Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Laborator modernizat printr-un proiect de implicare comunitară

La Departamentul de Electronică și Telecomunicații al Universității din Oradea

Laborator modernizat printr-un proiect de implicare comunitară

Universitatea din Oradea a fost, joi, 16 ianuarie 2025, gazda momentului final al unui proiect ce vine în sprijinul pregătirii practice a studenților Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației. Este vorba despre modernizarea și dotarea, cu echipamente de ultimă generație, a unui laborator de electronică.

Acest proiect, realizat prin colaborarea dintre Facultatea de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației (IETI), Asociația „Casă Dragă Casă", și compania Plexus, a inclus renovarea integrală și echiparea laboratorului. Investiția se ridică la aproximativ 70.000 de euro. Designul proiectului și implementarea acestuia au fost realizate și coordonate de compania „Designabil", reprezentată de Andreea Bilan. 
Prezent la eveniment, rectorul Universității din Oradea, prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău a afirmat că „orice student și orice cadru didactic și-ar dori un asemenea laborator". Rectorul a subliniat importanța relațiilor de parteneriat pe care universitatea le are cu mediul economic, mulțumind companiei Plexus pentru implicarea ei în modernizarea laboratorului. „Am început anul frumos, datorită vouă", a mai afirmat prof. univ. dr. habil. Constantin Bungău, adresând mulțumirile sale și cadrelor didactice ale facultății.
La rândul său, decanul IETI, conf. univ. dr. Eugen Gergely, a afirmat că noul laborator pune studenții și cadrele didactice în fața unor standarde tehnologice foarte ridicate. „Plexus este unul din cei mai importanți angajatori ai studenților și absolvenților noștri", a subliniat decanul IETI, adăugând că facultatea „este mândră că poate furniza material uman de calitate industriei locale". „Vă mulțumesc din suflet", a spus conf. univ. dr. Eugen Gergely, anunțând, pentru finalul acestui an, încă un laborator complet modernizat în cadrul facultății pe care o conduce.
Managerul general al Plexus Services România, Cristian Gurka, a declarat că, în opinia sa: „Industria nu poate exista fără colaborarea cu mediul academic. Convinși de aceasta, noi facem eforturi ca echipamentele la care studenții au acces să fie la nivelul tehnologic al anului 2025. Angajații noștri nu pot folosi tehnologia de ultimă generație pe care o avem dacă dumneavoastră, universitățile, nu le asigurați o educație valoroasă".
Emil Barna, directorul executiv al Asociației „Casă Dragă Casă", s-a declarat și el „onorat să fie parte a acestui proiect". „Noi am fost o punte între cei care au capacitatea de a realiza astfel de lucruri și aceia care au mare nevoie de ele. Sper ca studenții să vină cu drag în acest nou laborator", a mai spus Emil Barna.
„Prin acest laborator modern, sute de studenți de la programele de studii Electronică Aplicată, Rețele și Software de Telecomunicații, dar și de la alte specializări din cadrul facultății noastre vor avea acces la condiții excelente pentru desfășurarea orelor practice. Mulțumim partenerilor noștri pentru implicarea și sprijinul lor în dezvoltarea bazei materiale a universității," a declarat și Adrian Burcă, ș. l. dr. ing., director al Departamentului de Electronică și Telecomunicații, principalul beneficiar al noii investiții.
Sub deviza: „Implică-te! Inspiră-te! Dezvoltă-te!", proiectul Facultății de Inginerie Electrică și Tehnologia Informației include și o componentă ce vizează  extinderea oportunităților de carieră pentru studenți. Aceștia pot efectua stagii de internship și practică de specialitate în cadrul companiei Plexus sau își pot realiza chiar și proiectele de diplomă în cotutelă, cu specialiști ai companiei. În plus, această colaborare permite organizarea unor laboratoare de specialitate, pentru a le oferi studenților o pregătire aplicată, conectată la cerințele pieței. (B.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:33:33 Ora standard a Europei de Est