Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Concursul „Cu engleza prin Europa”

Ieri, la Lic. T. „Aurel Lazăr” Oradea

Concursul „Cu engleza prin Europa”

Centrul de limbi străine „Eurolingva” din Oradea și Inspectoratul Școlar au organizat, vineri, 11 mai, la sala festivă a Liceului Teoretic „Aurel Lazăr” concursul „Cu engleza prin Europa”, cu participarea a 11 echipaje din tot atâtea licee: Liceul Teologic Romano-Catolic „Szent Laszlo”, Colegiul Economic „Partenie Cosma”, Colegiul Tehnic „Dimitrie Leonida”, Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan”, Liceul Teoretic „Ady Endre”, Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, Colegiul Tehnic „Ioan Ciordaș” din Beiuș, Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, Liceul Teoretic „Aurel Lazăr”, Liceul Teologic Greco-Catolic și Liceul „Don Orione”.

Manifestare dedicată Zilei Europei

Potrivit regulamentului, fiecare echipaj a fost alcătuit din trei elevi (din clasele IX-X), însoțit de un profesor, și elevi susținători, în calitate de spectatori. Pentru jurizare, organizatorii au desemnat o echipă alcătuită din doi reprezentanți ai organizatorilor, alături de un invitat, și un delegat al elevilor (prof. Delia Tarr, inspector de specialitate al Inspectoratului Școlar, Carmen Culici, de la „Eurolingva”, Nicoleta Caciora, de la Consiliul Județean, departamentul Integrare Europeană, eleva Mădălina Sarca, clasa a X-a, reprezentant al Consiliului elevilor). De prezentarea concursului s-a ocupat  Danyek Mihaela, elevă în clasa a XII-a, la Liceul „Emanuel”, sprijinită de Cristian Vereș, reprezentant al Centrului de limbi străine „Eurolingva”.
Fiind tot o manifestare dedicată Zilei Europei, competiția a dorit să evidențieze echipajele care dețin cele mai multe și mai exacte cunoștințe generale legate de Uniunea Europeană, precum și  ușurința de a conversa spontan dezinvolt și cu șarm în limba lui Shakespeare,  în cadrul unei scenete vesele, așa după cum ne-au arătat echipajele. De ce nu? Pentru că și organizatorii și-au dorit o activitate vie, activă,  ceea ce s-a și reușit printr-o mobilizare generală. Trebuie spus că în afara concursului au fost antrenați și susținătorii echipajelor. Reușita deplină a venit din buna organizare și desfășurare a competiției, la care gazdele (conducerea Liceului Teoretic „Aurel Lazăr”, și profesoara de engleză Natalia Gârba) au avut o contribuție substanțială.
După un parcurs bun și o scenetă de milioane, elevii profesoarei Claudia Bolcaș (Alexandru Cosma, Paul Pantea și Putyer Olivia), de la Liceul Teologic Baptist „Emanuel”, au ocupat cea mai înaltă treaptă a podiumului, urmați de elevii profesoarei Lăcrimioara Þic  (Diana Bolcaș, Monica Boța-Moisin și Alin Mihai), de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu”, pe cea de-a doua treaptă, și de lăzăriștii  dnei profesoare Nicoleta Blaj, pe cea de-a treia treaptă a podiumului de premiere. Premiile câștigătorilor au constat din tricouri, umbrele și șepci, iar ceilalți concurenți s-au ales cu câte un portmoneu „european”. (Ovi Dan)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto (Concurs "Cu engleza prin Europa"). 

Trimite email
marți, 23 decembrie 2025 la 13:52:55 Ora standard a Europei de Est