Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

O celebrare vibrantă a culturii rrome, cu peste 300 de elevi pe scenă

„Rromii au talent – RromaLand Wonderland”, ediția a V-a

O celebrare vibrantă a culturii rrome, cu peste 300 de elevi pe scenă

Tinca, 4 aprilie 2025 - Căminul Cultural din Tinca a găzduit astăzi cea de-a cincea ediție a concursului artistic „Rromii au talent - RromaLand Wonderland", organizat de echipa Școlii Creștine Private din Cartierul Rromilor Tinca, un program educațional pilot inițiat de Fundația People to People.

Evenimentul, desfășurat cu ocazia Zilei Internaționale a Rromilor, a reunit peste 300 de elevi din 17 localități din județele Bihor și Arad, reprezentând 19 instituții de învățământ și fundații. Elevii au urcat pe scenă cu momente artistice de excepție, jurizate de un colectiv de profesioniști din domeniile artei, educației și activismului civic.
Un festival al talentului și diversității culturale
În deschiderea evenimentului, organizatorii au subliniat importanța promovării culturii rome și a incluziunii educaționale. „Educația nu înseamnă doar informație, ci și respect, empatie și înțelegere a diversității. Prin acest eveniment, copiii, romi și neromi, au învățat unii despre ceilalți, au colaborat și au celebrat împreună frumusețea culturii noastre comune", a declarat organizatorul principal în deschiderea festivității, director Daniela Tütös.
Printre invitați s-au numărat reprezentanți ai administrației locale, ai comunității rome și susținători ai proiectului: primarul Vlad Popa, prof. Simona Ardelean - inspector școlar pentru proiecte educaționale/Inspector școlar pentru învățământul particular și alternative educaționale, prof. Ionel Cordovan - inspector şcolar pentru minoritatea rromă și dl. Gheorghe Fekete, lider local rom și membru al Consiliului de Administrație al școlii. Evenimentul a fost prezentat cu entuziasm de Ionuț Șerban, profesor consilier școlar.
Juriul - voci ale excelenței și diversității
Ediția din acest an a beneficiat de un juriu impresionant: Teglaș Cătălin - dansator, multiplu campion național, instructor la Torja Dance Academy; Remus Toderici - fotograf cu recunoaștere internațională și fost colaborator al ziarului Crișana; Dalia Ilea - absolventă a Facultății de Științe ale Educației, fost lider al studenților orădeni; Alexandra Daragiu - activistă romă, masterandă SNSPA, implicată în proiecte antidiscriminare; Raul Raț - profesor rom, susținător al educației integrative; Valentina Roșu - studentă la Facultatea de Biologie, voluntară implicată; Ana Maria Toth - coregraf și fondatoare a Anette Classic Dance; conf. univ. dr. Dana Sala - autoare și cadru universitar la Facultatea de Litere, Universitatea Oradea; Alin Stanciu - actor la Teatrul Regina Maria, trainer și consilier în dezvoltare personală; Simona Georgina Țărău - asistent social, reprezentant SPAS Tinca.
Câștigători „Rromii au talent - RromaLand Wonderland" 2025
După o zi plină de emoție, culoare și expresie artistică, juriul a deliberat și a desemnat câștigătorii celor cinci secțiuni:
Teatru: Premiul I - Elevii Școlii Creștine Private din Cartierul Rromilor Tinca, pentru piesa „Theatro Thaj Familia", o emoționantă reprezentare a sclaviei romilor, a perioadei de după abolire și a modului în care și-au regăsit identitatea prin practicarea meseriilor tradiționale.
Dans: Premiul I - Ansamblul Loli Lulughi, format din elevii Școlii Gimnaziale Nr. 1 Vășad, pentru o coregrafie autentică de dans tradițional rom, interpretată cu pasiune, forță și eleganță. Premiul II - Ansamblul Gipsy Stars, elevii Școlii Gimnaziale Vânători Arad, pentru o prestație remarcabilă de dans tradițional rom, plină de energie și expresivitate. Premiul III - Ansamblul Dansatorii din Ineu, elevii Școlii Gimnaziale „Puiu Sever" Ineu, pentru o interpretare captivantă a dansului tradițional rom, pusă în valoare de costume spectaculoase.
Muzică: Premiul I - Grupul vocal Amare Phrala, alcătuit din elevii Școlii Gimnaziale Nr. 2 Tămașda, pentru prestația remarcabilă și armonia vocală, evidențiate inclusiv prin interpretarea imnului romilor Gelem, Gelem la deschiderea evenimentului. Premiul II - Rațiu Rania, elevă a Școlii Gimnaziale Nr. 1 Ciumeghiu, pentru o voce delicată și o interpretare plină de emoție. Premiul III - Grupul vocal Verișorii de la Mociar, format din elevii Școlii Primare Nr. 2 Dumbrava, pentru interpretarea unui cântec tradițional rom, cu acompaniament de instrumente realizat chiar de către elevi.
Performance artistic (diverse forme): Premiul I - Elevii din Școala Creștină Privată din Cartierul Rromilor Tinca, pentru momentul de expresie liberă „A Dujto Sansa", o combinație originală de pantomimă, gest scenic și desen. Premiul II - Elevii din Tărian, participanți ai Asociației Asa, pentru demonstrația sportivă de Rugby tag, ce a evidențiat spiritul de echipă și abilități fizice remarcabile ale participanților.
Poezie: Premiul I - Varga Remus din Tărian, participant al Asociației ASA; Premiul II - Drăguț Maria Angelica, eleva Școlii Creștine Private din Cartierul Romilor Tinca; Premiul III - Covaciu Sonia, eleva Școlii Gimnaziale Talpoș;
Trofeul „RromaLand - Wonderland" al ediției din acest an a fost câștigat de ansamblul „Dansatorii frumoși de la Diosig", care au impresionat prin energie, sincronizare impecabilă și o coregrafie deosebită.
Fiecare copil care a urcat astăzi pe scenă a dovedit curaj, talent și dragoste pentru cultura sa. Prin astfel de inițiative, construim punți, spargem prejudecăți și dăm o voce celor care merită să fie auziți.
Echipa Școlii Creștine Private din Tinca a demonstrat încă o dată că este o comunitate unită, dedicată promovării, valorizării și celebrării succeselor și particularităților unice ale copiilor lor. Aceștia continuă să pună accent pe educația care promovează diversitatea și să celebreze fiecare pas înainte al copiilor, pentru ca toți să învețe, să aprecieze și să celebreze frumusețea culturii și a comunității lor.
Prof. Daniela Tütös,
director al Școlii Creștine Private din Cartierul Romilor Tinca

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:19:47 Ora standard a Europei de Est