Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep al doilea modul de cursuri, care durează șapte săptămâni / Prima plată a burselor se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie

Luni, 4 noiembrie, elevii și copiii de grădiniță încep modulul al doilea de cursuri, potrivit calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Vacanța de toamnă din anul școlar 2024-2025 a avut loc în perioada 25 octombrie (vineri, după terminarea cursurilor) – duminică, 3 noiembrie.
Al doilea modul de cursuri începe luni, 4 noiembrie, și durează până vineri, 20 decembrie, adică ține șapte săptămâni, conform structurii anului școlar aprobată prin ordin de ministru.
Organizarea anului școlar 2024-2025 este pe module/intervale de cursuri, la fel ca anul școlar anterior. Sunt cinci module, despărțite de cinci vacanțe. Cursurile anului școlar 2024-2025 au început luni, 9 septembrie.
Prima plată a burselor din anul școlar 2024-2025 se va face pe 20 noiembrie, pentru lunile septembrie și octombrie, urmând ca bursele să se plătească lunar, de către școli, la data de 20 a fiecărei luni, pentru luna precedentă, conform metodologiei de acordare a burselor școlare.
Până pe 20 octombrie, școlile au avut de transmis la inspectoratele școlare (ISJ/ISMB) prima listă de beneficiari din anul școlar în curs, pe tipuri de burse și sumele estimate pentru plata burselor atât pentru luna septembrie, cât și pentru luna octombrie...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 noiembrie 2024

Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție, spune Melania Dragomir, directorul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș: Copiii noștri vorbesc cu un părinte care are un laptop în față, un telefon sau foarte, foarte multe lucruri de făcut

,,Avem numeroase solicitări pentru profesori logopezi”, spune Melania Dragomir, director al Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Timiș, pentru TVR Timișoara. Aceasta a spus că „noi am văzut încă din pandemie că au ajuns la școală copii care vorbesc foarte greu sau deloc, sau au tulburări de limbaj”. „Sunt copii tipici, fără probleme, dar copii cu care nu s-a vorbit acasă”, a precizat Melania Dragomir.
Melania Dragomir: Sufletul copilului nostru se hrănește cu timp și atenție. În momentul în care noi nu mai avem timp, chiar mă gândeam la tinerii părinți ce greu este pentru ei în momentul de față să crească copiii, pentru că acum parcă timpul a intrat la apă. Tehnologia asta ne-a luat telefonul mobil, ne-a luat bucăți de viață, aș putea să spun. Se vede foarte bine. De ce? Ajung la grădiniță și copii nonverbali, ajung la școală copii nonverbali...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...

18 septembrie 2024

Concurs profesori metodiști – an școlar 2024-2025
Care sunt criteriile generale pe care trebuie să le îndeplinească profesorii

Ministerul Educației a trimis precizări referitoare la corpul profesorilor metodiști în anul școlar 2024-2025, potrivit unui document obținut de Edupedu.ro. Este vorba despre adresa Ministerului Educației nr. 2938/DGMRURS/09.09.2024. Conform sursei citate, corpul de profesori metodiști trebuie definitivat în fiecare județ până pe 4 octombrie.
Până la data de 4 octombrie, inspectoratele școlare trebuie să transmită Ministerului Educației decizia inspectorului școlar general privind componența corpului de profesori metodiști, un raport succint despre procesul de selecție din acest an și un tabel centralizator după modelul comunicat în teritoriu.

Procesul de selecție a metodiștilor inspectoratului școlar pentru anul şcolar 2024-2025
Potrivit Ministerului Educației, fiecare inspectorat școlar realizează o evaluare a activității de metodist a profesorilor încadrați pe această poziție în anul școlar trecut și, pe baza unor criterii generale specifice și cu acordul acestora, le reconfirmă statutul în anul școlar 2024 – 2025.

Nu pot avea calitatea de metodist al inspectoratului școlar persoanele care în anul școlar 2024-2025 ocupă funcții de conducere sau de îndrumare și control.


Criteriile generale pentru selecția unor noi cadre didactice, potrivit adresei Ministerului Educației:
a) studii: superioare, corespunzătoare funcției didactice ocupate;
b) statut profesional: titular în învăţământul preuniversitar de stat;
c) evoluție în carieră: minimum gradul didactic II;
d) calitatea activității didactice: calificativul anual Foarte bine, obținut în fiecare dintre ultimii cinci ani şcolari;
e) experiență în desfăşurarea activității de mentorat didactic sau a unor activități de tip metodic, experiență certificată de conducerea unității de învăţământ în baza activităților desfăşurate de candidat în ultimii trei ani scolari.

„Să rămânem iubitori ai lui Avram Iancu”!

Prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa:

„Să rămânem iubitori ai lui Avram Iancu”!

Aula Magna a Universității din Oradea a fost marți, 26 noiembrie 2024, locul de desfășurare al lansării volumului „Avram Iancu, eroul zilelor noastre", lucrare colectivă, dedicată bicentenarului nașterii „Crăișorului munților", coordonată de academicianul prof. univ. dr. habil. Ioan Bolovan, directorul Filialei clujene a Institutului de Istorie „George Barițiu".

Prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, moderator al evenimentului și prorector al Universității din Oradea, a subliniat, în deschidere, că manifestarea omagiază bicentenarul nașterii lui Avram Iancu și ziua Marii Uniri. „Să ne bucurăm împreună și să ne gândim la cei care au făcut România reîntregită", a spus prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș. Prorectorul Universității din Oradea a anunțat că organizatorii evenimentului au pregătit 100 de volume pe care, la final, le-au dăruit studenților dornici să afle mai multe despre Avram Iancu. 
Rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, a salutat și el prezența numerosului auditoriu venit „să marcheze frumoasa zi de 1 Decembrie, zi importantă pentru noi, pentru tot ce înseamnă România și, până la urmă, Europa". „Generații întregi și-au dedicat anii vieților lor idealului de libertate și, e un cuvânt poate demodat, dar foarte, foarte important, continuității noastre. A menține lucrurile bune pe un făgaș firesc e cel mai greu astăzi", a mai afirmat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, rectorul Universității din Oradea.
Prof. univ. dr. emerit Mihai Drecin a amintit că eroul moților a fost renegat de propria-i familie, pentru că a refuzat decorațiile și beneficiile propuse lui de imperialii habsburgi. „Avram Iancu a fost eroul tragic al națiunii române, n-a fost nebun, așa cum au spus cei interesați, cei din tabăra austriacă, maghiarii și chiar unii dinte colaboratorii săi din vremea revoluției care s-au ajuns, acceptând decorațiile împăratului", a mai afirmat istoricul. 
Decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării  (FIRISPSC), prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa s-a întrebat retoric: „Cum să nu fim subiectivi, dacă discutăm despre Avram Iancu" și i-a îndemnat pe cei prezenți să „rămână iubitori ai lui Avram Iancu". Un argument adus de cel care este și director al Muzeului Țării Crișurilor, prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa, a fost citat chiar din volumul „Avram Iancu, eroul zilelor noastre". În registrul parohial care consemnează decesul „Crăișorului" scrie, la rubrica profesia defunctului; „Erou al românilor". „Avram Iancu este o rădăcină a noastră de care trebuie să avem mare grijă, să nu se frângă", a spus decanul FIRISPSC. Prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa a scos în evidență și câteva capitole ale cărții, pe care a declarat-o „fascinantă". „Studiul despre iubitele lui Avram Iancu, realizat de dl. profesor Ioan Bolovan, ne arată partea frumoasă a istoriei, iar comunicarea despre așa-zisa nebunie a Crăișorului ne descoperă un personaj care a crezut atât de tare în națiunea sa încât unii l-au considerat nebun". 
După ce a spus că se simte „acasă" în universitatea care, acum cinci ani, l-a onorat cu titlul de Doctor Honoris Causa, academicianul Ioan Bolovan a subliniat că volumul a cărui apariție a coordonat-o poate fi citit ca pe o carte de istorie, ca pe un manual sau parcurs ca un volum de cultură generală. Universitarul clujean a ținut să puncteze că, deși s-au organizat multe manifestări omagiale, cu prilejul a 200 de ani de la nașterea lui Avram Iancu, „n-au fost câte ar fi trebuit să fie", și că, „la vârful statului român, interesul pentru acest moment istoric a fost prea puțin". Referindu-se la ceea ce el a numit „actualitatea lui Avram Iancu", directorul Filialei clujene a Institutului de Istorie „George Barițiu", a remarcat: demnitatea, onestitatea și competența conducătorului pașoptist. „A fost unul dintre cei mai onești români a căror biografie am cercetat-o, în peste 40 de ani de carieră istorică. A fost un lider de o onestitate incontestabilă, care nu a dorit nimic personal, cerând, în același timp, totul pentru națiunea sa. A fost omul potrivit la locul potrivit; jurist, om dăruit cu har, entuziast conducător, de care aveau atâta nevoie românii în acele vremuri foarte grele".
„Am venit aici dintr-o datorie morală pentru eroul nostru național", a declarat audienței comisarul-șef de Poliție, Aura Sima - comandantul Școlii de Pregătire a Polițiștilor de Frontieră „Avram Iancu" din Oradea. Sosită în fruntea unui contingent de elevi polițiști, comisarul-șef  a mai ținut să precizeze că școala pe care o conduce duce mai departe, în felul ei, misiunea testamentară lăsată de Avram Iancu, „ca promotori ai drepturilor și libertăților fundamentale în spiritul testamentului eroului nostru național".
Încununând cu emoție evenimentul, Oana Lianu a susținut un recital vocal instrumental de: fluier, nai și caval, ce a cuprins melodii din folclorul românesc și cântece patriotice.
La rândul său, coordonatorul lucrării, acad. prof. univ. dr. habil. Ioan Bolovan a acordat autografe celor prezenți. (B.C.)

Trimite email
luni, 9 decembrie 2024, 00:41:57 Ora standard a Europei de Est