Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Domnule ministru, Vasile Blaga, la grădinițele din Marghita e de „pompat” serios!

La Marghita, pe urmele celor șapte unități de învățământ

Domnule ministru, Vasile Blaga, la grădinițele din Marghita e de „pompat” serios!

Vineri (10 iulie 2009), bihoreanul nostru Vasile Blaga, ministrul Dezvoltării Regionale și Locuinței, a fost prezent în municipiul Marghita, la inaugurarea primelor 32 de apartamente A.N.L. din cele 96 planificate pentru 2009. La întâlnirea din sala de consiliu a Primăriei Marghita, primarul Dorel Talpoș a prezentat dlui ministru și celorlalți invitați (prefectul județului Bihor, Gavrilă Ghilea, deputații Ștefan Seremi și Lakatos Petru, europarlamentarul Petru Filip, Gheorghe Carp, viceprimarul municipiului Oradea, consilieri județeni și locali...) proiectele aflate în derulare, printre care și șapte unități de învățământ.

 Vineri (10 iulie 2009), bihoreanul nostru Vasile Blaga, ministrul Dezvoltării Regionale și Locuinței, a fost prezent în municipiul Marghita, la inaugurarea primelor 32 de apartamente A.N.L. din cele 96 planificate pentru 2009. La întâlnirea din sala de consiliu a Primăriei Marghita, primarul Dorel Talpoș  a prezentat dlui ministru și celorlalți invitați (prefectul județului Bihor, Gavrilă Ghilea, deputații Ștefan Seremi și Lakatos Petru, europarlamentarul Petru Filip, Gheorghe Carp, viceprimarul municipiului Oradea, consilieri județeni și locali...) proiectele aflate în derulare, printre care și șapte unități de învățământ.
 Directorul adjunct al C.N. „Octavian Goga” (Simona Sarca) ar fi dorit să obțină de la dl ministru bani sau măcar promisiuni pentru un nou corp de clădire, deși colegiul a fost renovat din temelii, cum se spune. Din păcate, răspunsul ministrului nu a fost unul favorabil. Foarte realist și tranșant, dl ministru i-a răspuns că e nevoie să se finalizeze mai întâi lucrările la cele șapte unități de învățământ. Într-un an electoral, s-au făcut promisiuni la greu, iar acum e nevoie să se treacă de la vorbe la fapte. E ușor de promis, dar mai greu de înfăptuit.
 Miercuri (15 iulie 2009, la ora 12.03), ne-am înființat și noi la Primăria municipiului Marghita cu gând bun: să pornim pe urmele celor șapte unități de învățământ. Cum întâiul gospodar, dl primar Dorel Talpoș, era plecat la Oradea, n-am avut cu cine vorbi despre cele șapte unități de învățământ (aveam să constatăm că... Marghita nu e Oradea, ajungând la vorbele dlui președinte Traian Băsescu – „iarna nu-i ca vara!”). Navetând de la un birou la altul, am fost sfătuiți că cel mai bine e să vorbim cu conducătorii unităților în cauză. Ieșind pe teren, am fost însoțiți de dl ing. Silvian Stoianovici – inspector la urbanism. Nu departe de primărie, chiar în spatele primăriei, „am poposit” (vorba vine) la Grădinița nr.1 care arată ca o casă părăsită („sedusă și abandonată”), în sensul că cineva a venit, a descoperit-o, i-a scos („ochii”) geamurile și a plecat, adică nu a mai venit să vadă ce și cum. A lăsat-o cu „ochii în soare” – cum se spune. Domnul inginer cu ne-a putut da detalii despre soarta clădirii. Mergând mai departe „în căutarea timpului pierdut” (vorba lui Marcel Proust), am ajuns la C.N. „Octavian Goga” care, după renovare, arată ca o bijuterie! De aici, făcând cale întoarsă, ajungem peste drum de Grădinița nr. 1, în celălalt local al unității, care arată bine după renovare, dar unde nu am putut pătrunde. Ghinion, ce să-i faci! „Cu coada între picioare”, pornim spre școală. Poate avem mai mult noroc.
 Prima sau ultima „școală generală”... din România!
 Ajungem la localul nr. 2 al Școlii cu clasele I-VIII. Dăm să intrăm, dar pauză. Căutând în sus, nu spre cer... ci spre firma unității. Citim și ne minunăm foarte: în anul 2009, citim în premieră absolută în România: „Școala generală cu clasele I-VIII...”, deși în România, de la Revoluție încoace, fostele „școli generale” au fost înlocuite cu... școli gimnaziale, intitulate: „școli cu clasele I-VIII”. Cineva, îndrăgostit probabil de cuvântul „generală” - crezând că este femininul de la „general” ), l-a păstrat în continuare. Așadar, în Marghita mai există totuși o „școală generală”, singura din România, care să ne amintească, probabil, de epoca de aur, cu un general și o generală în fruntea țării.
 Nu mai mergem mult și tragem pe dreapta, în fața sediului Școlii cu clasele I-VIII din Marghita. La intrare ne întâmpină Olimpicii și premianții școlii, care nu sunt puțini, după cum putem constata de pe panoul de onoare. Pentru informații, de la secretariat suntem îndrumați spre contabilitate. Căutând-o pe doamna contabil, dăm de directorul adjunct, dl prof. Cristian Dragomir. Suntem salvați! În sfârșit, în raidul nostru, aveam să dăm de primul conducător de unitate. 
