Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 martie 2024

Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.
Amintim că ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, a fost mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educație, potrivit unui document publicat în Monitorul Oficial.
Ministrul Educației a spus luni că lucrează cu specialiștii OCDE pentru un cadru de evaluare de performanță potrivit pentru România: „Un alt sfat al lor este ca acest cadru să nu fie implementat brusc. Este nevoie de pilotare, este nevoie de timp de acomodare și este nevoie de predictibilitate pentru cadrele didactice”, a spus Deca.
„Prima discuție pe care o avem în acest sens este cea legată de revizuirea metodologiei gradației de merit, e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt. Și acolo avem prima discuție. Sigur, nu putem să venim cu revoluții acolo, pentru că, practic, e nevoie de un pic de timp să mergem pe recomandările OCDE.
Recomandările OCDE vorbesc și despre corelarea etapelor de promovare în carieră cu standarde profesionale, deci este vorba de o construcție a carierei didactice mai amplă, este vorba de timp pentru a putea avea rezultate obiective, de tipul evaluării standardizate pentru elevi, ca să poți să ai oglinda valorii adăugate la clasă. Și ne propunem, sigur, să venim cu o serie întreagă de propuneri, dar, din nou, aceste schimbări nu se pot întâmpla peste noapte”, a precizat Ligia Deca...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
12 martie 2024

Peste 12.000 de profesori și aproape 170.000 de elevi și studenți, parte din proiectele educaționale ale organizației Școala de Valori, în cei 14 ani de activitate (P)
Într-o lume într-o continuă schimbare, Școala de Valori continuă și ea să își împlinească misiunea de a călăuzi tinerii să învețe să devină creatorii propriilor vieți. Cu o experiență de 14 ani în crearea de proiecte educaționale, Școala de Valori a impactat pozitiv viața celor aproape 170.000 de elevi și studenți, precum și a celor aproximativ 12.000 de profesori.
Școala de Valori este o asociație non-guvernamentală înființată în 2009, care și-a oficializat activitatea în 2010, începând cu proiectul GROW, acum cunoscut sub numele de growedu.ro. Începând cu anul trecut, asociația și-a extins misiunea și în Diasporă. L’école des Valeurs este primul avanpost Școala de Valori în spațiul european, cu scopul de a susține dezvoltarea personală și profesională a românilor care trăiesc în Diasporă: https://lecoledesvaleurs.eu/ .

Școala de Valori rămâne implicată în susținerea educației la nivel european și în implementarea de proiecte Erasmus Plus, cu accent pe integrarea tinerilor pe piața muncii, deoarece învățarea continuă centrată pe valori este cheia cu care tinerii pot să-și atingă sau, de ce nu, să își depășească potențialul maxim.

În decursul celor 14 ani, Școala de Valori a fost alături de elevii din școala primară la cei din liceele tehnologice sau teoretice, i-a susținut în procesul de alegere a traseului educațional și de carieră. Studenții au cunoscut procesul de transformare al proiectelor Școala de Valori și, acum, sunt gata să fie antreprenori sau angajați cu competențe antreprenoriale, care știu că locul lor este într-un domeniu care să fie în armonie cu abilitățile lor personale. Pentru că profesorii sunt cheia dezvoltării elevilor, Școala de Valori se implică în crearea unor experiențe educaționale unice, interactive și inspiraționale, care vizează nu doar formarea inițială dar și pe cea continuă, adresând competențele de care au nevoie pentru a lucra cu elevii contemporani.

Credem cu tărie în puterea oamenilor de autodepășire...

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
4 februarie 2024

Statul plătește suplimentar 56 de universități de stat și particulare, în acest an, ca să formeze peste 32 de mii de viitori profesori. Cea mai mare creștere față de anul universitar precedent e la Universitatea din Oradea – 700 de locuri în plus

În anul universitar 2023-2024, statul vrea să formeze peste 32.200 de studenți care ar putea să devină profesori, potrivit datelor din ordinul ministrului Educației nr. 6.234/2023. Este vorba despre ordinul prin care a fost aprobată lista universităților cu programe de formare psihopedagogică. Numărul locurilor a crescut cu aproape 20% față de anul trecut, cu mențiunea că anul trecut în listă nu figura numărul de locuri pentru o serie de universități, iar o universitate particulară este nouă pe această listă – Universitatea „Tibiscus” din Timișoara, care primește 100 de locuri.
Amintim că 56 de universități vor organiza programe de formare psihopedagogică pentru profesori, în anul universitar 2023-2024. Acest lucru înseamnă că pot fi școlarizați 32.250 de studenți care vor să devină profesori.

