Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Semnal de alarmă privind respectarea și implementarea normelor de igienă în școli

Consiliul Judeţean al Elevilor Bihor

Semnal de alarmă privind respectarea și implementarea normelor de igienă în școli

Stimați domni/doamne directori,
Într-un context postpandemic am fi înclinați să credem că, cel puțin în privința condițiilor igienico-sanitare, nu vor mai exista probleme ori că măsurile necesare pentru salubritatea unităților de învățământ au fost meticulos realizate în mod obligatoriu încă din 2020.

Totuși, patru ani mai târziu, redactăm această scrisoare în numele celor 1.103 elevi care ne-au sesizat nereguli în cadrul unei consultări pe care am lansat-o în luna noiembrie a anului trecut, pentru a afla punctual problemele cu care se confruntă.
Consiliul Județean al Elevilor Bihor, unica structură de reprezentare a celor peste 95.000 de elevi bihoreni, tragem un semnal de alarmă asupra modului în care sunt respectate și implementate normele de igienă în școli. Fie că vorbim de elevi care vin cu hârtia igienică în ghiozdan, care achiziționează din banii proprii produsele pe care școala ar trebui să le asigure în mod obligatoriu și gratuit sau de elevi care nu pot nici măcar folosi toaletele din cauza stării deteriorate și nerecondiționate; subiectul igienei în școli din păcate nu este unul asupra căruia se pune accentul, și totuși rămâne unul indispensabil. Iar drept consecință, elevii suferă!
Unitățile de învățământ sunt obligate prin lege să ofere un mediu propice pentru educație, dar ce fel de ,,mediu propice" este acela în care inclusiv sănătatea elevilor este periclitată, iar condiții de bază, infime, precum cele igienico-sanitare, sunt profund neglijate? Este absurd să pretinzi unui elev să performeze academic timp de 6/7 ore per zi și, totuși, să nu i se ofere toate condițiile necesare, firești, umane chiar, pentru a face acest lucru.
Tocmai pentru că un act educațional de calitate îi implică pe toți actorii acestuia, elev-profesor-părinte, este important să existe respect și înțelegere reciproce. În acest sens, vă solicităm să reevaluați modul în care școala dumneavoastră asigură și menține condițiile vitale pentru protejarea, confortul și siguranța mediului unde elevii își petrec zilnic activitățile școlare. Credem ferm că dialogul și comunicarea fac cu adevărat diferența dintre nepăsare și implicare, dintre hibe, critici, plângeri și performanțe. Cu cât vocea elevilor este pusă mereu pe primul plan, iar doleanțele lor ascultate, cu atât relațiile interșcolare se vor îmbunătăți.
Astfel, vom cita mai jos, cu protecția anonimatului, câteva dintre declarațiile pe care ni le-au oferit elevii bihoreni în cadrul consultării noastre:
,,Unele uși de la baie nu au posibilitatea să fie închise cu lacăt sau chiar nu au clanță. Des băile rămân fără apă și nu sunt dotate cu dezinfectant, iar robinetele chiuvetelor sunt stricate sau fluxul apei este foarte slab. Hârtie igienică rar prezentă... Apa se trage greu și des băile au podeaua udă și foarte alunecoasă. Capacele toaletelor sunt rupte și foarte instabile..."
,, ...pretenții non stop de la elevi, dar nici măcar condițiile minime nu se ating".
,,Nu avem apă caldă, uneori nu avem apă chiar deloc. Hârtia igienică lipsește aproape zilnic... Clasele și holurile nu se curăță după ce pleacă elevii iar nici băile nu se spală".
,,Sunt zile bune până primim hârtie la baie. Venim noi cu șervețele, am văzut și multe persoane care vin cu rola de hârtie igienică".
,,Nu se mătură în clase, praf și mizerie pe jos, în toalete este constant mizerie".
Așadar, reiterăm apelul nostru și al tuturor elevilor pe care îi reprezentăm de a prioritiza igiena și salubritatea în cadrul școlii:
● toalete demne, igienizate constant, care să asigure intimitatea elevilor;
● dispunerea de produse de igienă gratuite pe tot parcursul programului școlar;
● curățarea și igienizarea corespunzătoare a sălilor;
● dispunerea de apă curată și permanent funcțională.
În acest spirit, vă rugăm în final să luați în calcul toate aspectele și solicitările prezentate mai sus, fiindcă până la urmă interesul comun al tuturor este un mediu școlar calitativ, lucru care să se reflecte atât extern prin dotări, cât și academic prin rezultate înalte.
Haideți să facem împreună acest lucru o realitate pentru educația bihoreană și nu doar ecoul unei promisiuni deșarte!
Inițiator: Consiliul Județean al Elevilor Bihor

Trimite email
miercuri, 24 decembrie 2025 la 15:09:41 Ora standard a Europei de Est