Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Provocări și oportunități în aplicarea curriculumului pentru educație timpurie în unitățile de învățământ cu nivel antepreșcolar înființate după anul 2021

Creșa Oradea a organizat săptămâna aceasta conferința interjudețeană

Provocări și oportunități în aplicarea curriculumului pentru educație timpurie în unitățile de învățământ cu nivel antepreșcolar înființate după anul 2021

În această săptămână, timp de două zile, Creșa Oradea, unitatea de învățământ cu personalitate juridică din subordinea Direcției de Asistență Socială Oradea, a organizat o conferință interjudețeană la Oradea, al cărei principal scop a fost un schimb de experiență prin dezbaterea provocărilor legislative cu care s-au confruntat unităţile de învăţământ nou înfiinţate, dar şi oportunitățile legate de trecerea de la servicii de îngrijire, supraveghere și educație a copiilor de vârstă antepreșcolară din creșe la servicii integrate de educaţie timpurie.

Creșa Oradea a organizat săptămâna aceasta conferința interjudețeană 
Provocări și oportunități în aplicarea curriculumului pentru educație timpurie în unitățile de învățământ cu nivel antepreșcolar înființate după anul 2021 
            În această săptămână, timp de două zile, Creșa Oradea, unitatea de învățământ cu personalitate juridică din subordinea Direcției de Asistență Socială Oradea, a organizat o conferință interjudețeană la Oradea, al cărei principal scop a fost un schimb de experiență prin dezbaterea provocărilor legislative cu care s-au confruntat unităţile de învăţământ nou înfiinţate, dar şi oportunitățile legate de trecerea de la servicii de îngrijire, supraveghere și educație a copiilor de vârstă antepreșcolară din creșe la servicii integrate de educaţie timpurie.
             Conferința a avut loc în sala mare a Primăriei Oradea, la această întâlnire participând peste 100 de cadre didactice din Oradea și din alte opt orașe din țară, respectiv directori de creșe, personal administrativ şi personal didactic din mai multe unități de învățământ antepreşcolar pentru care autoritățile locale au calitatea de persoană juridică fondatoare, respectiv Creșa Oradea, din orașul gazdă, reprezentată de doamna director, prof. Agape Maria, Creșa Baia Mare, reprezentată de director, prof. Pop Irina, Creşa Bistriţa, reprezentată de director, prof. Felican Leontina, Creşa Braşov, reprezentată de director Buta Georgiana, Creşa Craiova, reprezentată de director, prof. Iordache Alina, Creşa Râmnicu Vâlcea, reprezentată de șef Serviciu Dimciu Maria, Creşa Satu-Mare, reprezentată de prof. Mekker Erika, Creşa ,,Voinicel"  din Zalău, reprezentată de prof. dr. Souca Valentina, dar și...
           În prima zi a evenimentului, Creşa Oradea, cu sprijinul Primăriei, a organizat pentru oaspeţii veniţi din cele șapte judeţe din ţară un tur al oraşului. S-a vizitat Creşa Nr. 15 din Parcul Industrial I ca model de bune practici, creşa fiind construită de administrația locală orădeană din fonduri europene. Colegii noştri din cadrul D.M.P.F.I. Oradea au avut rolul de ghizi pentru grupul de invitaţi care au vizitat Casa Darvas la Roche, Piaţa Unirii şi Pasajul Vulturul Negru. Ziua s-a încheiat cu un program artistic organizat de colectivul unităţii de învăţământ Creşa Oradea la Teatrul Arcadia, care ne-a oferit cu generozitate spaţiul. 
           În cea de a doua zi a avut loc conferința propriu-zisă în sala Traian Moşoiu din cadrul Primăriei Municipiului Oradea, locul desfăşurării nefiind ales întâmplător, acesta fiind locul în care unitatea de învăţământ Creşa Oradea a luat fiinţă.
