Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
6 mai 2025

Studenții, masteranzii și doctoranzii ar putea primi burse de studiu în străinătate, printr-un concurs național organizat de Ministerul Educației – proiect de Hotărâre de Guvern

Tinerii români interesați să studieze în afara țării ar putea să primească burse finanțate din bugetul de stat și din fonduri speciale ale Ministerului Educației și Cercetării, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern pus în consultare publică. Bursele sunt destinate pentru licență, masterat, doctorat, dar și pentru cercetare sau cursuri de vară și vor fi acordate prin concurs național, prevede proiectul.
Fondul de burse „se poate constitui atât din sume de la bugetul de stat cât și din veniturile proprii ale Ministerului Educației și Cercetării provenite din procentul de 5% din încasările în valută aferente taxelor percepute de instituțiile de învățământ superior de stat de la studenții și cursanții străini”, este menționat în proiectul de hotărâre.
Bursele în străinătate pot acoperi, total sau parțial, cheltuielile cu taxele de școlarizare, cazare, hrană, întreținere în străinătate etc.
Potrivit notei de fundamentare, bursele vor fi disponibile pentru:
studii universitare complete și parțiale de licență, de masterat și de doctorat;
studii postuniversitare și postdoctorale;
stagii de cercetare/specializare;
stagii de formare postuniversitară și postdoctorală;
cursuri de vară.
Bursele se vor obține prin concurs național organizat de Ministerul Educației și Cercetării, iar regulamentul de concurs urmează să fie elaborat.
Numărul de luni de bursă, tipurile de bursă, domeniile pentru care se acordă bursele, precum și cuantumul bursei lunare, în euro, pe țări/pe tip de bursă se vor stabili anual prin ordin al ministrului Educației și Cercetării, care se publică în Monitorul Oficial al României.
Mai mult, „Ministerul Educației și Cercetării asigură o sumă necesară acoperirii
asigurării medicale, doar în cazul în care aceasta nu este acoperită de regulamentele
europene în vigoare, precum și transportul internațional din România până la locul de
stagiu și retur, o singură dată pe an universitar, dacă acesta nu este asigurat de partea
primitoare”, mai este menționat în documentul oficial.
Domeniile de interes pentru România, pentru care vor fi acordate bursele, sunt următoarele:
energie; bioeconomie; tehnologia informațiilor și a comunicațiilor; spațiu și securitate; mediu și schimbări climatice; eco-nano-tehnologii și materiale avansate; sănătate…