În anul universitar 2023-2024, la fel ca în fiecare an, universitățile cu cei mai mulți studenți care pot fi școlarizați sunt următoarele:

Universitatea „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca – 3.500;
Universitatea din București – 3.000;
Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași – 2.400;
Universitatea Națională de Știință și Tehnologie Politehnica București – 1.600;
Universitatea din Craiova – 1.500;
Universitatea din Oradea – 1.500;
Universitatea de Vest din Timișoara – 1.500;
Universitatea „Transilvania” din Brașov – 1.100;
Academia de Studii Economice din București – 1.000;
Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu – 1.000;
Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava – 1.000;
În anul universitar 2022-2023, numărul maxim de studenți care au putut fi școlarizați a fost de 26.880. Creșterea cu 5.370 de studenți este influențată de faptul că pe lista de anul trecut în dreptul a 6 universități era afișat „N/A”. Dacă aceste 6 universități și-a menținut cifra de școlarizare pentru modulul psihopedagogic, atunci noutățile ar fi doar în dreptul Universității Tehnice de Construcți București, care primește 50 de locuri în plus, la Univeristatea din Oradea, care are o creștere de 700 de locuri și la Universitatea din Petroșani – 30 de locuri în plus.

Regulile de finanțare pentru universități prevăd că pentru un student la licență, care urmează modulul de pregătire pedagogică, instituția de învățământ primește cu 16% din alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar mai mult decât pentru un student care nu urmează acest modul. Pentru un student la master, care urmează de regula modului II pedagogic, finanțarea este cu 32% peste alocația pentru finanțarea de bază pe student echivalent unitar.

La Cociuba Mare, cadrele didactice au (re)venit la serviciu

Ieri, a debutat noul an școlar

La Cociuba Mare, cadrele didactice au (re)venit la serviciu

Marți (1 septembrie 2009), fiind prima zi din noul an școlar, cadrele didactice s-au întors la post (iar cadrele noi, detașate, transferate... au făcut cunoștință cu noul loc de muncă). La ora la care sindicatele din învățământ urmau să se întâlnească cu ministrul de resort, dna prof. Ecaterina Andronescu, noi ne aflam la Școala cu clasele I-VIII din Cociuba Mare.