           În deschidere, d-na Anca Grama, director executiv al D.A.S. Oradea, a precizat: ,,Mă bucur că Oradea este organizatorul și gazda unei astfel de conferințe pe o temă atât de importantă, cea a educației antepreșcolare, mai ales în contextul tuturor modificărilor legislative din ultimii doi ani care privesc trecerea serviciilor de creșă din sistemul social în sistemul de educație și mă bucur că avem un număr mare de participante de la creșele din țară, dar și colegele noastre de la creșele publice și private din Oradea. Direcția de Asistență Socială Oradea a avut în structură creșele ca și servicii sociale, iar în anul 2022 a înființat unitatea de învățământ cu personalitate juridică Creșa Oradea, care se ocupă în continuare de creșele publice din municipiul nostru. Ne confruntăm cu multe provocări dar și oportunități, avem 15 unități de creșă în Oradea cu peste 900 de copilași, am beneficiat de sprijinul fondurilor europene cu care am reușit să construim și să modernizăm creșe și acesta este meritul administrației publice locale, avem în derulare proiecte de reabilitare termică a unor unități de creșe; se vor finaliza anul acesta lucrările la Creșa mare din zona Nufărul și vor începe lucrările la Creșa din Rogerius. Îi mulțumim domnului primar Florin Birta pentru toate aceste investiții care se fac în creșe pentru a oferi cele mai bune condiții celor mici, susținerea Primăriei Oradea este extrem de importantă, iar faptul că avem anual un număr mare de solicitări privind înscrierea copiilor la creșă ne arată că părinții au încredere în noi și asta ne bucură. Este bineînțeles și meritul tuturor colegelor noastre din creșe care se asigură de dezvoltarea armonioasă și în siguranță a copilașilor, și pentru asta țin să le mulțumesc în mod deosebit! Mulțumesc și colegilor de la Inspectoratul Școlar Județean care ne sunt parteneri și ne sprijină în activitatea didactică. Acest schimb de experiență este foarte util pentru toate orașele participante pentru că avem de învățat unii de la alții și putem prelua modele de bună funcționare pentru că acesta este scopul nostru, de a încerca să devenim mai buni!".
            Invitaţii speciali ai acestei întâlniri au fost domnul primar Florin Birta, care le-a spus celor prezenți cât de importante sunt creșele pentru o comunitate și despre proiectele pe care le are în derulare administrația publică locală pentru a extinde și îmbunătăți serviciile de creșă, d-na secretar general Eugenia Borbei, d-na inspector general din cadrul Ministerului Educaţiei, prof. dr. Cristina Mangiura, care s-a alăturat întâlnirii în format online, dna inspector școlar Educaţie timpurie Georgeta Bara, liderul de sindicat S.L.I. dnul prof. Zancu Flaviu, prof. univ. dr. Karla Barth - decan Facultatea de Ştiinţe Socio Umane şi dna prof. univ. dr. Elena Bonchiş.
            Acestui demers s-au alăturat şi unităţi de învăţământ privat care au formaţiuni de antepreşcolari sau grupă piticot, cum ar fi Grădiniţa şi Şcoala Americano Română, reprezentată de director, prof. Morar Claudia şi Şcoala Primară Joyful Learning, reprezentată de director, prof. Omuţ Cherechianu Ioana.
            În cadrul acestei conferinţe s-au dezbătut, pe lângă teme de actualitate cu care se confruntă creșele, cum ar fi vidul legislativ legat de salarizarea personalului din creşe, documentele şcolare neadaptate nivelului de învăţământ şi aplicarea unitară a curriculumului pentru educaţie timpurie, importanţa studiului documentelor de specialitate şi a formării continue atât a personalului didactic, cât şi a metodiştilor care realizează inspecţiile de specialitate la grupă, dar și susținerea pe care autoritățile locale o oferă creșelor. S-a scos în evidenţă atât parteneriatele desfășurate de unităţile de învăţământ cu nivel antepreşcolar, cât şi activitatea desfăşurată de cadrele didactice din creşe la grupă cu copiii în prezentările din secţiunea aplicații și inovații în proiectarea didactică, dedicată schimbului de bune practici.

Trimite email
duminică, 7 decembrie 2025 la 12:18:17 Ora standard a Europei de Est