Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Conferinţa ,,De la cartela perforată la inteligenţa artificială: izbânzi şi paradigme", prezentată de Ioan Roxin, profesor la Universite Bourgogne Franche-Comte

Vă reamintim că astăzi, joi, 21 martie 2024, de la ora 17.00, în Aula Academiei Române, va avea loc

Conferinţa ,,De la cartela perforată la inteligenţa artificială: izbânzi şi paradigme", prezentată de Ioan Roxin, profesor la Universite Bourgogne Franche-Comte

Evenimentul face parte din seria de conferinţe cu public ,,Ora de ştiinţă", iniţiată de Academia Română.

Prof. Ioan Roxin propune o călătorie captivantă prin istoria tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor din ultimii cincizeci de ani. Conferinţa trasează evoluţia exponenţială a informaticii de la primele sisteme de calcul bazate pe cartele perforate, la inteligenţa artificială şi internetul obiectelor. Expunerea oferă o perspectivă inedită asupra momentelor-cheie precum apariţia calculatoarelor personale, dezvoltarea internetului, tranziţia către multimedia, lansarea telefoanelor mobile, evoluţia limbajelor de programare, explozia reţelelor sociale, ubicuitatea mediilor digitale şi progresele rapide din inteligenţa artificială generativă.
Profesorul Roxin consideră că trecerea de la simpla prelucrare a datelor la sistemele complexe capabile să imite învăţarea umană şi luarea deciziilor este o adevărată revoluţie care remodelează gestionarea informaţiei şi a cunoştinţelor, cu un impact puternic asupra societăţii. Astfel se schimbă multe dintre modalităţile de comunicare, iar instituţiile, domeniile economiei, profesiile şi relaţiile sociale trec printr-un proces de adaptare. Conferinţa pune accentul pe modul în care aceste descoperiri recente au transformat felul nostru de a trăi, de a învăţa şi de a interacţiona.
Evenimentul va fi moderat de acad. Marius Andruh, vicepreşedinte al Academiei Române (în foto, cel din stânga, alături de Ioan Roxin), şi va cuprinde o sesiune de întrebări şi răspunsuri, la care publicul este invitat să participe.
Ioan Roxin s-a remarcat în spaţiul academic prin cercetările referitoare la folosirea resurselor multimedia, a tehnologiilor semantice şi a inteligenţei artificiale pentru învăţarea personalizată, editarea digitală şi semantizarea conţinutului comunicării. Contribuţia sa ştiinţifică înseamnă implicarea în proiecte, studii în publicaţii de impact şi prezenţa la evenimente internaţionale.
Născut în zona Bihorului, a fost fascinat de cibernetică şi informatică ca student la Facultatea de matematică-fizică din Oradea. După finalizarea primului an, s-a înscris la Facultatea de cibernetică, statistică şi informatică economică din Bucureşti, pe care a absolvit-o, ca şef de promoţie, în anul 1980. A fost analist-programator la Institutul Central de Informatică şi la Centrul de calcul al laboratoarelor Catedrei de cibernetică din cadrul aceleiaşi facultăţi, iar în 1982 a fost titularizat în învăţământul universitar, în cadrul catedrei.
În 1991 a câştigat o bursă a Guvernului francez pentru studii aprofundate în ingineria informaticii la Institutul Naţional de Ştiinţe Aplicate din Lyon. Acest moment a reprezentat debutul implicării sale intense în domeniul multimedia şi al tehnologiei informaţiei (TIC). Conferenţiar şi ulterior profesor universitar la Universitatea Franche-Comte (UFC), Ioan Roxin a fost iniţiatorul mai multor specializări în multimedia şi TIC. Studiul său Multimedia. Les fondamentaux-Introduction a la representation numerique (Roxin & Mercier, 2004) rămâne o lucrare de referinţă în domeniu. În perioada 2014-2023 a fost directorul laboratorului de cercetare ELLIADD (Édition, Langages, Litteratures, Informatique, Arts, Didactique, Discours), un laborator interdisciplinar, cu peste 160 de cercetători. În prezent este profesor universitar de clasă excepţională în tehnologia informaţiei şi comunicării la departamentul "Informatique et multimedia" din Montbeliard, Universitatea Franche-Comte.
A fost profesor invitat la instituţii educaţionale din Brazilia, Canada, Finlanda, Japonia, Liban, Maroc, Mexic, Tunisia, Vietnam. Pentru rezultatele obţinute în cariera universitară i-a fost decernat ordinul Palmes Academiques, în grad de Cavaler şi de Ofiţer, prin decretul Preşedintelui Republicii Franceze.
Ciclul de conferinţe ,,Ora de ştiinţă" propune întâlnirea specialiştilor din diverse domenii cu publicul larg şi crearea unei platforme de discuţii între cercetători, profesori, studenţi, jurnalişti şi toţii pasionaţii de cunoaştere. Organizate în spaţiul Academiei Române, conferinţele sunt structurate în două părţi, prima fiind destinată expunerii, iar cea de-a doua constituindu-se într-o dezbatere, pornind de la întrebările adresate de public.
Intrarea este liberă.
Biroul de comunicare al Academiei Române

Trimite email
joi, 18 decembrie 2025 la 01:25:04 Ora standard a Europei de Est