Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Ședințele publice pentru repartizarea candidaților pe catedrele titularizabile

Mâine (joi), la centrele de concurs

Ședințele publice pentru repartizarea candidaților pe catedrele titularizabile

Candidații admiși la examenul de titularizare în învățământ (susținut în 15 iulie 2009), este vorba de cei care au obținut minimum 7 (șapte), vor fi repartizați mâine (joi, 23 iulie 2009), prin ședințele publice care se vor desfășura în cele trei centre de concurs: colegiile naționale “Emanuil Gojdu” și “Mihai Eminescu”, respectiv Colegiul Tehnic “Mihai Viteazul” din Oradea.

  La C.N. “Mihai Eminescu”
  Filosofie, logică și argumentare 9.00–9.15
  Limba și literatura germană        9.15- 9.30
  Limba și lit. maghiară (maternă) 9.30- 9.45
  Profesori documentariști            9.45-10.15
  Limba și literatura franceză      10.15-11.00
  Limba și literatura engleză        11.00-12.30  
  Limba și literatura română         13.00-14.00
  Istorie                                         14.00-15.00
  Geografie                                   15.00-16.00
  La C.N. “Emanuil Gojdu”
  Educația muzicală, arte vizuale     9.00-9.30
  Biologie                                       9.30-10.00
  Fizică și chimie                          10.00-10.30
 Educație fizică, kinetoterapie     10.30-11.30
 Învățământ special…                  11.30-12.30
 Matematică, informatică            12.30-13.00
 Sociologie                                   13.00-13.10
 La C.T. “Mihai Viteazul”
 Discipline tehnice                         9.00-11.00
 Religie/teologie                           11.00-12.00
 Inst./învățători lb. maghiară       12.00-13.00
 Educatoare, lb. magh. germ.       13.00-14.00
 Inst./învățători lb. română           14.00-16.00
 Educatoare, lb. română               16.00-18.00
 Oferta de catedre (posturi) titularizabile
 După ce s-au luptat să ia o notă de trecere (minimum șapte pentru titularizare), joi (23 iulie 2009), candidații admiși urmează să culeagă roadele, dar, de unde nu-i, nici Dumnezeu nu poate să dea. Posturile (titularizabile) sunt puține – 423. Cele mai multe sunt pentru educatoare (limba română) – 51, pentru educatoare (limba maghiară) - 28, iar pentru limba germană, doar 3. Într-un “clasament” neoficial al ofertei, pe următoarele locuri vin învățătorii (limba română), cu 47 de posturi, urmați de cei de la secția maghiară, care pot opta pentru unul din cele 14 posturi titularizabile. La matematică sunt puse la bătaie 24 de posturi, dar inspectorul general, prof. Dorel Luca, se plângea, în conferința de presă că la disciplina sa de specialitate, candidații l-au dezamăgit profund după notele pe care le-au obținut. “Doar doi candidați au luat notă de trecere, peste 7” (mai exact, S.P.I. – 7.40, iar B.K. – 7.00, ceilalți: 6.40, 6.30, 6.25, 6.20, 5.90, 5.80, 5.70, 5.65, 5.55…- n.n.). La limba engleză sunt 23 de posturi, la engleză-franceză, doar 11, la limba franceză – 10, iar la franceză-engleză, doar 2, ca și la limba germană. Tot peste 20 de posturi titularizabile au la repartiție și cei care au optat pentru limba maghiară – maternă, mai exact – 22. Pentru cele 13 posturi titularizabile la limba și literatura română, teoretic, ar fi candidați de calibru (cu note cuprinse între 9.40 și 8.35, note frumoase: 9.40, 9.25, 9.05, 9.00, 8.90, 8.65, 8.60, 8.45 și 8.35). Cu asemenea note, fiecare ar dori un post bun, dacă se poate la oraș, or, situația e tristă din acest punct de vedere pentru că cele mai multe posturi sunt la țară, deloc tentante! La educație fizică și sport sunt 19 posturi titularizabile, iar pretendenții…”marfă de marfă” (de la 9.90 la 7.72, adică: 9.90, 9.50, 9.30, 9.10, 8.85, 8.82, 8.75, 8.62, 8.57, 8.55, 8.37, 8.35, 8.17, 8.00, 7.80, 7.75 și 7.72. La istorie-geografie sunt 13 posturi, în rest… sub 10 sau deloc, doar fracțiuni de catedră…
 Cu o asemenea ofertă, nu le va veni ușor candidaților admiși să opteze pentru un post… cât o fi el de titularizabil… în vârful muntelui sau într-un cătun.
 Șase lucrări au ajuns să fie corectate pentru a treia oară!
 Degeaba au contestat!
 Din cele 266 de contestații, doar la 122 de lucrări s-au modificat notele (în sensul că în 86 de cazuri, nota s-a mărit, sensibil, iar în 36 de situații, candidații s-au trezit cu note micșorate. Șase lucrări (câte două la psihopedagogie și chimie și câte una la engleză și terapie educațională), obținând la contestație mai mult de un punct și jumătate (cât prevăd normele metodologice), au trebuit recorectate. În final, s-au obținut note apropiate de notarea inițială, prin urmare, nota inițială a rămas definitivă…
Victorie!
 “Am dat Curtea de conturi în judecată și am câștigat”, se lamenta generalul I.S.J. Bihor
 Așadar, inspectorii școlari au câștigat lupta cu Curtea de conturi. Prin urmare, își vor primi banii înapoi (probabil în 2012, dacă nu cumva la Paștele cailor! Să nu fie ca și cu cei 50% obținuți legal, doar pe hârtie).
 Oricum ei sunt multumiți și împăcați sufletește că au câștigat bătălia!
 Următoarele bătălii… pentru posturi
 *25 iulie, ora 9.00, detașarea la cerere și prin concurs
 *27-29 iulie: toți candidații care au luat note peste 5 la examenul de titularizare din acest an pot opta pentru suplinire în învățământ. (Ovidiu DAN)

Trimite email
luni, 8 decembrie 2025 la 03:40:58 Ora standard a Europei de Est