„Mă doare sufletul să las dascălii pe drumuri”
Până mai ieri, în comuna Cociuba Mare funcționau patru școli cu clasele I-VIII, câte una în fiecare localitate (Cociuba Mare, Cheșa, Petid și Cărăsău), dar micșorându-se mult numărul de copii, s-a trecut la comasare, în sensul că elevii de gimnaziu din Cheșa și Petid (circa 40) sunt aduși cu microbuzul școlar la Școala cu clasele I-VIII din Cociuba Mare, după cum am aflat de la directorul școlii, dna prof. Otilia Trif.
Colac peste pupăză, a mai venit și ministerul (onor guvernul) cu măsura radicală (deloc inteligentă) de reducere a sute de posturi la nivelul unui județ, de parcă învățământul ar avea belșug de cadre didactice!
La nivelul școlii coordonatoare din Cociuba Mare trebuie reduse 2,66 de posturi. Astfel, cade un post de învățător (care, de altfel, avea vreo doi copii în clasă), postul de director adjunct, care s-a desființat (neavând 25 de clase, cum spune legea), iar pentru acea fracțiune se reduce un îngrijitor (0,25), iar directorul se „sacrifică” și el cu un sfert de normă. „Mă doare sufletul să las dascălii pe drumuri.Toți suntem prieteni. Toți suntem egali”, exclamă doamna director.
Vizitând școala, aveam să facem cunoștință cu cadrele didactice prezente la școala de centru. Peste 90 la sută sunt titulare, iar cele mai multe sunt din comună. Dintre cele patru cadre noi care au primit repartiție la Cociuba Mare, am cunoscut-o pe învățătoarea Lorena Pălcuț (din Finiș), care a lucrat ca suplinitoare timp de doi ani în sat, iar acum a primit post tocmai la Cociuba Mare. Secretara (Georgeta Zubașcu) lucra la încadrarea titularilor și suplinitorilor.
În cele patru școli și cinci grupe de grădiniță, vor învăța în actualul an școlar 393 de școlari și preșcolari (preșcolarii fiind în număr de 86). Clădirile unităților de învățământ arată cum arată, unele renovate (ca noi), altele sunt abandonate (nefiind bune nici ca muzee), după cum aveam să constatăm ieșind în peisaj, însoțiți de dl Flore Fitărău, doamna director scuzându-se că este chemată la „împărăție” (inspectoratul școlar). Vorba vine!
Școala din centrul de comună a fost reabilitată în 2006, la fel și cea din Cărăsău (iar în spatele clădirii s-a turnat fundație pentru o grădiniță). În raidul nostru prin comună, am apucat să vedem că se lucrează (încet, dar sigur) și la modernizarea drumului comunal (DC-97) Petid – Cărăsău - Olcea. „S-a început în urmă cu trei săptămâni, dar se lucrează pe trei fronturi, din trei direcții, pe o lungime de 6,5 km. Acest drum va scurta cu circa 12 kilometri distanța dintre Ineu și Beiuș, pentru cei care vor dori să circule pe această rută”, vorba dlui primar, Ioan Irimie.
Femeile de serviciu erau la datorie!
Dacă cei mai mulți dintre dascăli au servit, ieri, patria, trecând pe la unitățile de învățământ, și femeile de serviciu erau la datorie în cele mai multe dintre localurile vizitate, că de, elevii și preșcolarii sunt așteptați, în 14 septembrie, să înceapă, totuși, cursurile (dacă nu cumva se va prelungi vacanța cu cele 10 zile „indexate de guvern”, despre care fac vorbire sindicatele din învățământ).
La Școala cu clasele I-IV (și grădinița) din Cheșa, le-am găsit la locul faptei pe dna învățătoare Floare Ienciu și femeia de serviciu (Ana Iancu). „Așa, pozați-mă, să mă vadă și pe mine lumea că muncesc”, glumea Ana Iancu, vopsind soclul de pe coridor. La Cheșa, sălile de clasă erau gătite, iar sala de grupă a preșcolarilor ne zâmbea fericită, dorind parcă să ne spună că-i așteaptă cu nerăbdare pe cei mici. La ieșire, în fața școlii, o cetățeancă se arăta revoltată că onor primăria a luat o feliuță din clădirea școlii pentru a „trânti” un dispensar de ocazie (o sală de consultație), o încăpere singulară, fără sală de așteptare. Cu ce o puteam noi consola, la acea oră, decât să le dorim celor din Cheșa să nu fie nevoiți să vină prea des pe la dispensar! Sau să se îmbolnăvească mai rar și nu toți deodată, să nu stea la rând... (în stradă) în fața școlii...
La Petid, femeia de serviciu (Viorica Tule) și-a adus și soțul (Florian Tule), să aprindă gunoaiele, să taie buruienile din curte și să-i care apă pentru spălat dușumeaua și geamurile...
Pentru derutarea adversarului
În curtea școlii vechi (abandonate) din Cărăsău, am văzut mișcare de „trupe” și am intrat, crezând că muncitorii de la S.C. „Crișana Pro Construct” au adus nisip, ciment și alte materiale pentru renovarea clădirii, când, de fapt, ei doar își aveau sălașul în clădirea școlii, lucrând la modernizarea drumului. În fața școlii, am dat cu ochii de trei copii, Alexandra Emanuela Rotar, David Iulian Rotar și Rebeca Lingurar, care povesteau în jurul căruciorului, unde l-am descoperit pe cel mai mic membru al familiei Rotar (Iosif Valerian Rotar, în vârstă de șapte luni). Fără niciun rezultat, am plecat mai departe. În contrast, cealaltă clădire a școlii din Cărăsău arată excelent, văzută din exterior. În interior nu am putut pătrunde, doar în curte. În spatele clădirii, am descoperit fundația noii  grădinițe, deși ni se pare prea mare... pentru „un război atât de mic”!
La întoarcere, ne-am abătut pe la Grădinița din Petid, dar tot fără sorți de izbândă, să o putem vizita...
Așadar, pe ici pe colo, lucrurile se mișcă greu, chiar dacă s-a făcut 1 septembrie, iar școlile și grădinițele ar cam trebui să fie pregătite să-și primească beneficiarii în săli igienizate, primenite și primitoare! (Ovidiu DAN)
P.S. Pentru mai multe poze, accesați Galeria foto: La Cociuba Mare, cadrele didactice au (re)venit la serviciu.

Trimite email
vineri, 29 martie 2024, 13:18:58 Ora standard a Europei de Est