Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

ERASMUS + Experiență, educație și cultură în LEGIONOWO, POLONIA

Mobilitate proiect la Colegiul Național ,,Octavian Goga” Marghita

ERASMUS + Experiență, educație și cultură în LEGIONOWO, POLONIA

Prima mobilitate a proiectului de ACREDITARE ERASMUS+ EDUCAȚIE ȘCOLARĂ cu număr de referință: KA120-SCH-DA3960B2, desfășurată în luna aprilie 2024, ne-a oferit una dintre cele mai frumoase experiențe din viața noastră. Grupul care s-a deplasat la Legionowo, Polonia, a fost format din: prof. Cozma Elisabeta, prof. Voicu Tatiana, prof. Coraș Zenovia și prof. Vlaicu Meda.

Participarea la mobilitatea de tip job shadowing ne-a dăruit bucuria de a cunoaște și interacționa cu oameni minunați într-un mediu cultural și educațional diferit, plăcerea de a afla mai multe despre țara gazdă și, mai mult de atât, marea șansă de a ne îmbunătăți cunoștințele prin compararea sistemului educațional românesc cu cel polonez.
Gazda noastră a fost școala ZESPOL-SZKOLNO-PRZEDSZKOLNY nr. 2 din orașul Legionowo, un oraș frumos, pitoresc, curat, plin de spații verzi atent îngrijite, aflat la o mică distanță de capitala Varșovia, o metropolă deosebită, un Phoenix care a renăscut din cenușa războiului.
Conducerea, cadrele didactice și ceilalți angajați ai școlii gazdă ne-au primit cu multă căldură și au făcut tot posibilul să ne ofere o experiență de neuitat. Am întâlnit acolo niște oameni deosebiți care au avut grijă în permanență de bunăstarea noastră și ne-au făcut să ne simțim privilegiate și răsfățate de-a dreptul.
Obiectivul deplasării noastre a fost însușirea unor metode si tehnici creative de predare-învățare pentru promovarea educației incluzive. Astfel, timp de cinci zile, am asistat și uneori am participat activ la lecții și activități organizate la clase unde învață copii cu cerințe educaționale speciale sau proveniți din medii defavorizate.
Am fost de asemenea invitate să participăm și la o ședință cu părinții unde elevii clasei a V-a au pregătit și un mic moment artistic, punând în scenă o poezie cunoscută din literatura poloneză, poezie menită să cultive spiritul de echipă și empatia.
Am avut totodată privilegiul de a vizita Primăria orașului Legionowo și de a fi primiți de domnul primar și de domnul viceprimar, cu care am avut discuții legate de problemele actuale din sistemul de învățământ și de modul în care conducerea orașului sprijină educația. Am fost extrem de impresionate când ni s-a adus la cunoștință faptul că jumătate din bugetul de cheltuieli al primăriei este direcționat către școlile din oraș. La școala noastră gazdă învață aproximativ 60 de elevi cu cerințe educaționale speciale, iar pentru sprijinirea acestor elevi au fost angajați 40 de profesori de sprijin. Este exemplul perfect de strânsă colaborare între școli și conducerea orașului.
Suntem extrem de recunoscătoare pentru șansa de a participa la acest proiect, pentru ocazia de a experimenta toate acele trăiri, pentru oamenii minunați care au avut grijă de noi în Legionowo, care ne-au devenit prieteni apropiați și ne-au făcut să ne simțim ca în familie și sperăm să mai avem prilejul de a repeta această experiență cât mai curând.
Prof. Meda Vlaicu
Prof. Elisabeta Cozma
Prof. Tatiana Voicu
Prof. Zenovia Coraș
Colegiul Național ,,Octavian Goga" Marghita

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 08:27:42 Ora standard a Europei de Est