Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Șase tineri orădeni au jucat ,,Romeo și Julieta” în limba română, la Torino

Lingue in scena, un spectacol în mai multe limbi

Șase tineri orădeni au jucat ,,Romeo și Julieta” în limba română, la Torino

LINGUE IN SCENA este un proiect al Primăriei Torino, inițiat în 2001. De atunci, mai mult de 12.000 de tineri din diferite țări europene au venit la Torino pentru a juca, în limba maternă, peste 250 de piese.

Lingue in scena presupune un spectacol în mai multe limbi, jucat de tineri actori amatori din țările participante la proiect. Ideea este ca actorii să-și spună replicile în limba maternă, punându-le într-o nouă structură pentru a recrea piese clasice. Astfel, muzica, dansul și cuvintele din diverse limbi s-au amestecat pentru a arăta încă o dată că arta ne poate aduce împreună.
Anul acesta, în perioada 12-17 mai, pentru prima dată, România a fost reprezentată de șase tineri de la Colegiul Tehnic Mihai Viteazul Oradea (Borza Carina, Ierina Alexandra - coregrafie, Vaida Robert - Signor Capulet și Vișoiu Patrik- Benvoglio), Colegiul Național Emanuil Gojdu Oradea (Popa Catinca - Julieta) și Liceul Baptist Emanuel Oradea (Mela Mihnea - coregrafie). Aceștia au jucat alături de tineri din Franța, Grecia, Irlanda, Italia și Spania.
Deși sunt la prima experiență de acest gen, cei șase elevi din România au impresionat prin dăruire și seriozitate. Timp de o săptămână au lucrat câte 6-7 ore pe zi (coregrafie, actorie), pentru a pune în scenă piesa lui Shakespeare, Romeo și Julieta,  sub îndrumarea regizorului Marco Alotto. A fost o experiență extrem de densă, în urma căreia elevii nu și-au descoperit doar noi pasiuni, ci și-au dezvoltat abilități esențiale pentru viitorul lor precum reziliența, controlul emoțiilor, expresivitatea, comunicarea para-verbală și nonverbală. Dincolo de toate acestea, au înțeles cât de importantă este disciplina și determinarea pentru orice demers.
Spectacolul în sine a fost fascinant, atât pentru ei cât și pentru public, fiind o montare într-o viziune modernă, îmbinând muzica, dansul și interpretarea scenică. A fost o adevărată magie! Niște copii neinițiați în arta teatrală au reușit într-o săptămână să pună în scenă un spectacol de înaltă calitate.
Altfel voi privi de acum încolo fiecare scenă dintr-un spectacol. Acum când știu câtă muncă e în spatele fiecărui detaliu, a spus Patrik.
Lumea e o scenă. Ce am făcut noi aici e valabil și în viață. Succesul vine numai din muncă asiduă, disciplină și talent. Când crezi că nu mai poți, mai poți un pic! (Catinca)
Fotografiile sunt grăitoare, în acest sens.
La final se cuvine să mulțumim: organizatorilor, Primăria Torino (prin domnul Alessandro Campanella) - pentru invitație și oportunitate, Consulatului României la Torino, în special domnului Consul general dr. Cosmin Dumitrescu pentru susținere, Asociației Aripi de lumină Torino, care ne-au fost alături în fiecare zi (aici avem mulțumiri speciale pentru Ileana și Ionela, două doamne extraordinare) și facilitatorului fără de care nu am fi ajuns acolo, Asociația Pro-Timer Oradea (prin președinte Delia Mela).
Profesor coordonator Popa Alice

Trimite email
luni, 29 decembrie 2025 la 01:12:05 Ora standard a Europei de Est