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
28 februarie 2025

Pregătire gratuită pentru Bacalaureat 2025 la toate disciplinele și platformă cu materiale și resurse didactice pentru elevii din toată țara, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara, UVT. Prima sesiune are loc sâmbătă, 1 martie
Universitatea de Vest din Timișoara, UVT, începe sâmbătă, 1 martie, ediția din acest an a programului de pregătire pentru examenul de Bacalaureat 2025, la toate cele 14 discipline, pentru elevii din întreaga țară. Sesiunile se vor desfășura săptămânal, sâmbăta, în format online, până în data de 7 iunie 2025 și participarea este gratuită.
Exemple de materiale oferite pe platforma bac.uvt.ro:
Pregătire pentru Bacalaureat 2025. Scrierea cu unu, cu doi sau cu trei de „i” / Explicații pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Textul argumentativ pentru Bacalaureat 2025. Structură, conectori – explicații și model de rezolvare pentru elevii de liceu, oferite de Universitatea de Vest din Timișoara
Sesiunile de pregătire se organizează pentru toate cele 14 discipline pentru care elevii urmează să susțină probe scrise:
Disciplina aferentă probei 1: limba și literatura română;
Disciplinele aferente probei 2: matematică nivel M1 și M2, istorie;
Disciplinele aferente probei 3: biologie, chimie, economie, filosofie, fizică, geografie, informatică, logică, argumentare și comunicare, psihologie și sociologie.
Înscrierea pentru participarea la programul de pregătire se realizează prin completarea ACESTUI FORMULAR și este gratuită, iar detaliile complete sunt disponibile aici: https://bac.uvt.ro/
Informații și orar
Orarul modulelor de pregătire, pentru fiecare zi de sâmbătă din perioada 01.03 – 07.06.2025, este următorul, fiind stabilit în așa fel încât să permită elevilor participarea la programul de pregătire pentru toate disciplinele la care urmează să susțină proba scrisă în cadrul examenului de bacalaureat:
9.00 – 10.30 – Limba și literatura română;
10.45 – 12.15 – Matematică (nivel M1 și M2) și Istorie;
12.30 – 14.00 – Biologie, Chimie, Economie, Filosofie, Fizică, Geografie, Informatică, Logică, argumentare și comunicare, Psihologie, Sociologie.
De asemenea, pe platforma bac.uvt.ro elevii din întreaga țară și pot găsi, pe lângă informații despre programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de UVT la toate disciplinele și celelalte oportunități din cadrul programului UVT pentru elevi, și materiale didactice suport realizate de cadre didactice din cadrul UVT cu conținuturile teoretice pentru fiecare disciplină de la examenul de bacalaureat și instrumente de testare, precum și lecții video (deocamdată doar pentru disciplina Limba și literatura română).
Programul de pregătire pentru examenul de bacalaureat organizat de Universitatea de Vest din Timișoara face parte din amplul program de sprijin intitulat UVT pentru elevi, care cuprinde, totodată, concursuri dedicate elevilor, webinare de dezvoltare personală, consiliere individuală în carieră și școala de vară West Summer University (WSU).
Infomații suplimentare:
Seria de webinare de dezvoltare personală dedicate elevilor, susținute de echipa Serviciului de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) din UVT va începe pe data de 12 martie 2025 cu webinarul Secretul unei vieți împlinite, urmând ca timp de 9 săptămâni, în fiecare miercuri, de la ora 15.00, să fie abordată o nouă tematică, până la momentul ulterior susținerii examenul de bacalaureat când programul se încheie cu al 2-lea webinar despre alegerea programului de studii potrivit.

Înscrierea pentru participarea la webinarele de dezvoltare personală se realizează prin completarea formularului, iar detaliile complete sunt disponibile pe site-ul universității.

UVT, prin facultățile componente, a pregătit și un număr de 26 de concursuri pentru elevi, din 16 domenii de studii, o parte dintre acestea oferind condiții speciale în procesul de admitere la UVT elevilor care obțin distincții. Regulamentele de organizare și desfășurare a concursurilor, dar și alte detalii, sunt disponibile pe site-ul universității.

Consilierea în carieră
Serviciul de de Consiliere și Sprijin pentru Studenți (SCSS) al UVT pune la dispoziția elevilor care au nevoie de suport pentru alegerea traseului educațional și profesional și sesiuni individuale de consiliere în carieră, pentru care aceștia se pot programa prin completarea formularului. O altă resursă de care elevii pot beneficia, în scopul unei mai bune orientări spre un anumit traseu educațional și profesional, este platforma YTM, un instrument de testare psiho-vocațională dezvoltat de Universitatea de Vest din Timișoara. Mai multe detalii despre serviciile de consiliere în carieră și despre platforma YTM sunt disponibile pe site-ul universității.

IA în context istoric. Puncte de vedere

Gheorghe Păun curteadelaarges@gmail.com

IA în context istoric. Puncte de vedere

1. Precizări preliminare
Textul de faţă s-a născut ca urmare directă a conferinţei cu acelaşi titlu pe care am ţinut-o pe 22 mai 2025 la Sala Dalles din Bucureşti, în seria „Conferinţele Dalles ale Academiei Române".

