Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Prima grădiniță de vară pentru învățarea limbii române

La Grădinița din Biharia

Prima grădiniță de vară pentru învățarea limbii române

Timp de două săptămâni, la Grădinița din Biharia, educatoarea de la secția română, inst. Melinda Filipaș, desfășoară activități didactice de învățare a limbii române cu copiii de la secția maghiară care la toamnă urmează să intre în clasa I, după cum aveam să aflăm de la prof. Vad Marta, directorul Școlii cu clasele I-VIII „Gáspár András” din Biharia.

 La activități s-au înscris peste 20 de copii, viitori școlari, dar nu numai. Miercuri (5 august 2009), spre exemplu, în cele două săli unde se desfășurau activitățile pe ateliere de lucru, participau și frați mai mici și mai mari (chiar școlari), care doresc să învețe limba română.
 Educatoarea („vrăjitoare”) sfințește locul
 Melinda este genul de dascăl cu har, născut nu făcut, cu dragoste de profesie și copii, „apostolul” care sfințește locul, vrăjește și cucerește din priviri. De dragul ei, vin la „cursuri” să învețe să vorbească românește nu numai copiii ajunși la vârsta școlară, ci și frați ai lor, mai mici, dar și mai mari, școlari (în clasa a II-a). Prin joc și cântec, prin tot felul de activități didactice, plăcute și antrenante, Melinda îi pune în situația să converseze în românește, folosind un arsenal întreg de materiale didactice pe care le utilizează cu bune rezultate în cursul anului școlar la grupa sa mixtă de la secția română.
 La ora vizitei noastre (11.37), în cele două săli de grupă ale fluturașilor, i-am găsit pe Nandi, Kristof, Arnold și Norbi, care jucau „Piticot”, Zsanette, Heni, Kristof, Sebi și Bety, colorând o vază cu flori de vară, Andris, Arnold și Roland potriveau piesele jocului de puzzle, iar în sala alăturată, în sala de jocuri și jucării, Antonia, Viki, Beata, Fanny, Zsolti, Krisztian, Alex, Robi... construiau din piesele lego.
 După ora 12.00, au început să sosească părinții, bunicii și frații mai mari să-i ia acasă, dar copiii nu se lăsau duși. Unii ar fi dorit să mai rămână. Încântați de activitățile desfășurate și de lucrările executate, unii au ținut să-și prezinte (și să ne prezinte) „operele”.
 „Mă bucur de bucuria lor, de interesul pe care îl arată pentru activitate noii mei copii, „fluturașii” grupei mele fiind în vacanță. În cele aproape două săptămâni, i-am învățat trei poezii și patru cântece, iar la sfârșit, fiecare copil va pleca acasă cu portofoliul său de lucrări (desene și alte planșe, fișe de lucru). Programul unei zile este bogat și variat, adaptat condițiilor și copiilor. Între 8.00 și 9.30, avem activități alese: convesație, ghicitori, jocuri de rol (De-a educatoarea, De-a vânzătoarea), jocuri de masă (Alege imaginea care urmează), activitate cu fișe de lucru... De la 9.30 la 10.00, în cadrul întâlnirii de dimineață, dăm frâu liber povestirii pe diferite teme. E un moment de verificare și consolidare a ceea ce au învățat în ziua precedentă. Verificarea cunoștințelor dobândite se face printr-o poezie sau ghicitoare, dar și prin jocuri de mișcare, cu cântec (gimnastica de dimineață). După micul dejun, intrăm în activitățile comune sau frontale: educarea limbajului, prin discuții libere pe tema rechizitelor școlare... Vorbind cu ei despre școală, zilele trecute, i-am dus să vadă cum arată o sală de clasă (la clasele I-IV). Tot pentru educarea limbajului, memorizăm și povestim. Le-a plăcut mult când am dramatizat „Ridichea uriașă” și „Pinocchio”, iar activitățile matematice, de reactualizare și consolidare a numerelor (cifrelor) și numărării în intervalul 0-10 i-au bucurat la fel de mult ca și cântecele. Jocul numerelor, cu jetoane, bețișoare, jucării și creioane îi atrenează și îi determine să se exprime oral. Tot din cadrul activităților comune fac parte și activitățile practice, plastice și muzicale...”
 Melinda vorbește ca un dascăl-jurist (ce este). „Disertația” a fost urmată de o invitație - să vedem expozițiile cu lucrări (desene, colaje și picturi, alte planșe), activități la care copiii au colorat, au decupat, au lipit, au pictat, au asamblat, au modelat...
  Expozițiile și portofoliile sunt cărțile de vizită ale copiilor, dar și calificativul de excelent al educatoarei, un model de dascăl cu chemare! (Ov. D.)
P.S. Pentru mai multe poze (77 de poze), accesați Galeria foto: Prima grădiniță de vară pentru învățarea limbii române.

Trimite email
vineri, 19 decembrie 2025 la 19:14:38 Ora standard a Europei de Est