Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Înscrierea la creșă

În perioada 27.05.2024 - 14.06.2024, va avea loc

Înscrierea la creșă

În perioada 27.05.2024 - 14.06.2024 va avea loc sesiunea de înscriere a copiilor nou veniți la creșă pentru anul școlar 2024 - 2025 conform Ordinului ME nr. 4018/2024, publicat în Monitorul Oficial în data de 15.03.2024.

Cu privire la actele necesare înscrierii, ca noutate față de anul trecut, vă aducem la cunoștință faptul că dacă există custodie comună, celălalt părinte trebuie să completeze o declarație cu privire la acordul privind înscrierea la unitatea de învățământ;
În ceea ce privește criteriile de departajare, față de sesiunea anterioară de înscriere la creșă, conform legislației mai sus menționate, au intervenit câteva modificări, astfel:
-          în situația în care numărul cererilor de înscriere primite de la părinții/reprezentanții legali ai copiilor este mai mare decât numărul de locuri libere, comisia de înscriere și distribuire din unitatea de învățământ selectează copiii în ordinea descrescătoare a vârstei și aplică criteriile de departajare generale și specifice în vederea stabilirii celor care vor fi admiși;
-          se primește punctaj, respectiv 2 puncte, în cazul familiilor numeroase (părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii).
Actele necesare, precum și cererea tip le puteți vizualiza în atașamentul știrii sau pe site-ul instituției das-oradea.ro.
Dosarele vor putea fi depuse la sediul DAS Oradea, str. Primăriei nr. 42, Serviciul Relații cu Publicul și Evaluare Inițială, în intervalul: luni, marți, miercuri - 7:30 - 16:30, joi - 7:30 - 18:30, vineri - 7:30 - 16:00, cu mențiunea că în ultima zi de depunere, 14 iunie, dosarele vor fi preluate până la ora 12:00, pentru a putea fi evaluate, deoarece afișarea rezultatelor și a numărului de locuri libere rămase după această etapă de înscrieri se va face în data de 14 iunie, ora 14:00, conform prevederilor din OME nr. 4.018 din 15.03.2024 și online pe aplicația das.hform.ro până la ora 18:30 în data de 13.06.2024.
 
CRITERIILE DE DEPARTAJARE
a)         copilul are vârsta de 2 ani împliniți până la 31.12.2024 - Copiii sunt selectați în ordinea descrescătoare a vârstei;
b)        vechimea mai mare de 1 an a domiciliului copilului (părintelui) în apropierea creșei - 2 puncte/fiecare părinte;
c)         vechimea mai mică de 1 an a reședinței copilului (părintelui) în apropierea creșei solicitate - 1 punct/fiecare părinte;
d)        locul de muncă al părinților/al reprezentanților legali este situat în apropierea creșei solicitate - 2 puncte/fiecare părinte (!!!! Se acordă punctaj fie pentru locul de muncă în apropierea creșei, fie pentru domiciliul în apropierea creșei; NU se cumulează punctajele);
e)         locul de muncă / formă de învățământ la zi - 2 puncte/fiecare părinte:
-          ambii părinți ai copilului/părintele unic/reprezentantul legal ai/al copilului lucrează,
-          părintele/reprezentantul legal face dovada existenței unei activități de tip PFA/SRL,
-          părintele/reprezentantul legal al copilului urmează o formă de învățământ la zi,
-          părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu (nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului), în termen de 30 de zile de la începutul anului școlar (30.09.2024).
(!!!! Pentru criteriul de la litera e) se acordă punctaj doar pentru o singură situație; NU se cumulează punctajele)
f)         părintele prezintă adeverință de reîntoarcere la serviciu (nu beneficiază de indemnizație pentru creșterea și îngrijirea copilului), până la sfârșitul anului în curs (31.12.2024) - 1 punct
g)        existența unui document care dovedește că beneficiază de tutelă sau de o măsură de protecție specială stabilită (plasament, spre adopție) - 1 punct
h)        familie monoparentală - 2 puncte
i)         cel puțin unul dintre părinți/părintele unic/reprezentantul legal al copilului se încadrează în una dintre situațiile:
-          pensionat în conformitate cu prevederile legale - 1 punct,
-          cu certificat de handicap - 1 punct,
-          șomer, în căutarea unui loc de muncă, cu documente doveditoare de la Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă - 1 puncte
j)         părintele/reprezentantul legal al copilului are 3 sau mai mulți copii (familie numeroasă) - 2 puncte (!!!! Punctajul NU se acordă pentru fiecare copil în parte, ci strict pentru îndeplinirea criteriului)
k)        părintele/reprezentantul legal al copilului are un alt copil minor aflat în întreținere (până la nivelul clasei a IV-a a învățământului primar) și/sau un alt copil înmatriculat în unitatea de învățământ respectivă, în anul școlar pentru care se face înscrierea - 1 punct (!!!! Punctajul NU se acordă pentru fiecare copil în parte, ci strict pentru îndeplinirea criteriului)
!!!! Pentru criteriile j) și k) NU se cumulează punctajele, acesta se acordă o singură dată!!!!
 
