Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Mobilități Erasmus la Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu”

Diseminare în presă

Mobilități Erasmus la Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu”

Liceul Greco-Catolic ,,Iuliu Maniu" din Oradea a obținut ACREDITAREA ERASMUS în Domeniul Educației Școlare pentru perioada 1/02/2024-31/12/2027. Pentru primul an de finanțare, proiect nr. 2024-1-RO01-KA121-SCH-000212035, cu un buget aprobat de 33.043 Euro, proiectul are ca obiectiv specific perfecționarea cadrelor didactice prin însușirea metodelor inovatoare de predare, utilizarea noilor tehnologii în sala de clasă, pentru o predare mai eficientă şi diversă, combinarea metodelor tradiționale cu cele moderne, tehnologice.

Până în acest moment, şase cadre didactice au participat la cursuri de formare. Toate activitățile și cursurile au avut ca temă: digitalizarea și utilizarea instrumentelor moderne la clasă. Astfel, în perioada 17-22 februarie 2025, prof. Demian George și prof. Varna Cristian au participat la cursul Erasmus+ intitulat ,,Integrating A.I. in the classroom with critical thinking" (furnizor Europass Teacher Academy) desfășurat în frumoasa capitală a Ungariei, Budapesta. Scopul principal al cursului a fost îmbunătățirea competențelor digitale și explorarea unor noi modalități prin care A.I. poate facilita procesul de predare și învățare, atât în pregătirea lecțiilor, cât și în interacțiunea directă cu elevii.
În perioada 3-7 martie 2025, doamnele profesor Ioana Ciupleu și Claudia Belea au participat la cursul Erasmus ,,Going Digital in an Innovative Classroom" (furnizor de curs ICT International Training Centre) în capitala Cehiei, Praga. Tematica acestui curs interdisciplinar a oferit participanților informații și abilități pentru folosirea anumitor instrumente digitale de predare, a îmbinat colaborarea în echipă cu schimbul de idei și experiență, pentru planificarea și organizarea cât mai eficientă a activității didactice.
În săptămâna 24-29 martie, doamnele profesor Paula Mureșan și Monika Gaspar au participat la Praga la cursul ,,Digital Storytelling: The Secret Tool for Engaging and Impactful Lessons" (furnizor Europass Teacher Academy). Doamnele profesor menționează pe pagina de Facebook a Proiectului de Acreditare, "Temele propuse au fost foarte interesante, discuțiile fiind constructive, prezentând realitatea societății de astăzi. Facem parte dintr-un cerc multicultural, în cadrul căruia am identificat aceleași probleme ale educației".
În perioada 31 martie-4 aprilie, un număr de 17 elevi au participat la mobilitatea de grup din Polonia unde alături de elevii de la școala gazdă, pe care i-au cunoscut anul trecut când liceul nostru a găzduit grupul din Polonia la Oradea, au realizat o serie de activități folosind instrumente digitale și nu numai. Elevii au fost însoţiţi de prof. Țiț Emanuela, prof. Cristea Andrei și prof. Hoduț Natalia.
Și luna mai va fi plină de activități Erasmus prin găzduirea unei activități de Job Shadowing a unor cadre didactice din Atena, în perioada 5-9 mai și prin participarea a două cadre didactice ale liceului: doamna director, prof. Bianca Fernea şi prof. Antonia Nica tot la o activitate de Job Shadowing la o școală din Croația. Doamnele profesor Ioana Sarca și prof. Patricipa Capriș vor participa în 12-16 mai la un curs de formare în Viena.
Toate aceste activități contribuie enorm la dezvoltarea cadrelor didactice, direct prin participarea la cursurile de formare sau la activitațile de Job Shadowing, dar și indirect prin participare la activitățile de diseminare din școală. Elevii sunt cei pentru care se depun toate aceste eforturi pentru implementarea proiectului. Acest proiect Erasmus reprezintă o oportunitate pentru școală contribuind la dezvoltatea dimensiunii europene. Toate activitățile derulate până în prezent se găsesc pe site-ul școlii și pe pagina de Facebook a proiectului de Acreditare. Acest proiect este finanțat de Uniunea Europeană.
Prof. Hoduț Natalia,
responsabil proiect Erasmus

*Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Executive Europene pentru Educație și Cultură (EACEA). Nici Uniunea Europeană și nici EACEA nu pot fi considerate răspunzătoare pentru acestea.

Trimite email
luni, 15 decembrie 2025 la 23:18:12 Ora standard a Europei de Est