Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Vernisajul și premierea concursului „Oradea mea – Obiecte de artă din materiale reciclate”

Când reciclarea devine artă:

Vernisajul și premierea concursului „Oradea mea – Obiecte de artă din materiale reciclate”

Vineri, la Muzeul Cetății Oradea, a avut loc vernisajul și premierea lucrărilor din cadrul concursului „Oradea mea - Obiecte de artă din materiale reciclate".

Evenimentul a fost organizat de Asociația Rotary Club Oradea Insignis, în parteneriat cu Primăria Municipiului Oradea, Inspectoratul Școlar Județean Bihor și Facultatea de Protecția Mediului din cadrul Universității Oradea.

În cadrul proiectului „ReciclART - educație și artă pentru mediu", elevii din clasele V-VIII au avut oportunitatea de a transforma materiale reciclate în opere de artă, inspirate de frumusețea orașului Oradea, promovând astfel importanța reciclării și protejării mediului înconjurător.
Juriul a desemnat câștigătorii celor mai remarcabile lucrări:
„Oradea reciclată" - Colegiul Național „Onisifor Ghibu", Oradea - locul 1
„Sufletul orașului: Teatrul Regina Maria" - Școala Gimnazială „Avram Iancu", Oradea - locul 2
„Palatul Vulturul Negru" - Liceul Ortodox „Ep. Roman Ciorogariu", Oradea - locul 3
Despre lucrarea intitulată ,,Oradea reciclată", realizată de Aldea Rareș, elev la Colegiul Naţional ,,Onisifor Ghibu", Oradea, clasa a VI-a E, profesor coordonator d-na Florina Dumea: ,,Pentru acest proiect, am ales să reprezint orașul Oradea folosind materiale reciclabile, precum carton, plastic, lemn și metal. Am realizat fiecare literă din cuvântul ,,ORADEA" din carton sau metal, iar fiecare literă simbolizează un reper important al orașului.
Litera ,,O" reprezintă Biserica cu Lună, un monument faimos pentru mecanismul său unic care arată fazele lunii (metal/carton/plastic/vopsea acrilica).
Litera ,,R" este inspirată de Turnul cu ceas, un simbol al istoriei locale (carton/metal/lemn/ vopsea acrilica).
Pentru litera ,,A" am ales Podul Intelectualilor, un loc de întâlnire popular în oraș (carton/metal/ vopsea acrilica).
Litera ,,D" simbolizează noile poduri și drumuri construite (plastic/carton/ vopsea acrilica).
Litera ,,E" reprezintă energia regenerabilă, prin montarea panourilor solare (plastic/carton/ vopsea acrilica).
În final, litera ,,A" simbolizează Palatul Vulturul Negru, un exemplu frumos de arhitectură Art Nouveau (metal/plastic/vopsea acrilica).
Baza pe care stau toate aceste litere, reprezintă într-un fel Cetatea Oradea.
 Prin acest proiect, am dorit să aduc un omagiu orașului meu, Oradea, folosind materiale reciclabile, pentru a arăta cum putem reutiliza resursele într-un mod creativ. Sper ca această lucrare să inspire și alți colegi să-și folosească imaginația și să protejeze mediul înconjurător".
Despre lucrarea intitulată „Sufletul orașului: Teatrul Regina Maria" realizată de elevii clasei a V-a D de la Școala Gimnazială „Avram Iancu", Oradea, profesor coordonator d-na Labău Jessica: ,,Lucrarea noastră reprezintă Teatrul de Stat din Oradea sau mai bine spus sufletul orașului, drumul spre tot ce e mai frumos. Atunci când ne gândim la orașul nostru iubit, ne gândim la artă, frumusețe și cultură. Așadar cu toții eram de acord cu ce începem lucrarea. Am mai avut multe idei, pentru că Oradea este plină de momente și monumente artistice, dar am aflat de concurs prea târziu și am realizat lucrarea în doar două zile pline, în care am învățat cum să lucrăm în echipă, cum să ne organizăm, cum să ne ajutăm, cum să respectăm natura, să conștientizăm importanța reciclării și cum să fim creativi și în același timp eco! Fiecare dintre noi a participat la proiect, am adus materiale reciclabile de acasă și am construit teatrul împreună, fără ajutorul adulților. Teatrul nostru se poate deschide și am încercat să-l decorăm și înăuntru. Ne dorim să câștigăm orice premiu, chiar dacă lucrarea nu este cea mai estetică, a fost realizată cu multe eforturi și iubire pentru oraș, pentru natură și suntem mândri de clasă de care am devenit. Mulțumim pentru experiență"!
Despre lucrarea intitulată Palatul ,,Vulturul Negru", realizată de elevii clasei a V-a A de la Liceul Ortodox ,,Ep.Roman Ciorogariu", profesor coordonator d-na Chiș Camelia: ,,Palatul ,,Vulturul Negru" a fost un complex multifuncțional și a fost cel mai mare hotel din Oradea, în perioada interbelică. Denumirea de ,,Vulturul Negru" datează din secolul al XVIII-lea, pe acest loc în Piața Unirii din Oradea numită în același timp și Piața Mică ,era amplasat un local numit ,,Hanul Vulturilor". Clădirea care adăpostea și Primăria Orașului a fost mistuită de un incendiu, urmând a fi reconstruită și denumită ,,Vulturul Negru", simbolul vulturului a rămas viu în orașul Oradea, până în zilele noastre, fiind unul dintre cele mai vizitate obiective turistice ale orașului".
Premiile câștigate sunt:
Locul I: Excursie la Adventures Park Tomnatic - Vadu Crișului
Locul II: Bilete la Aquapark Nymphaea Oradea
Locul III: Bilete la o piesă de teatru la Teatrul Regina Maria.
Juriul a fost compus din: Demeter Constantin-Liviu - istoric și președintele Clubului Rotary Insignis Oradea, Cristina Pușcaș - muzeograf la Muzeul Țării Crișurilor, Ervin Racz - profesor de desen la Liceul de Arte, Comanici Alexandra - designer grafic, Alin Panti - masterand în cadrul Facultății de Protecția Mediului din Oradea.
Celelalte lucrări ajunse în finală au fost „Nufărul" - Școala Gimnazială „Avram Iancu", Oradea; „Biserica cu Lună" - Școala Gimnazială „Octavian Goga", Oradea; „Complexul Podul Centenarului și Turnul Primăriei" - Liceul Teoretic German „Friedrich Schiller", Oradea; „Oradea Verde" - Școala Gimnazială „Dacia", Oradea; „Clădiri reprezentative" - Liceul Teoretic „Nicolae Jiga", Tinca; „Biserica cu Lună 4" - Colegiul Național „Iosif Vulcan", Oradea; „Aeroportul Oradea conceput de Răzvan și David" - Colegiul Național „Iosif Vulcan", Oradea.
Anamaria Crețu,
coordonator proiect

Trimite email
miercuri, 17 decembrie 2025 la 06:35:23 Ora standard a Europei de Est