Am primit invitaţia/propunerea respectivă cu vreo două luni înainte, de la dl   acad. Gheorghe Chivu, organizatorul acestor întâlniri, şi am acceptat-o imediat - pot zice acum că am acceptat-o în grabă, dintr-un impuls de... săgetător vulnerabil la provocări. Ştiam că e un subiect vast-stufos-în-plină-evoluţie, dar nu ştiam cu adevărat ce mă     aşteaptă. Prima „eroare" a fost să citesc pe telefonul cel smart (rezerv termenul „inteligent" pentru tema  conferinţei,   cu   ghilimele   însă) articolele despre IA (aşa o voi prescurta de acum încolo) pe care le-am găsit printre multe altele cu care mă îmbia Android sau, nu ştiu exact cum merg lucrurile, compania de telefoane la care sunt abonat.

         Cei care folosesc asemenea surse de informare bănuiesc ce a urmat: de a doua zi, am primit tot mai multe notificări despre IA şi, cu cât am citit mai multe, cu atât au venit mai multe. Realmente, zgomot.

         Evident, am căutat şi prin cărţi, mai vechi sau mai noi, prin biblioteca personală, prin memorie (este de presupus că un pensionar care a lucrat o viaţă în informatică, patru ani, cei de început, chiar în programare, apoi în  informatică teoretică, a adunat ceva amintiri relevante). Rezultatul se va vedea imediat. Deja rândurile anterioare conţin o serie de mesaje. Le fac pe unele explicite, din onestitate şi, mărturisesc, şi pentru a-l atrage pe cititor la   (mă   rog,   pentru   a-i   propune) o întâlnire colocvială, interactivă ar fi ideal, dacă așa ceva ar fi posibil. De aici şi stilul, deja ilustrat: autobiografic, de „jurnal", cu paranteze relaxate, cu citate multe, cu referinţe multe - pe cât se va putea, „strecurate" firesc în text (nu-mi plac notele de subsol). Textul scris va imita stilul oral al conferinţei, dar fără presiunea timpului, cu frazele duse până la capăt. Insist: nu va fi o lucrare ştiinţifică, pretenţioasă în stil, ci o discuție în care îmi voi contura o serie de puncte de vedere privind IA, luând foarte în serios precauţia din subtitlul de pe afişul conferinţei. Este şi o intenţie polemică aici. Îmi vine în minte o vorbă a lui Richard Feynman, laureat Nobel (pentru cercetările sale în fizica cuantică!): „Cine pretinde că înţelege fizica cuantică este un mincinos"... E oarecum la fel (punctul meu de vedere...) cu IA: cine pretinde că are o imagine completă şi corectă a domeniului este un mincinos. Sau un propagandist. Sau un gazetar nevoit să acopere, nu este important cu ce, nişte cuadraţi în pagina unei publicaţii. Motivele sunt altele decât în cazul fizicii cuantice, cea mult neintuitivă (voi mai face referiri la ea). IA este „obscură" şi greu de descris în alt sens decât numita fizică - voi consuma mai multe pagini cu asemenea aspecte - dar asta nu-i împiedică pe publicişti să scrie din răsputeri, de regulă, anunţând noutăţi spectaculoase şi efecte măcar spectaculoase dacă nu direct nocive-înspre-dezastruoase. Personal - e ultima mărturisire - cu cât citesc mai mult despre IA, cu cât descopăr mai multe „ascunzişuri", cu atât mă simt mai departe de o imagine cu adevărat coerentă, integratoare, asupra domeniului. De aceea, aici propun mai mult întrebări, teme de reflecţie, eventual sugestii de abordare a acestora, uneori cu argumente venind dinspre matematică, prezentate informal, doar cu unele atingeri ale jargonului de specialitate. Un cuvânt-cheie care de multe ori va apărea, explicit sau implicit, în cele ce urmează este luciditate. Între optimism necritic, naiv-confortabil, şi anxietate necritică, eventual indusă de    „catastrofismul" unei bune părţi a comentatorilor, este firesc, raţional, înţelept să ne plasăm in media res. Să beneficiem acum, aici, de binefacerile IA, să le aşteptăm/anticipăm, pe cele viitoare, dar să rămânem lucizi, precauţi, conştienţi de posibilele - chiar dacă nu totdeauna şi probabile - pericole.

