Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

„De Crăciun fii mai bun”!

Nu uita

„De Crăciun fii mai bun”!

Elevi de gimnaziu de la Școala Gimnazială „Avram Iancu" au participat la Concertul educativ „Steaua sus răsare", de la Filarmonică, acumulând experiență inedită putând cânta colinde tradiționale, alături de corul Filarmonicii de Stat din Oradea.

„De Crăciun fii mai bun!" dincolo de a fi textul colindului, a fost ceea ce s-a dorit a fi simțit la Biblioteca Județeană „Gheorghe Șincai", Filiala Ioșia, gazda evenimentelor cultural-artistice, prin care elevii, sub îndrumarea profesorilor de gimnaziu și a bibliotecarului, au participat la festival de colinde și creații artistice cu expoziție, jurizare (desene, felicitări, machete, obiecte de decor), implicându-se activ, alături de parteneri în proiectul local „Acces la educație incluzivă facilitat prin arte și educație pentru sănătate", proiectul național „Crăciunul cu zâmbete", proiectul  educațional internațional „Dialoguri cromatice: Reflecții despre iarnă". Elevii au consultat diverse cărți, documentându-se despre spiritul Crăciunului și au găsit, că în cazul în care un elev se simte mai darnic și mai fericit în perioada sărbătorilor de iarnă, sentimentul nu este doar în mintea sa, ci Spiritul Crăciunului este un fenomen cât se poate de real, putând fi localizat în creierul nostru și măsurat de un RMN, chiar dacă pare SF. Această concluzie, tocmai a fost confirmată prin mijloace științifice de către un grup de cercetători danezi. Departe de a fi prima tentativă a ştiinţei de a materializa lumea interioară, de această dată, a reieşit că, până şi sentimentul de Crăciun poate fi cuantificat. Este vorba de acel mix deosebit de sentimente de seninătate, generozitate şi nostalgie, amestecat cu amintiri afectuoase. Cortexul premotor frontal, asociat cu emoţiile împărtăşite şi cortexul somatosenzorial primar, implicat în recunoaşterea feţelor şi în reamintirea informaţiilor sociale şi zonele asociate cu o predispoziţie către spiritualitate, potrivit cercetătorilor, acestea ar fi zonele corticale care formează reţeaua neuronală a „spiritului de Crăciun" din creierul uman. Elevii au înțeles, că, în agitația sărbătorilor, până și cele mai mici gesturi de bunătate pot schimba ziua cuiva. Și-au propus să se încerce aducerea spiritului Crăciunului cât mai aproape de cineva, fie vorba de cadouri gândite din timp, fie de orice gest mic sau poate grandios, fiecare dorind să-și găsească locul în inima cuiva. De aceea, anul acesta, elevii au fost sfătuiți să fie mai buni, dăruind atenție, timp, iubire, cadouri mici sau mari, important fiind, să fie din inimă și cu zâmbet.
Punctul culminant în trăirea colectivă a spiritului Crăciunului a fost primirea invitației de a colinda la Inspectoratul Școlar Județean Bihor. Corul reunit al Liceului Teoretic „Aurel Lazăr" și al Școlii Gimnaziale „Avram Iancu" a putut continua tradiția anuală de a învăța același repertoriu muzical cu care să se prezinte să concerteze dirijați de prof. de muzică. Astfel, alături de formaţii cultural-artistice ale şcolilor din judeţ ne-am bucurat de Nașterea Domnului, dând dovadă de cunoașterea tradițiilor creștine, achiziționarea valorilor educative și morale creștine reflectate în cântecele interpretate. 
Prof. Bondar Zita

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:17:49 Ora standard a Europei de Est