eu m-am simțit foarte bine în tabără, alături de Paul, Horia, Mihnea, Adonis și Mihai. Am învățat că munca în echipă este mai ușoară și îți ia mai puțin timp. (E. Dan) *Am petrecut o săptămână minunată în tabară! Ne-am distrat de milioane cu echipa Distractx. (Mihnea)
*Sunt Adonis. În această tabără am învățat că trebuie să ne respectăm unii pe alții. M-am simțit foarte bine. Mi-a rămas în memorie turnul cu ceas.
*Am avut parte de instructori buni și răbdători, iar mâncarea a fost foarte bună, ca la mama acasă! Cu drag, Iasmina!
*Mă numesc Lara P. M-am simțit foarte bine. A fost prima mea tabără, în care am învățat foarte multe lucruri.
* Sunt Lari. M-am simțit extraordinar. Contează mult în ce echipă ajungi, dar ne adaptăm. Am dobândit o nouă experiență de vis!
*Sunt Horia. În această tabără, eu am învățat că nu trebuie să fim zgârciți și răutăcioși unii cu alții.
Mulțumim tuturor pentru sinceritate și responsabilitate!
Prof. Monica Toader

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:08 Ora standard a Europei de Est