Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

Solicităm Ministerului Educației și Cercetării menținerea Istoriei ca disciplină esențială în trunchiul comun...

Comunicat

Solicităm Ministerului Educației și Cercetării menținerea Istoriei ca disciplină esențială în trunchiul comun...

Școala Doctorală de Istorie, Departamentul de Istorie și Centrul de Studii Interdisciplinare din cadrul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe Politice și Științele Comunicării de la Universitatea din Oradea își exprimă îngrijorarea față de propunerile recente de modificare a planurilor cadru pentru învățământul preuniversitar, care prevăd reducerea orelor de Istorie din trunchiul comun, cu precădere la clasele a XI-a și a XII-a. În aceste condiții, se impune specificarea structurii noului examen de Bacalaureat și ponderea disciplinei Istorie în cadrul acestui examen. Noi apreciem că această decizie, prin care se reduce numărul orelor de istorie, reprezintă o eroare majoră cu efecte pe termen lung asupra formării culturale, civice și identitare a tinerei generații.

În aceste condiții, se impune specificarea structurii noului examen de Bacalaureat și ponderea disciplinei Istorie în cadrul acestui examen. Noi apreciem că această decizie, prin care se reduce numărul orelor de istorie, reprezintă o eroare majoră cu efecte pe termen lung asupra formării culturale, civice și identitare a tinerei generații.
Istoria joacă un rol esențial în dezvoltarea gândirii critice și în înțelegerea proceselor sociale, politice și culturale care au modelat prezentul. În multe sisteme de educație europene, Istoria are un loc important în curriculum, fiind considerată esențială pentru formarea cetățenilor responsabili. Reducerea timpului alocat studiului Istoriei determină:
*Asimilarea deficitară a cunoașterii istorice și a educației civice - o amenințare gravă la adresa formării generațiilor viitoare. Reducerea drastică a orelor dedicate Istoriei în sistemul de învățământ conduce la o cunoaștere superficială a trecutului, la pierderea reperelor identitare și la vulnerabilizarea tinerilor în fața manipulării și a dezinformării. Prin marginalizarea istoriei, tinerii devin mai expuși la extremism, la ideologii radicale și la interpretări distorsionate ale trecutului.
*Diminuarea identității naționale și culturale - Studiul istoriei este fundamental pentru înțelegerea apartenenței la comunitatea națională și europeană. Reducerea orelor de Istorie subminează acest proces și contribuie la pierderea valorilor identitare. Istoria Românilor nu poate fi tratată ca un subiect opțional sau ca o materie secundară, deoarece aceasta contribuie la formarea unei conștiințe naționale și la înțelegerea poziției țării noastre în contextul internațional. Eliminarea termenilor de „Istoria României" sau „Istoria Românilor" din programele școlare reprezintă o încercare de a șterge reperele identitare ale tinerei generații.
*Scăderea calității educației umaniste - Istoria, alături de alte discipline umaniste, constituie fundamentul educației intelectuale și morale a fiecărui individ. O educație umanistă solidă este necesară pentru o societate democratică și pluralistă.
Atragem atenția asupra faptului că Istoria nu poate fi înlocuită cu discipline izolate, rupte de contextul general al trecutului. Introducerea unor discipline obligatorii precum „Istoria evreilor. Holocaustul" sau „Istoria comunismului din România" este importantă, dar acestea trebuie integrate într-un curriculum coerent, care să permită elevilor înțelegerea evoluției istorice în ansamblul său, nu doar prin episoade izolate.
În acest sens, susținem poziția exprimată de Academia Română și de colegii istorici de la universitățile din România, care au semnalat pericolul reducerii orelor de istorie și impactul acestui demers asupra culturii generale a viitoarelor generații. Pe baza acestor observații, se impune o reevaluare a politicilor educaționale, astfel încât Istoria să rămână o disciplină centrală în formarea tinerilor. Doar printr-o educație istorică solidă putem preveni ignoranța, manipularea și erorile trecutului, asigurând generațiilor viitoare instrumentele necesare pentru a înțelege și construi o societate democratică și responsabilă.
Solicităm Ministerului Educației și Cercetării menținerea Istoriei ca disciplină esențială în trunchiul comun, cu cel puțin două ore pe săptămână la toate clasele de liceu, așa cum este în toate țările Uniunii Europene. Este imperativ să oferim tinerilor o educație istorică solidă, care să le permită să înțeleagă trecutul pentru a construi un viitor mai bun.
Oradea,
06.02.2025
Prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, Prorector al Universității din Oradea
Prof. univ. dr. habil. Gabriel Moisa, Decanul Facultății de Istorie, Relații Internaționale, Științe  Politice și Științele Comunicării
Lect. univ. dr. Radu Romînașu, Director al Departamentului de Istorie
Prof. univ. dr. habil. Antonio Faur
Prof. univ. dr. emerit Mihai D. Drecin
Prof. univ. dr. emerit Ion Zainea
Conf. univ. dr. habil. Florin Ardelean
Lect. univ. dr. Laura Ardelean
Lect. univ. dr. Mihaela Goman
Lect. univ. dr. Bodo Edith
Lect. univ. dr. Cosmin Patca

Trimite email
luni, 24 martie 2025, 06:13:17 Ora standard a Europei de Est