Menu

Arhiva

Din:

Pana in:

Stiri

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
22 decembrie 2025

SURSE: Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării / Marilen Pirtea – în pole position pentru a prelua portofoliul


Daniel David și-a dat demisia din funcția de ministru al Educației și Cercetării, potrivit surselor Edupedu.ro.
Rectorul Universității de Vest din Timișoara, Marilen Pirtea, este cotat cu cele mai mari șanse de a prelua portofoliul cel mai dur lovit de măsurile de austeritate aplicate deja prin Legea Bolojan și cu un dosar fierbinte pe masă, și anume controversata programă de limbă română ce readuce cronicarii spre a fi studiați de elevii de 14-15 ani, la clasa a IX-a.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
19 noiembrie 2025

Sindicatul din educație avertizează profesorii:
Nu semnați actele adiționale propuse de școli la contractele de muncă, este o tentativă de diminuare a veniturilor

Sindicatul Independent al Profesorilor Argeș – SIPA „Muntenia” avertizează că școlile, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, potrivit unui comunicat primit de Edupedu.ro. SIPA Muntenia transmite profesorilor, printre altele, să nu semneze actele adiționale propuse și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.
„Conducerile unităților de învățământ, la presiunea factorului politic, intenționează să modifice unilateral contractele individuale de muncă, schimbând baza de calcul a sporului de suprasolicitare neuropsihică, fapt ce duce la diminuarea salariului”, se arată în comunicat.

Conform sursei citate, această modificare este ilegală, deoarece decizia ICCJ nr. 7/2021 stabilește că gradația de merit, dirigenția, învățământul simultan / special, indemnizațiile specifice (contabili) sunt majorări ale salariului de bază, iar sporul neuropsihic se calculează la salariul de bază majorat, nu la salariul din grilă.

Sindicatul transmite profesorilor să nu semneze actele adiționale propuse, să nu accepte diminuarea bazei de calcul a sporului neuropsihic și să nu permită modificarea unilaterală a Contractului de muncă.

„Orice presiune sau amenințare din partea angajatorilor trebuie comunicată imediat sindicatului”, conform informării SIPA Muntenia.

Ce aflăm de la Edupedu, care publică știri la zi despre educație...
3 noiembrie 2025

Dacă înveți 20 de tipuri de exerciții, poți lua peste 9 la Evaluarea Națională, la Matematică – analiză

Evaluarea Națională continuă să dirijeze învățarea în România, asta arată noile modele de subiecte publicate pentru 2026 de Ministerul Educației și Cercetării. Analiza Edupedu.ro asupra itemilor care construiesc testul arată același tip de șablon cu probleme repetitive și previzibile. Asta deși toți specialiștii și practicienii – de la profesori, la cercetători, până la OCDE – avertizează de ani de zile că Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a în forma actuală întreținută deliberat de Centrul Național de Curriculum și Evaluare și Ministerul Educației și Cercetării menține aceleași rutine care duc elevii doar spre memorare, algoritmi, pregătire pentru notă, nu pentru înțelegere.
Reamintim, Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a (EN VIII) reprezintă modalitatea de evaluare externă sumativă a competențelor dobândite pe parcursul învățământului gimnazial. Examenul se desfășoară, anual, într-o singură sesiune, iar în ultimul an a existat și o sesiune specială. Atât candidații proveniți din învățământul de stat, cât și cei din învățământul particular au dreptul să susțină examenul fără taxă, potrivit Ministerului Educației.
O analiză comparativă făcută de Edupedu.ro asupra subiectelor oficiale date la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a între anii 2022–2025, în care am inclus și modelul publicat de minister pe 3 noiembrie pentru EN 2026, arată că fiecare exercițiu din testul propus este o reluare fidelă a unuia anterior. În cinci ani, examenul nu a introdus niciun tip nou de problemă, nicio cerință de gândire, nicio situație aplicată. Practic, cine identifică și rezolvă intensiv aceste câteva tipuri de exerciții poate lua lejer o notă peste 9, potrivit analizei Edupedu.ro.

