Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

Profesorul emerit Paul E. Michelson ne-a vorbit despre „lucrurile care ne fac oameni”

Luni, 12 mai, în Aula Magna a Universității din Oradea,

Profesorul emerit Paul E. Michelson ne-a vorbit despre „lucrurile care ne fac oameni”

Devenit, chiar din acest an, membru de onoare al Academiei Române, profesorul american Paul E. Michelson a revenit la Universitatea din Oradea pentru a susține conferința: „Trecutul are viitor. Importanța istoriei pentru educație și societate în secolul XXI".

Iubitori ai istoriei și culturii s-au întâlnit luni, 12 mai 2025, în Aula Magna pentru a-l asculta pe profesorul emerit Paul E. Michelson. Tema conferinței universitarului american, rolul și locul istoriei în lumea contemporană, a fost prezentată de prof. univ. dr. habil. Sorin Șipoș, prorector al Universității din Oradea, ca fiind „mai mult decât provocatoare și interesantă".
Paul E. Michelson și-a început pledoaria pentru istorie și științe umaniste evocându-l pe Albert Speer. Criminal de război nazist, regizorul marilor manifestații ale național-socialiștilor, arhitect oficial al celui de-al III-lea Reich, colaborator și prieten foarte apropiat al lui Adolf Hitler, Speer a fost un om de formație pur tehnică. „Un tehnocrat modern, în sensul cel mai autentic al expresiei din zilelor noastre, un personaj cu o educație strict tehnică", după cum l-a caracterizat Paul E. Michelson, adăugând că a fost „înalt calificat, dar incomplet educat". Istoricul american consideră că Speer „nu a avut nicio problemă în a folosi munca prizonierilor de război în fabricile de armament ale Germaniei fasciste tocmai fiindcă din educația sa au lipsit științele umaniste". Trimițând la interviuri și biografii ale lui Speer, Paul E. Michelson a demonstrat cum „un tânăr strălucit din punct de vedere academic, tehnic, produs al unei școli care nu i-a oferit alte valori, nu s-a împiedicat de virtuțile clasice: umanismul, etica, morala". Conferențiarul a adus în discuție argumentul lui Speer, conform căruia acesta s-ar fi simțit bine, ca „înalt funcționar al statului", într-un sistem politic unde deciziile nu erau puse în discuție și din care lipsea orice abordare critică. „Putin, Saddam Hussein, Kim-Jong Un sau chiar Trump... Câți dintre voi și-ar dori ca ei să ia marile decizii în locul vostru", a întrebat, retoric, Paul E. Michelson. „O educație specializată, bazată numai pe știință, nu este deloc educație. Deci, să reduci numărul de ore în care se predau științe umaniste la școală, cum sunt: istoria, filosofia, muzica, artele plastice, nu este educație. Dacă reducem nivelul de instruire în istorie și alte discipline umaniste, în secolul XXI, vom plăti un preț mare. Când vrem să reducem numărul de ore alocat materiilor umaniste trebuie să ne întrebăm: «Vrem oare mai mulți Albert Speer care să conducă societatea noastră?»", a avertizat oaspetele Universității din Oradea.
Paul E. Michelson a pledat pentru „alfabetizarea culturală", subliniind că absolvenții trebuie să posede un set larg de cunoștințe, informații și perspective de bază, toate acestea făcând dintr-un om o persoană care se poate considera educată. „A ști ceea ce probabil știu și alții, la fel ca și a înțelege cum gândesc alții, e crucial pentru o comunicare eficientă", susține profesorul american. „Muzica, filosofia, arta, istoria etc. sunt lucrurile care ne fac oameni", a subliniat Paul E. Michelson, adăugând că „educația liberală este o oportunitate de a deveni oameni întregi și de a descoperi frumusețea adevărată a lumii în care trăim".
„Dacă nu ești de acord cu importanța istoriei pentru educația secolului XXI, atunci poate vei merita cultura pe care o ai. Ești responsabil pentru un viitor care nu merită trăit. Istoricii sunt un fel de ghizi turistici ai trecutului. Dacă nu mai avem ghizi pentru trecut, este puțin probabil să avem cultură în viitor", a încheiat profesorul Paul E. Michelson.
Oaspetele Universității din Oradea a primit, din partea conducerii acesteia, o plachetă omagială care, așa cum a afirmat prorectorul instituției academice, prof. univ. dr. habil. Sorin Șipos, este un semn al aprecierii și recunoștinței pentru „omul de știință pasionat de istoria românilor, cunoscător al limbii române și iubitor al României".
Istoricul Paul E. Michelson  se află la Oradea cu prilejul unei serii de conferințe pe care le va susține în România, la Arad, Deva, Iași și București.
 *
 Paul E. Michelson are un doctorat în istorie, la Universitatea Indiana, Bloomington. A fost de trei ori bursier „Fulbright" în România. Cartea sa, Romanian Politics, 1859-1871: From Prince Cuza to Prince Carol (Politica românească, 1859-1871: De la principele Cuza la principele Carol) (1998), a fost descrisă de „Choice Magazine" drept „o remarcabilă carte academică", fiind distinsă cu Premiul „Bălcescu", din partea Academiei Române, în anul 2000. Paul E. Michelson este membru de onoare al institutelor de istorie ale Academiei Române de la Iași, București și Cluj-Napoca. Între 2006 și 2009, profesorul Michelson a fost președinte și secretar-redactor al „Societății de Studii Românești". Timp de zece ani a fost secretar al „Conferinței de credință și istorie", iar în prezent este membru al consiliului de conducere al „C.S. Lewis and Kindred Spirits Society" din Europa Centrală și de Est. Domeniile sale de interes și expertiză includ istoriografia, istoria României în secolele XIX-XXI, revoluțiile din 1848, societățile totalitare și post-totalitare, istoria Veneției, opera lui C.S. Lewis ori J.R.R. Tolkien și grupul de discuții literare „Inklings". (E.C.)

Trimite email
sâmbătă, 20 decembrie 2025 la 00:32:34 Ora standard a Europei de Est