Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O nouă serie de evenimente dedicate stării educației și învățământului la Universitatea din Oradea

Din toamnă,

O nouă serie de evenimente dedicate stării educației și învățământului la Universitatea din Oradea

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD), din cadrul Universității din Oradea, anunță lansarea ciclului de dezbateri cu titlul „Colocvii pedagogice".

Întâlnirile DPPD vor fi lansate în luna octombrie și vor avea o periodicitate bisemestrială, fiind coordonate de prof. univ. dr. Florica Orțan - Universitatea din Oradea și prof. univ. dr. emerit Marin Manolescu - Universitatea din București.
„Ne propunem să abordăm teme variate cu privire la: Pedagogia competențelor și Pedagogia digitală; impact asupra învățământului românesc, Formarea inițială și continuă a cadrelor didactice; rolul DPPD în acest context, Reconstrucția contractului pedagogic dintre partenerii educaționali, revalorizarea «profesiei de elev/student, a «profesiei de cadru didactic» și a «profesiei de părinte». Identitatea pedagogică a școlii românești. Dinamica raportului dintre continuitate și schimbare", explică prof. univ. dr. Florica Orțan, directorul DPPD.
La dezbateri vor participa personalități consacrate din domeniul educației și învățământului din Oradea și din alte centre universitare: București, Iași, Cluj-Napoca, Timișoara etc., specialiști în Pedagogie, reprezentanți ai instituțiilor centrale și locale din domeniul învățământului, reprezentanți ai partenerilor educaționali etc. Nu vor lipsi invitați speciali ai fiecărei întâlniri: Dan Potolea, prof. univ. dr. - Universitatea din București, Laurențiu Șoitu, prof. univ. dr. - Universitatea Al. I. Cuza Iași, Ecaterina Vrășmaș, prof. univ. dr. - Universitatea din București, Ovidiu Pânișoară, prof. univ. dr. - Universitatea din București, Ioan Neacșu, prof. univ. dr. - Universitatea din București, Ion Albulescu, prof. univ. dr. - Universitatea „Babeș Bolyai" din Cluj-Napoca, Horațiu Catalano, prof. univ. dr. - Universitatea „Babeș Bolyai" din Cluj-Napoca, Cristian Stan, prof. univ. dr. - Universitatea „Babeș Bolyai" din Cluj-Napoca, Cătălin Glava, conf. univ. dr. - Universitatea „Babeș Bolyai" din Cluj-Napoca.
Activitățile se vor desfășura fizic și on-line, precizează organizatorii. Prof. univ. dr. Florica Orțan anunță teme de dezbatere variate și provocatoare precum: Identitatea pedagogică a școlii românești, Cultura pedagogică a cadrelor didactice, Conflict de prioritate: „Forța pedagogiei sau pedagogia forței"?, Cultura evaluării ca stare de spirit, Pedagogia digitală - impactul asupra designului instrucțional, Impactul digitalizării asupra stării de bine a elevului/studentului, Optimizarea parteneriatului educațional elev-școală-familie-comunitate, Părinții și școala, Elevii și lectura, Elevii și timpul liber, „Tentațiile" adolescenței, „Elevi pragmatici" sau „elevi culți"?, Profesia didactică în derivă, Cu sau fără bacalaureat?, Evaluări - subiecte grele sau subiecte ușoare?, Cu examen sau fără examen la admitere?, Analfabetismul funcțional: mit sau realitate?, Analfabetismul funcțional al elevilor versus analfabetismul pedagogic al profesorilor și al decidenților, Manuale școlare unice sau alternative?, Cartea pedagogică, o analiză critic-constructivă.
Vă mulțumim și vă felicităm, doamnă director, prof. univ. dr. Florica Orțan!
(OviDan)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:34:18 Ora standard a Europei de Est