IA în context istoric. Puncte de vedere

Gheorghe Păun curteadelaarges@gmail.com

IA în context istoric. Puncte de vedere

1. Precizări preliminare
Textul de faţă s-a născut ca urmare directă a conferinţei cu acelaşi titlu pe care am ţinut-o pe 22 mai 2025 la Sala Dalles din Bucureşti, în seria „Conferinţele Dalles ale Academiei Române".

Am primit invitaţia/propunerea respectivă cu vreo două luni înainte, de la dl   acad. Gheorghe Chivu, organizatorul acestor întâlniri, şi am acceptat-o imediat - pot zice acum că am acceptat-o în grabă, dintr-un impuls de... săgetător vulnerabil la provocări. Ştiam că e un subiect vast-stufos-în-plină-evoluţie, dar nu ştiam cu adevărat ce mă     aşteaptă. Prima „eroare" a fost să citesc pe telefonul cel smart (rezerv termenul „inteligent" pentru tema  conferinţei,   cu   ghilimele   însă) articolele despre IA (aşa o voi prescurta de acum încolo) pe care le-am găsit printre multe altele cu care mă îmbia Android sau, nu ştiu exact cum merg lucrurile, compania de telefoane la care sunt abonat.

         Cei care folosesc asemenea surse de informare bănuiesc ce a urmat: de a doua zi, am primit tot mai multe notificări despre IA şi, cu cât am citit mai multe, cu atât au venit mai multe. Realmente, zgomot.

         Evident, am căutat şi prin cărţi, mai vechi sau mai noi, prin biblioteca personală, prin memorie (este de presupus că un pensionar care a lucrat o viaţă în informatică, patru ani, cei de început, chiar în programare, apoi în  informatică teoretică, a adunat ceva amintiri relevante). Rezultatul se va vedea imediat. Deja rândurile anterioare conţin o serie de mesaje. Le fac pe unele explicite, din onestitate şi, mărturisesc, şi pentru a-l atrage pe cititor la   (mă   rog,   pentru   a-i   propune) o întâlnire colocvială, interactivă ar fi ideal, dacă așa ceva ar fi posibil. De aici şi stilul, deja ilustrat: autobiografic, de „jurnal", cu paranteze relaxate, cu citate multe, cu referinţe multe - pe cât se va putea, „strecurate" firesc în text (nu-mi plac notele de subsol). Textul scris va imita stilul oral al conferinţei, dar fără presiunea timpului, cu frazele duse până la capăt. Insist: nu va fi o lucrare ştiinţifică, pretenţioasă în stil, ci o discuție în care îmi voi contura o serie de puncte de vedere privind IA, luând foarte în serios precauţia din subtitlul de pe afişul conferinţei. Este şi o intenţie polemică aici. Îmi vine în minte o vorbă a lui Richard Feynman, laureat Nobel (pentru cercetările sale în fizica cuantică!): „Cine pretinde că înţelege fizica cuantică este un mincinos"... E oarecum la fel (punctul meu de vedere...) cu IA: cine pretinde că are o imagine completă şi corectă a domeniului este un mincinos. Sau un propagandist. Sau un gazetar nevoit să acopere, nu este important cu ce, nişte cuadraţi în pagina unei publicaţii. Motivele sunt altele decât în cazul fizicii cuantice, cea mult neintuitivă (voi mai face referiri la ea). IA este „obscură" şi greu de descris în alt sens decât numita fizică - voi consuma mai multe pagini cu asemenea aspecte - dar asta nu-i împiedică pe publicişti să scrie din răsputeri, de regulă, anunţând noutăţi spectaculoase şi efecte măcar spectaculoase dacă nu direct nocive-înspre-dezastruoase. Personal - e ultima mărturisire - cu cât citesc mai mult despre IA, cu cât descopăr mai multe „ascunzişuri", cu atât mă simt mai departe de o imagine cu adevărat coerentă, integratoare, asupra domeniului. De aceea, aici propun mai mult întrebări, teme de reflecţie, eventual sugestii de abordare a acestora, uneori cu argumente venind dinspre matematică, prezentate informal, doar cu unele atingeri ale jargonului de specialitate. Un cuvânt-cheie care de multe ori va apărea, explicit sau implicit, în cele ce urmează este luciditate. Între optimism necritic, naiv-confortabil, şi anxietate necritică, eventual indusă de    „catastrofismul" unei bune părţi a comentatorilor, este firesc, raţional, înţelept să ne plasăm in media res. Să beneficiem acum, aici, de binefacerile IA, să le aşteptăm/anticipăm, pe cele viitoare, dar să rămânem lucizi, precauţi, conştienţi de posibilele - chiar dacă nu totdeauna şi probabile - pericole.