 Dl Cristian Dragomir ne-a condus la etajul al doilea unde se zugrăveau sălile de clasă. „În localul nr. 2, de pe strada Tudor Vladimirescu nr. 2, au fost zugrăvite toate cele 17 săli de clasă. Aici la sediu, avem 32 de săli, plus cinci laboratoare, două cabinete, două săli profesorale, două birouri ale directorilor, trei birouri administrative, cabinetul medical, biblioteca și grupurile sanitare (care, din 2008, sunt interioare)”. Pe coridoare erau scoase mesele care urmează să fie recondiționate, iar în curte, se vopseau cadrele metalice de susținere pentru mese. Nu departe de școală, beneficiarii ajutorului social fuseseră scoși la curățenie. Întrucât nu erau obișnuiți să fie filmați la lucru, unii s-au ferit să fie văzuți de consăteni cu mătura în mâini.
 Revenind la primărie, am reușit să luăm legătura telefonic cu directorii grădinițelor nr. 1 și 4. Dna Valeria Costruț, directorul Grădiniței nr. 4, ne-a invitat să vedem unitatea de învățământ. „Vineri s-a încheiat zugrăvitul, iar de luni, am început curățenia generală”. Pe coridoare și prin săli le-am găsit la lucru pe Mioara Mechereș și Rajna Maria – îngrijitoare, Ioana Mihali – bucătăreasa, Simona Holhoș și Anca Tinco – infirmiere; în biroul administrativ, în fața calculatoarelor, le-am găsit pe dna Geta Udrea (administrator și secretar) și  Nicoleta Jolța (administrator de patrimoniu financiar).
 „După cum vedeți pregătim unitatea pentru noul an școlar. Grădinița va funcționa cu trei grupe de învățământ de masă, cu program prelungit și două grupe cu program prelungit pentru copiii cu cerințe educative speciale (CES). Mai avem două corpuri de clădire aflate în renovare (structura nr. 3 și Ghenetea –n.n.), cu patru grupe cu program normal, din care două la secția maghiară și o grupă cu program normal (secția română), la Ghenetea”.
 Am insistat să vedem cum se reabilitează corpul de clădire de la structura nr. 3, unde se schimbă acoperișul, se înlocuiesc geamurile, ușile, țigla, se izolează termic, iar Grădinița din Ghenetea se pregătește pentru obținerea autorizației de funcționare.
 Pentru unii mumă pentru alții ciumă?
 Doamna Eugenia Orban (Jana, cum îi spun prietenii) nu ne-a invitat să vedem unitatea (Grădinița nr. 1) pe motiv că nu deține cheile (o scuză bună, nu-i așa?). Noi am liniștit-o spunându-i că tocmai am trecut pe la cele două corpuri de clădire și nu se întâmplă nimic. Văzute din stradă, una pare o casă părăsită, iar clădirea renovată (cu cele trei grupe cu program normal, de la secția maghiară) arată excelent (ca de la mumă la ciumă, vorba aceea). „La clădirea principală (la casa părăsită – n.n.), se lucrează la reabilitare din 2007. În curte, lucrările s-au finalizat la blocul alimentar, sala de mese, bucătăria și terasa de vară. Valoarea totală a lucrărilor este în jur de 17 miliarde, bani de la guvern pe bază de proiect, din care am primit 8 miliarde pentru extindere. În interior urmează să se schimbe pardoseala, s-a luat jos acoperișul pentru mansardare. Între cele două clădiri se va realiza un culoar interior. La final, vom avea spațiu pentru o sală de sport și o sufragerie și grupuri sanitare interioare. Păcat că nu putem vedea, în curte avem un parc foarte mare cu pomi. În clădirea principală vor funcționa șapte grupe cu program prelungit, iar în clădirea de pe strada Jean Calvin (clădirea renovată), avem trei grupe cu program normal, la secția maghiară. Clădirea este reabilitată și dotată cu mobilier la standarde europene. În anul școlar 2008-2009, Grădinița nr. 1 a funcționat cu 10 grupe cu un total de 226 de copii, în ciuda faptului că suntem în șantier. În clădirea internatului Colegiului Național „Octavian Goga”, am avut cinci grupe cu program prelungit, iar în corpul nostru de clădire de pe strada Jean Calvin, am funcționat tot cu cinci grupe, în trei săli”...
 Fiți pe care, doamnă director, după cum nu se muncește pe șantierul grădiniței, probabil că și din toamnă cei 226 de copii vor avea aceeași soartă. Dar, să sperăm că nu va fi așa. Din câte am înțeles de la dl ministru Vasile Blaga, se vor primi bani pentru finalizarea lucrărilor la cele șapte unități de învățământ din Marghita. (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: Domnule ministru, Vasile Blaga, la grădinițele din Marghita e de „pompat” serios!

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 09:43:25 Ora standard a Europei de Est