    Despre toate acestea, despre (aproape) tot ce va urma - şi încă multe pe deasupra - se pot găsi nenumărate articole, chiar şi cărţi, pe internet. Bibliografia IA este realmente imensă - dar în bună parte şi efemeră, pe alocuri nu neapărat de încredere.

    2. Trei idei care merită a fi reţinute

Mă grăbesc totuşi să formulez aceste trei „concluzii", care pot călăuzi parcurgerea paginilor următoare şi pot ajuta înţelegerea întregii problematici. A nu se confunda aceste idei cu mai multele premise de lucru, metodologice, dintr-o secţiune următoare, foarte importante şi acelea, dar de mai mică acoperire, unele putând fi considerate, şi ele, concluzii.

    a. IA este parte a unui proces mult mai amplu, de durată, acela al digitalizării. Folosesc „digitalizare" pentru că nu am un concept mai acoperitor, dar termenul include informatizarea, electronizarea, pătrunderea peste tot a   calculatoarelor, a procesoarelor, acoperă conectivitatea, internetul, comunicarea online.

    Este un proces istoric aici, cu IA fiind vârful aisbergului. Digitalizarea este considerată cea mai amplă și profundă

    transformare din istoria civilizaţiei, produsă de om, cu implicații generalizate, globale, ireversibile, care vor schimba semnificativ societatea.

    b. Un proces de o asemenea amploare şi natură (i se spune uneori „revoluţie", dar păstrez termenul pentru revoluţiile industrial-ştiinţifice) va avea şi consecinţe bune, şi consecinţe rele (este o discuţie lungă aici: cine defineşte binele şi răul, conform căror norme? etc.), ca multe dintre creaţiile omului, cele instrumentale, de pildă. Exemplul tipic este cuţitul, eu prefer să iau de exemplu un banal cui: cu el putem prinde o ulucă într-un gard sau putem zgâria o maşină. Depinde de mâna care foloseşte cuiul, de intenţiile acesteia!

    Este la fel cu instrumentele informatice, în particular, cu IA. Idee veche în fond, trimite până la pharmakon-ul lui Platon, leac şi otravă în acelaşi timp, totul fiind chestiune de dozaj, depinzând de cel care prescrie „medicamentul", de adecvarea la „pacient". Ne putem gândi şi la conceptele orientale yin-yang, cu rafinamentele asociate: există yin şi în yang şi invers, yang în yin, deci rău în bine şi bine în rău, cu pasul următor, iterativ, mergând spre fineţe maniacală (în fond, cu tentă de recurenţă matematică...), dacă mai distingem şi binele din răul din bine şi aşa mai departe.

    c. Fenomenul - digitalizarea în general, IA în particular - este în plină desfăşurare, în rapidă evoluţie, cu două  „motoare" principale: (1) motivarea internă, proprie marilor „mişcări" ştiinţifico-tehnologice, şi (2) piaţa, banul,  interesele. Miza este uriaşă. De câteva decenii, IT-ul este probabil principala „afacere" a omenirii - alăturându-se marilor domenii anterioare: alimente, oţel şi cărbune, petrol şi gaze, medicamente, comerţ, armament,... Iar la  interesele financiare trebuie adăugate cele geostrategice, pentru că de calculatoare şi deci de IA sunt interesate toate compartimentele societăţii, inclusiv, armatele, serviciile de informaţii, guvernele. Referiri la toate acestea vor fi făcute şi în continuare, cu unele detalii în plus...

Trimite email
duminică, 15 iunie 2025, 21:26:33 Ora de vară a Europei de Est