Ca urmare a finalizării etapei de reînscriere a copiilor care frecventează creșa în anul școlar 2023 - 2024 și care urmează să o frecventeze și în anul școlar 2024 - 2025, pentru anul școlar următor Creșa Oradea are un număr de 437 locuri disponibile.
Vă comunicăm lista locurilor disponibile pentru fiecare din cele 15 creșe din cadrul Creșa Oradea pentru anul școlar 2024 - 2025:
 
Nr. crt. Creşa - Adresa            LOCURI DISPONIBILE
1          Creşa nr. 1 „Dumbrava Minunată" - str. P-ţa 1 Decembrie, nr. 9    26
2          Creşa nr. 2 „Picioruşe Vesele" - str. Grădinarilor, nr. 8      23
3          Creşa nr. 3 „Tărâmul Fermecat" - str. Călugăreni, nr. 8A    29
4          Creşa Oradea („Scufiţa Roşie") - str. Onisifor Ghibu, nr. 16          57
5          Creşa nr. 5 „Voinicel" - str. Haţegului, nr. 32          28
6          Creşa nr. 6 „Căsuţa Veseliei" - str. Aluminei, nr. 100A      17
7          Creşa nr. 7 „Albă ca Zăpada" - str. Călugăreni, nr. 4A        49
8          Creşa nr. 8 „Căsuţa Piticilor" - str. 1848, nr. 3B      19
9          Creşa nr. 9 „Căsuţa din Poieniţă" (parter) - str. Poieniţei, nr. 2A    26
10        Creşa nr. 10 „Rază de Soare" - str. Constantin Brâncuşi, nr. 12     34
11        Creşa nr. 11 „Sfântul Iosif" - str. Bumbacului, bl. AN 28-30         33
12        Creşa nr. 12 „Micul Fluturaş" (etaj) - str. Poieniţei nr. 2A  26
13        Creşa nr. 13 „Lizuca şi Patrocle" - str. Lavandei, nr. 5A, bl. 7C (parter)            38
14        Creşa nr. 14 „Micul Prinţ" - str. Iuliu Maniu, nr. 46            17
15        Creşa nr. 15 „Căsuţa Prieteniei" - str. Gen. Gh. Mărdărescu, nr. 12            15
TOTAL           437
 
Unitatea de învățământ Creșa Oradea va funcționa în anul școlar 2024-2025 cu o cifră de școlarizare aprobată prin HG nr. 499/16.05.2024, publicată în Monitorul Oficial nr. 455/16.05.2024, respectiv cu respectarea prevederilor din Legea 198/2023 a învățământului preuniversitar:
„Articolul 23 (1) În învăţământul preuniversitar, formaţiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:
a) educaţia timpurie, nivel antepreşcolar:
(i) grupa mică cuprinde, în medie, 7 copii, dar nu mai puţin de 5 şi nu mai mult de 9;
(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 12 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 15;
(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puţin de 8 şi nu mai mult de 20."

Trimite email
luni, 16 iunie 2025, 13:58:00 Ora de vară a Europei de Est