Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

La Cociuba Mare, cadrele didactice au (re)venit la serviciu

Ieri, a debutat noul an școlar

La Cociuba Mare, cadrele didactice au (re)venit la serviciu

Marți (1 septembrie 2009), fiind prima zi din noul an școlar, cadrele didactice s-au întors la post (iar cadrele noi, detașate, transferate... au făcut cunoștință cu noul loc de muncă). La ora la care sindicatele din învățământ urmau să se întâlnească cu ministrul de resort, dna prof. Ecaterina Andronescu, noi ne aflam la Școala cu clasele I-VIII din Cociuba Mare.

„Mă doare sufletul să las dascălii pe drumuri”
Până mai ieri, în comuna Cociuba Mare funcționau patru școli cu clasele I-VIII, câte una în fiecare localitate (Cociuba Mare, Cheșa, Petid și Cărăsău), dar micșorându-se mult numărul de copii, s-a trecut la comasare, în sensul că elevii de gimnaziu din Cheșa și Petid (circa 40) sunt aduși cu microbuzul școlar la Școala cu clasele I-VIII din Cociuba Mare, după cum am aflat de la directorul școlii, dna prof. Otilia Trif.
Colac peste pupăză, a mai venit și ministerul (onor guvernul) cu măsura radicală (deloc inteligentă) de reducere a sute de posturi la nivelul unui județ, de parcă învățământul ar avea belșug de cadre didactice!
La nivelul școlii coordonatoare din Cociuba Mare trebuie reduse 2,66 de posturi. Astfel, cade un post de învățător (care, de altfel, avea vreo doi copii în clasă), postul de director adjunct, care s-a desființat (neavând 25 de clase, cum spune legea), iar pentru acea fracțiune se reduce un îngrijitor (0,25), iar directorul se „sacrifică” și el cu un sfert de normă. „Mă doare sufletul să las dascălii pe drumuri.Toți suntem prieteni. Toți suntem egali”, exclamă doamna director.
Vizitând școala, aveam să facem cunoștință cu cadrele didactice prezente la școala de centru. Peste 90 la sută sunt titulare, iar cele mai multe sunt din comună. Dintre cele patru cadre noi care au primit repartiție la Cociuba Mare, am cunoscut-o pe învățătoarea Lorena Pălcuț (din Finiș), care a lucrat ca suplinitoare timp de doi ani în sat, iar acum a primit post tocmai la Cociuba Mare. Secretara (Georgeta Zubașcu) lucra la încadrarea titularilor și suplinitorilor.
În cele patru școli și cinci grupe de grădiniță, vor învăța în actualul an școlar 393 de școlari și preșcolari (preșcolarii fiind în număr de 86). Clădirile unităților de învățământ arată cum arată, unele renovate (ca noi), altele sunt abandonate (nefiind bune nici ca muzee), după cum aveam să constatăm ieșind în peisaj, însoțiți de dl Flore Fitărău, doamna director scuzându-se că este chemată la „împărăție” (inspectoratul școlar). Vorba vine!
Școala din centrul de comună a fost reabilitată în 2006, la fel și cea din Cărăsău (iar în spatele clădirii s-a turnat fundație pentru o grădiniță). În raidul nostru prin comună, am apucat să vedem că se lucrează (încet, dar sigur) și la modernizarea drumului comunal (DC-97) Petid – Cărăsău - Olcea. „S-a început în urmă cu trei săptămâni, dar se lucrează pe trei fronturi, din trei direcții, pe o lungime de 6,5 km. Acest drum va scurta cu circa 12 kilometri distanța dintre Ineu și Beiuș, pentru cei care vor dori să circule pe această rută”, vorba dlui primar, Ioan Irimie.
Femeile de serviciu erau la datorie!
Dacă cei mai mulți dintre dascăli au servit, ieri, patria, trecând pe la unitățile de învățământ, și femeile de serviciu erau la datorie în cele mai multe dintre localurile vizitate, că de, elevii și preșcolarii sunt așteptați, în 14 septembrie, să înceapă, totuși, cursurile (dacă nu cumva se va prelungi vacanța cu cele 10 zile „indexate de guvern”, despre care fac vorbire sindicatele din învățământ).
La Școala cu clasele I-IV (și grădinița) din Cheșa, le-am găsit la locul faptei pe dna învățătoare Floare Ienciu și femeia de serviciu (Ana Iancu). „Așa, pozați-mă, să mă vadă și pe mine lumea că muncesc”, glumea Ana Iancu, vopsind soclul de pe coridor. La Cheșa, sălile de clasă erau gătite, iar sala de grupă a preșcolarilor ne zâmbea fericită, dorind parcă să ne spună că-i așteaptă cu nerăbdare pe cei mici. La ieșire, în fața școlii, o cetățeancă se arăta revoltată că onor primăria a luat o feliuță din clădirea școlii pentru a „trânti” un dispensar de ocazie (o sală de consultație), o încăpere singulară, fără sală de așteptare. Cu ce o puteam noi consola, la acea oră, decât să le dorim celor din Cheșa să nu fie nevoiți să vină prea des pe la dispensar! Sau să se îmbolnăvească mai rar și nu toți deodată, să nu stea la rând... (în stradă) în fața școlii...
La Petid, femeia de serviciu (Viorica Tule) și-a adus și soțul (Florian Tule), să aprindă gunoaiele, să taie buruienile din curte și să-i care apă pentru spălat dușumeaua și geamurile...
Pentru derutarea adversarului
În curtea școlii vechi (abandonate) din Cărăsău, am văzut mișcare de „trupe” și am intrat, crezând că muncitorii de la S.C. „Crișana Pro Construct” au adus nisip, ciment și alte materiale pentru renovarea clădirii, când, de fapt, ei doar își aveau sălașul în clădirea școlii, lucrând la modernizarea drumului. În fața școlii, am dat cu ochii de trei copii, Alexandra Emanuela Rotar, David Iulian Rotar și Rebeca Lingurar, care povesteau în jurul căruciorului, unde l-am descoperit pe cel mai mic membru al familiei Rotar (Iosif Valerian Rotar, în vârstă de șapte luni). Fără niciun rezultat, am plecat mai departe. În contrast, cealaltă clădire a școlii din Cărăsău arată excelent, văzută din exterior. În interior nu am putut pătrunde, doar în curte. În spatele clădirii, am descoperit fundația noii  grădinițe, deși ni se pare prea mare... pentru „un război atât de mic”!
La întoarcere, ne-am abătut pe la Grădinița din Petid, dar tot fără sorți de izbândă, să o putem vizita...
Așadar, pe ici pe colo, lucrurile se mișcă greu, chiar dacă s-a făcut 1 septembrie, iar școlile și grădinițele ar cam trebui să fie pregătite să-și primească beneficiarii în săli igienizate, primenite și primitoare! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Cociuba Mare, cadrele didactice au (re)venit la serviciu.

Trimite email
sâmbătă, 6 decembrie 2025, 08:14:07 Ora standard a Europei de Est