    Despre toate acestea, despre (aproape) tot ce va urma - şi încă multe pe deasupra - se pot găsi nenumărate articole, chiar şi cărţi, pe internet. Bibliografia IA este realmente imensă - dar în bună parte şi efemeră, pe alocuri nu neapărat de încredere.

    2. Trei idei care merită a fi reţinute

Mă grăbesc totuşi să formulez aceste trei „concluzii", care pot călăuzi parcurgerea paginilor următoare şi pot ajuta înţelegerea întregii problematici. A nu se confunda aceste idei cu mai multele premise de lucru, metodologice, dintr-o secţiune următoare, foarte importante şi acelea, dar de mai mică acoperire, unele putând fi considerate, şi ele, concluzii.

    a. IA este parte a unui proces mult mai amplu, de durată, acela al digitalizării. Folosesc „digitalizare" pentru că nu am un concept mai acoperitor, dar termenul include informatizarea, electronizarea, pătrunderea peste tot a   calculatoarelor, a procesoarelor, acoperă conectivitatea, internetul, comunicarea online.

    Este un proces istoric aici, cu IA fiind vârful aisbergului. Digitalizarea este considerată cea mai amplă și profundă

    transformare din istoria civilizaţiei, produsă de om, cu implicații generalizate, globale, ireversibile, care vor schimba semnificativ societatea.

    b. Un proces de o asemenea amploare şi natură (i se spune uneori „revoluţie", dar păstrez termenul pentru revoluţiile industrial-ştiinţifice) va avea şi consecinţe bune, şi consecinţe rele (este o discuţie lungă aici: cine defineşte binele şi răul, conform căror norme? etc.), ca multe dintre creaţiile omului, cele instrumentale, de pildă. Exemplul tipic este cuţitul, eu prefer să iau de exemplu un banal cui: cu el putem prinde o ulucă într-un gard sau putem zgâria o maşină. Depinde de mâna care foloseşte cuiul, de intenţiile acesteia!

    Este la fel cu instrumentele informatice, în particular, cu IA. Idee veche în fond, trimite până la pharmakon-ul lui Platon, leac şi otravă în acelaşi timp, totul fiind chestiune de dozaj, depinzând de cel care prescrie „medicamentul", de adecvarea la „pacient". Ne putem gândi şi la conceptele orientale yin-yang, cu rafinamentele asociate: există yin şi în yang şi invers, yang în yin, deci rău în bine şi bine în rău, cu pasul următor, iterativ, mergând spre fineţe maniacală (în fond, cu tentă de recurenţă matematică...), dacă mai distingem şi binele din răul din bine şi aşa mai departe.

    c. Fenomenul - digitalizarea în general, IA în particular - este în plină desfăşurare, în rapidă evoluţie, cu două  „motoare" principale: (1) motivarea internă, proprie marilor „mişcări" ştiinţifico-tehnologice, şi (2) piaţa, banul,  interesele. Miza este uriaşă. De câteva decenii, IT-ul este probabil principala „afacere" a omenirii - alăturându-se marilor domenii anterioare: alimente, oţel şi cărbune, petrol şi gaze, medicamente, comerţ, armament,... Iar la  interesele financiare trebuie adăugate cele geostrategice, pentru că de calculatoare şi deci de IA sunt interesate toate compartimentele societăţii, inclusiv, armatele, serviciile de informaţii, guvernele. Referiri la toate acestea vor fi făcute şi în continuare, cu unele detalii în plus...

Trimite email
vineri, 26 decembrie 2025 la 10:02:46 Ora standard a Europei de Est